Top Spin 2 Review

woensdag, 26 april 2006 om 15:16
De game ligt al eventjes in de winkels, maar hier is dan even goed nog de review. Is Top Spin 2 een waardige opvolger van de beste Xbox tennis game?
Er worden per jaar heel wat sport games op de markt gegooid. We hebben basketbal, voetbal, ijshockey, honkbal, noem maar op. De tennissport wordt helaas nog wel eens vergeten, en dat is jammer, want een potje tennis op je console kan heel leuk zijn. Top Spin liet dit al zien op de originele Xbox, en nu komt deeltje twee uit op de Xbox 360. Is het een waardige opvolger, of meer van hetzelfde?
Harde ballen, zachte ballen, speciale ballen...
Iedereen is wel bekend met het tennis. Heel simpel gezegd moet je gewoon de bal over het net slaan, en binnen de lijnen houden. En dit is precies wat je in Top Spin 2 ook doet. Gelukkig zijn er verschillende soorten slagen, elk met voordelen en nadelen. Zo kan je natuurlijk de hele tijd een normale bal slaan met de A knop. Deze bal kan nooit uit gaan, en nooit het net in geslagen worden. Wel is deze heel simpel te onderscheppen door de tegenstander. Af en toe op de B knop drukken om een harde bal te slaan is dus een goed idee. Of je kunt een volley doen, want deze zijn ook wat lastiger tegen te houden.
Daarnaast zijn er ook nog de speciale ballen. Door de rechtertrigger en de A, B, X of Y knop in te drukken kan je een bal slaan die heel moeilijk is tegen te houden. Wel moet je dit goed timen, want als je de knop maar even te vroeg of te laat los laat gaat de bal uit, of wordt deze het net ingeslagen.
Timing speelt dus een belangrijke rol in Top Spin 2. Op tijd op de knop drukken is een must, en optijd weer lostlaten ook. Dit zie je ook weer terug in het serveren. Hierbij zul je een keer op de A knop drukken om de bal in de lucht te gooien, en een tweede keer om de kracht van de slag te bepalen. Als je een perfecte bal slaat, is deze lastiger tegen te houden. Gelukkig kom je in het begin met een wat slechtere timing ook nog goed weg, en kan je de eerste potjes tennis nog wel winnen door standaard ballen te blijven slaan.
In een sportgame is de snelheid van het spel enorm van belang. Als het spel te snel gaat, wordt het (te) lastig om op tijd te reageren op de acties van je tegenstander. Gaat het te langzaam, dan zal je tussen het gapen door wel eens een balletje doorlaten. Top Spin kent de goede snelheid, en het spel speelt daardoor heel soepeltjes. Daarnaast kan je kiezen tussen twee verschillende perspectieven. Je kan vanaf schuin-boven het veld bekijken, maar leuker is om het spel vanachter je eigen personage te spelen. Hierdoor wordt het geheel al een stuk actievoller.
Tops Spin 2 ScreenshotTops Spin 2 ScreenshotTops Spin 2 Screenshot
Op naar nummer één
In de carriere mode van Top Spin 2 is het de bedoeling om de nummer één speler van de wereld te worden. Je zal beginnen op plek 200, en vanaf daar moet je jezelf omhoog werken naar de felbegeerde toppositie. Dit doe je door de vele kampioenschappen in het spel te winnen, en door goed te trainen.
Voordat je een kampioenschap begint, zul je eerst wat trainingen moeten doorlopen. Je coach zal je dan nieuwe slagen leren, en na elke succesvolle trainingsessie kan je je verschillende eigenschappen, zoals snelheid, kracht, reflexen, etc, upgraden met sterren. Zo kan je je personage specialiseren in bepaalde gebieden, of gewoon in alles een beetje.
In de kampioenschappen speel je drie wedstrijden, voordat je de beker en het prijzengeld mee naar huis neemt. Je kan de wedstrijden gewoon zelf spelen, maar je kan ook even snel het werk door de AI laten doen. Natuurlijk zal deze niet altijd winnen, en is het meestal een betere optie om het racket zelf in de handen te nemen.
