Condemned: Criminal Origins Review

dinsdag, 25 april 2006 om 18:59
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen: hier is dan als nog de review van Condemned: Criminal Origins.
Jij bent FBI agent Ethan Thomas, toegewezen aan de Serial Crime Unit. Je bent zelf al je hele leven een politie agent en bent erg goed in je werk. Op een avond ga je met collega Dickenson naar een crimescène. Je vindt daar een slachtoffer en moet de boel een beetje gaan onderzoeken. Terwijl jij je gadgets uitprobeert, komt Dickenson erachter dat de moordenaar nog steeds in het gebouw is.
Na de moordenaar een tijdje achtervolgt te hebben, wacht hij jou op. Hij zal je KO slaan en je wapen afpakken. Terwijl je weer een beetje bij bewustzijn komt, kom je erachter dat Dickenson is neergeschoten. Dit is gebeurd met jouw pistool! Je wordt dus verdacht van de moord, en je reis door een hel zal beginnen.
Je komt erachter dat het niet bij een enkele moord is gebleven. Er is een heuse slachting aan de gang, veroorzaakt door de seriemoordenaar die je de hele game zal blijven achtervolgen.
Het is de bedoeling dat je met behulp van verschillende apparaten de crimescene onderzoekt en aanwijzingen vindt. Wanneer je een plek bereikt waar je aanwijzingen kunt vinden, kan je op X button drukken en krijg je automatisch het goede apparaat in handen waarmee je de omgeving kunt afzoeken. Zo ben je een beetje bezig met bewijsmateriaal vinden.
Kijk uit, achter je!
Ik heb echt erg vaak momenten meegemaakt waar ik van schrok. Als er bijvoorbeeld iemand uit het niets tevoorschijn komt en als een gek op je in begint te slaan. Soms doe je er dan een paar keer over tot je weer wat verder komt. Vooral de donkere sfeer en de geluidjes op de achtergrond maken het erg spannend.
Laat ik een klein voorbeeld noemen. In de game heb je allerlei kasten waar de zogenaamde healthkits inzitten als je even goed zoekt. Toen ik eens een andere kast opende, kwam er ineens een zombie vrouw uit die als een gek meteen op mij los begon te slaan. Op zulke momenten spring je bijna uit je stoel! Af en toe zie je ergens iets bewegen, of zie je iemand in de verte lopen die zich zal gaan verstoppen en hoor je allemaal rare geluiden op de achtergrond.
Overleven in de hel
Er zijn niet altijd wapens in het spel te vinden, en mocht je een wapen vinden, dan zitten er niet meer dan ongeveer vier kogels in. In plaats daarvan gebruik je andere wapens uit je omgeving. Je kan bijvoorbeeld een plank van de grond pakken en die gebruiken om ermee te vechten. Of je trekt een pijp uit de muur en gebruikt die om je tegenstanders in elkaar te timmeren. De tegenstanders zijn erg slim. Ze rennen weg, verstoppen zich en maken onverwachte bewegingen, en geven je dan een paar flinke klappen. Je moet dus goed verdedigen met de linker trigger en dan hard uithalen met de rechter trigger. Timing is van groot belang. Als jij een aanval van je tegenstander goed blokt, kan jij namelijk een extra snelle aanval uitvoeren. Ook leuk is dat als de tegenstander een paar harde klappen heeft ontvangen van jou, je het kan afmaken met een genadeklap. Je kan bijvoorbeeld een kopstoot uitdelen, een vuist recht tegen het gezicht plaatsen of nog een klap met die enorme bijl in je handen geven, het kan allemaal.
Gadgets
Er zijn verschillende gadgets waarmee je alles moet gaan onderzoeken zoals een camera, scanner, UV light, laser en. Het wordt door het spel zelf verteld wanneer je de gadgets moet gaan gebruiken, dus dat hoef je gelukkig niet allemaal zelf uit te zoeken. Met je mobieltje stuur je alle gegevens door naar Rosa, die de boel vervolgens verder zal onderzoeken, en jou vertelt wat het allemaal is en betekent. Het is erg handig, iemand die je tijdens het spel helpt. Je zult met je gadgets foto’s moeten maken van lichamen, en bewijs op zoeken met een UV-light. Het is erg leuk en origineel allemaal. Je bezit ook een zaklampje die je kunt oproepen door op het knopje ‘B’ te drukken. Je stungun gebruik je met de LB knop en dat is erg handig. Na gebruik zal je vijand een electric dansje voor je opvoeren en geeft je bovendien zijn wapen. Dan kun je hem gelijk een paar flinke klappen verkopen.
Condemned is een game die zeker niet geschikt is voor jonge gamers, het kent echt momenten waar je erg van kan schrikken. De gevechten zijn erg goed gedaan en worden gruwelijk in beeld gebracht. Grafisch is het aardig in orde, de Xbox 360 kan meer aan, dat weten we allemaal, maar voor de eerste games op de Xbox 360 ziet het er goed uit. Verder is het spel gedetailleerd en loopt het allemaal lekker vloeiend. De geluidseffecten zijn ook van hoge kwaliteit, het geschreeuw van tegenstanders en allemaal geluidjes die je tegenstanders maken in de verte zijn erg goed gedaan.
Voor mensen dit van dit soort games houden zal het zeker een topgame zijn.
Screenshot ScreenshotScreenshot
Cijfer: 7.8