Spider-Man Homecoming Review (Blu-ray) - Hallo, Holland!

zondag, 17 december 2017 om 15:54
We zagen hem al in een blits rood pak stoer doen in Captain America: Civil War. Wie? Spider-Man natuurlijk! De nieuwe held in dit pak heet Tom Holland en nu is het tijd voor zijn eigen eerste film: Spider-Man Homecoming. In deze Spider-Man Homecoming Review lees je alles over onze spinnenman.
Spider-Man, ofwel Peter Parker, hebben we de laatste jaren leren kennen via diverse acteurs. In 2002 begon Tobey Maguire en daarna volgde Andrew Garfield hem op. Twee totaal verschillende acteurs. En nu is daar Tom Holland, een klein jong ventje, met een behoorlijke baby face. Maar niet voor niets is daar het gezegde ‘don’t judge a book by it’s cover’. Ondertussen is Holland al 21 en heeft flink ervaring in de showbizz. Bovendien was zijn entree in Captain America Civil War zo slecht nog niet.
Spider-Man Homecoming review

Jong bruisend persoon

Homecoming is daarbij een leuke film, waarin Parker stage loopt bij Tony Stark (jawel, Iron Man) en hij vooral een rustig leventje leidt bij zijn tante May. Overdag gaat hij rustig naar school om meteen bij het ringen van de schoolbel, als de wiedeweerga zijn rode pak aan te trekken en tussen diverse daken te slingeren. Dán test hij al zijn mogelijkheden van zijn Spider-Man pak.
Holland geniet overduidelijk van zijn ‘nieuwe’ rol en dat plezier werkt aanstekelijk voor de kijker. Je ziet een jong persoon bruisend van energie en dat doet Homecoming goed. Niet dat de vorige twee Spider-Man acteurs dat niet hadden, maar het lijkt bijna alsof het Holland allemaal iets makkelijker afgaat.
Hoe komt dit? Simpel. Holland moest er wat minder zijn best voor doen, want hij is al vrij acrobatisch. Hij zat gewoon in Billy Elliott en de gelijknamige musical. Dus hij weet als geen ander hoe zijn lichaam te gebruiken. De ‘moves’ gaan hem makkelijk af en daarmee is hij al meer spinachtig dan de vorige twee acteurs.
Voor de rest is het verhaal ook fijn om naar te kijken. Een beetje cliché over een tiener die zijn weg probeert te vinden en ondertussen een meisje leuk vindt dat hem niet ziet staan, maar het mag de pret niet drukken. Holland weet op geheel eigen charmante wijze iedereen voor zich te winnen en het script praktisch naar zijn hand te zetten. En zeg eens eerlijk: waren de Spider-Man filmen ooit heel diepgaand? Nou, precies.
Spider-Man Homecoming review

Tienerproblemen

Dus de tienerproblemen zijn prima kijkvoer en de manier waarop de bad guy opeens in beeld komt (gespeeld door Michael Keaton) valt ook niet tegen. Alles matcht en alles is raak. En het beste is misschien nog wel de balans. Bij een goede Spider-Man film wil je betoverd worden door waanzinnige acties én je spieren aanspannen door te lachen. Te flauwe humor zou niet goed in de smaak vallen. Spider-Man Homecoming weet precies de juiste snaar te raken, zowel qua actie, alsook humor.
Het enige wat wellicht als nadeel opgemerkt kan worden is dat Spider-Man Homecoming misschien iets te veel de goede snaar wil raken. De film is iets te vrolijk en het had hier en daar wel een tikkeltje duisterder of enger gekund. Er prijkt weliswaar een grote 16 sticker op de voorkant, maar veel enge scènes krijg je niet voorgeschoteld. En ondanks dat Keaton prima acteert, wordt hij nooit heel angstaanjagend.
Spider-Man Homecoming review

Waar is de duistere kant?

Misschien is dat ook allemaal wat te ver gezocht, immers kijken we naar de eerste jaren van onze Spider-hunk. Maar voor de toekomst mag het best iets minder vrolijk. Een Marvel-film met humor is een pre, maar wat rauwheid zou de serie niet misstaan. Laten we eerlijk zijn: zo heel rooskleurig is het bestaan van Spider-Man toch helemaal niet? Dus die kant mag best meer benadrukt worden.

Spider-Man Homecoming Review - De moeite waard

Dat neemt niet weg dat Spider-Man Homecoming een heerlijke film is om naar te kijken en waarin Holland vriend en vijand voor zich wint als nieuwe Spider-Man. Een prestatie op zich! De Blu-ray is zeker niet vervelend om te kijken met meer dan 60 minuten vol extra’s. En met dat weer van nu kun je beter wegwanen in een superheldenfilm dan buiten onderuit gaan in de sneeuw, nietwaar?