Jouw personage
Als je aan Top Spin 2 begint, zal je eerst een eigen personage moeten maken. Dit kan heel uitgebreid. Eerst kies je het geslacht, vervolgens de lengte, het gewicht, haarkleur, etc. En daarna kan je het hele gezicht van je personage eruit laten zien zoals jij wilt; oogkleur, breedte van de neus, lengte van de oren, dikte van de lippen, afstand tussen de ogen, etc, etc. Je kan je personage echt helemaal eruit laten zien zoals jij wilt, al zal dat wel een tijdje duren. Daarnaast kan je met de al eerder genoemde sterren je verschillende eigenschappen verbeteren.
Als je klaar bent begin je je carriere, en kan je het meeste niet meer aanpassen. Gelukkig kan je in de sportwinkel wel nog nieuwe shirts, petjes, lenzen, zonnebrillen, en meer halen, om je personage er nog meer uit te laten zien zoals jij wilt.
Snel een balletje slaan
Naast de uitgebreide carriere mode, kan je ook nog even snel een balletje slaan. Je kan dan kiezen uit verschillende beroemde tennisspelers, of je eigen speler uit de carriere mode gebruiken. Vervolgens stel je het aantal rondes in, en ben je klaar om te gaan.
Natuurlijk is er nog een Xbox Live multiplayer mode. Je hebt hier al binnen enkele seconden een game gevonden, en dat is wel net zo lekker. Je krijgt een tegenstander voorgeschoteld die ongeveer net zo sterk als jou zou moeten zijn, maar zeker in het begin zullen de meeste Xbox Live spelers jouw net gestarte speler helemaal inmaken. Maar als je verder komt in de carriere, en de skills van je speler flink verbeterd zijn, kan je ze weer terugpakken.
Loading.... loading... minpuntjes
Helaas is Top Spin 2 niet de perfecte tennisgame geworden. Met name de laadtijden zijn een flink minpunt. Je zit meestal zo'n 20 seconden te wachten totdat de wedstrijd begint, en dat begint toch te irriteren. Zit je voor de zoveelste keer naar dezelfde tips in dat laadscherm te staren. Natuurlijk zijn laadtijden niet helemaal weg te werken, maar in Top Spin 2 duurt het gewoon te lang.
Ook de graphics lopen een beetje achter. Van een Xbox 360 game kan toch wel verwacht worden dat de graphics er wat beter uitzien. Helaas is dit niet het geval in Top Spin 2. De spelers bewegen dan wel realistisch door het beeld, maar het veld, de achtergronden, en ook de spelers zelf zouden er stukken beter uit moeten zien. De graphics zijn niet echt lelijk, maar van een next-gen game wordt gewoon meer verwacht.
Tevens is het geluid niet helemaal in orde. De muziek, als die al in de achtergrond speelt, valt snel in de herhaling, en naar alleen het geluid van de slagen luisteren, verveeld al snel. Gelukkig kan je met de Xbox 360 in elke game je eigen soundtrack gebruiken, en dat is hier dan ook echt een must.
Top Spin 2 heeft zijn goede en slechte punten. De aandacht van de ontwikkelaar is in deze game voor het grootste deel naar de gameplay gegaan. Top Spin 2 speelt dan ook heel lekker. De controlles zijn makkelijk, het tempo lekker, en de moeilijkheidsgraad precies goed. Daarnaast kan je je ook een flinke tijd met de goede Xbox Live mode vermaken.
Helaas zijn de graphics wat slechter, het geluid is niet helemaal in orde, en de laadtijden zijn gewoon te lang. Dit wil niet zeggen dat de game slecht is. Zeker niet. Als je op zoek bent naar een goede sport of tennis game, is Top Spin 2 zeker aan te raden. De game speelt heel lekker, en daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk.