Time Crisis 4 Review

zondag, 22 juni 2008 om 11:02
De Time Crisis serie is ongetwijfeld een van de bekendste on-rails shooter series ooit gemaakt. Iedereen die vroeger wel eens in een arcadehal kwam heeft van de naam gehoord, en er hoogstwaarschijnlijk met plezier mee gespeeld. Nu in het post-arcadehallen tijdperk komt Namco met een nieuwe telg uit de serie genaamd Time Crisis 4. Maar kunnen we ouderwets genieten van een goede on-rails shooter?
Verhaal
In Time Crisis 4 zul je met een vriend de opdracht hebben om, hoe kan het ook anders, de wereld te redden van gevaar. De Amerikaanse overheid heeft namelijk een biologisch wapen ontwikkeld genaamd ‘terror bites’, aangestuurde insecten die je het leven zuur proberen te maken. Echter belandt de techniek in handen van Europese terroristen groep, genaamd W.O.L.F. Uiteraard zetten deze het biologische wapen in voor hun eigen afschuwelijke doeleinden, en zul jij dus de taak hebben om dit tegen te gaan. Een voor de hand liggend verhaal, dat dan ook weinig extra ervaring biedt, het zal spelers meer om het schieten gaan dan om de verhaallijn.
Mogelijkheden
Degenen die wel eens een Time Crisis game hebben gespeeld, weten dat de arcade modus vrijwel altijd bestond uit drie hoofdlevels met een aantal kleinere sublevels, zo ook in dit vierde deel. Als je de arcade modus speelt zul je na een tijdje vanzelf de missie modus vrijspelen, welke verschillende uitdagingen kent. Deze variëren van het neer ‘snipen’ van doelen op afstand, tot het elimineren van grote groepen tegenstanders tegelijk met een gelimiteerd aantal kogels. Het grappige aan de missie modus is het feit dat deze zich niet meer ‘on-rails’ (als het ware op een rails, dus geen vrije bewegingsmogelijkheden) bevindt, maar het first-person shooter systeem gebruikt. Ondanks dat deze modus absoluut innovatief is voor de Time Crisis serie, betekent het nog niet dat het ook een goede toevoeging is, in tegendeel zelfs! De levels zijn veel te groot, er is te weinig actie en de AI van de tegenstanders is ver beneden niveau. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er helemaal geen online mogelijkheden, waardoor de speelduur ook nog eens aanzienlijk wordt verminderd.
Naast deze twee hoofd modi, kent de game ook een minigame feature, waarin je verschillende minigames kunt spelen die voornamelijk je richtvermogen testen door middel van het snel achter elkaar neerschieten van doelen, zoals op een schietbaan dus. Een leuk extraatje om je zoontje of broertje van vijf ook even met het geweer te laten schieten, maar weinig interessant voor de gamer die op zoek is naar actie.
Time Crisis 4 Screenshot 40468 Time Crisis 4 Screenshot 40462 Time Crisis 4 Screenshot 34035
Gameplay
Time Crisis 4 speel je door gebruik te maken van de GunCon controller, een oranje (waarom de kleur zo lelijk moest weet niemand) plastic ding dat moet lijken op een onhandig groot pistool met een flinke hoeveelheid knoppen die, buiten de trigger, niet makkelijk te bedienen zijn. De controller biedt, naast een trigger voor het schieten en een aantal buttons die gebruikt worden om dingen te doen als herladen, bukken, schieten en inzoomen, ook twee -goedkoop ogende- analoge sticks. Deze komen terug in de first-person shooter modus, en worden daar gebruikt om te lopen en de camera te besturen.
Dit klinkt allemaal vrij aannemelijk, maar blijkt in werkelijkheid niet goed te werken. Tegelijkertijd lopen, de camera besturen en ook nog met je GunCon op het scherm richten en schieten is iets te veel van het goede, en dan hebben we het nog niet over het gebruik van de vele knoppen die op onhandige plekken op de GunCon zijn aangebracht, en toch redelijk vaak gebruikt moeten worden als je succesvol je missie wilt voltooien.
Als je de besturing dan toch eenmaal een beetje onder controle hebt, zul je merken dat de on-rails actie in de arcade modus nog best leuk en aangenaam kan zijn. Je beschikt over vier soorten wapens, namelijk een pistool, machinegeweer, shotgun en grenade launcher. Hiertussen kun je gemakkelijk en snel wisselen tijdens het spelen, en het is aan de speler de taak de juiste wapens op het juiste moment te gebruiken. Soms zal er tijdens het spelen aangegeven worden welk wapen in deze situatie de juiste is, maar het is natuurlijk aan de speler de keuze of je deze wijze raad ook daadwerkelijk opvolgt.
Time Crisis 4 Screenshot 34038 Time Crisis 4 Screenshot 34017 Time Crisis 4 Screenshot 34040
Conclusie:
Time Crisis 4 bevat een on-rails aracde gedeelte dat niet heel lekker functioneert, mede dankzij de knoppen en combinaties van de GunCon. Maar de game bevat voor het eerst ook een first-person shooter modus, welke nog veel slechter is en absoluut niet in het spel zou moeten zitten. Ten eerste omdat er veel betere FPS-games op de markt zijn, en ten tweede omdat de game nu eigenlijk niet meer ingedeeld kan worden in het on-rails shooter genre. Als er ooit nog een nieuw Time Crisis deel gaat verschijnen, wat we niet verwachten na deze schande, is het te hopen dat Namco zich weer volledig op het on-rails gedeelte gaat richten want dat is tenslotte het aspect waar de serie voorheen in uitblonk.
Cijfer: 4.2