The Bourne Conspiracy Review

maandag, 23 juni 2008 om 9:02
Daar is die dan, de langverwachte game The Bourne Conspiracy. Is dit dan ein-de-lijk de filmgame die onze hartjes weet te veroveren?
Robert Ludlum schreef een paar boeken: The Bourne Identity, The Bourne Supremacy en The Bourne Ultimatum. Stuk voor stuk werden ze verfilmd en met Matt Damon in de hoofdrol waren deze actiefilms een daverend succes. Hoog tijd dus voor een game geïnspireerd op onze held Jason Bourne. In de game zien we echter niet Matt Damon terug omdat de best betaalde acteur ter wereld er even geen zin meer in had. Overleeft de game dit of is het een waar gemis?
Tegenwoordige tijd en flashbacks
Een groot voordeel voor de fans van Jason Bourne is dat de game gebaseerd is op de films en boeken maar zeker niet alle delen volgt. Het is goed om bekend te zijn met de franchise, want The Bourne Conspiracy is een ware aanvulling. De game opent spectaculair, je ligt in de Mediterraanse zee maar moet al gauw in actie komen omdat de eerste persoon op de loer ligt om jou om zeep te helpen. De actie zit op diverse manieren in het spel verweven waaronder in de structuur van het vertellen. Waar je het ene moment in het heden zit, ben je het volgende moment een flashback aan het afwerken.
Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 55568 Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 55572 Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 55564
Actie: vechten, schieten en autorijden
The Bourne Conspiracy is een actiegame maar hoewel je misschien zult verwachten dat dit draait om een doorsnee shooter, is dat niet zo. Schieten is slechts het tweede onderdeel uit de game. In eerste instantie ben je grotendeels aan het vechten met je vuisten wat gepaard gaat met een uitvoerig combosysteem. En voor een heel minuscuul deel zul je autorijden wat op zich best aardig is, omdat je bekende locaties uit de film zult herkennen.
Enfin, het vechtsysteem speelt een prominente rol in deze game. De besturing werkt soepel, je gebruikt slechts drie knoppen waarbij je met twee knoppen rake klappen mag uitdelen en met één knop blokt. Let goed op, met de AI van deze game is het goed gesteld en het blokken zul je vanaf het begin af aan al onder de knie moeten hebben, wil je de tegenstanders kunnen verslaan. Afhankelijk op wat voor manier je de knoppen indrukt, zul je allerlei spectaculaire combo's uit kunnen voeren. Het ligt er aan op welke plaats je staat wat voor heftige acties op je scherm vertoond zullen worden.
Elke keer als jij een rake klap uitdeelt, wordt je take-down meter rechts onderin je scherm gevuld welke drie zones kan bereiken. Na de eerste grens behaald te hebben, druk je op een knop en een soort van finishing touch zal worden uitgevoerd waarbij je moet denken aan het hoofd van je tegenstander dat door het raam vliegt, tegen een kast wordt aan gebeukt etc. Na de eerste zone bereikt te hebben, kun je in één klap je vijand verslaan, maar als je even wacht totdat je de hele meter vol hebt, dus drie zones hebt bereikt, kun je gelijktijdig meerdere vijanden in één klap een kopje kleiner maken.
Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 53582 Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 53584 Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 53578
Het tweede element, wat ongeveer een derde van de game inneemt, is het neerhalen van je vijanden met een wapen. Hierbij moet je niet denken aan allerlei dure poespas maar gewoon pistolen en mitrailleurs. Dit werkt gewoon zoals het hoort te werken, hoewel het een gemis is dat je vijanden vaak meerdere kogels in het lijf moet schieten, wil er wat zinnigs gebeuren en ook het cover-systeem is niet vlekkeloos zoals, pak hem beet, een Gears of War. Maar spannend is het wel!
Bourne Instinct
In deze game kun je gebruik maken van je Bourne Instinct. Je drukt een knop in en daarmee bereikt je adrenaline in één keer een hoogtepunt waardoor Jason veel doelbewuster zijn omgeving meekrijgt. Vijanden en objecten worden je op een kaartje aangetoond en met je sprint-knop kun je als de bliksem hier op afgaan. Toch werkt dit systeem niet altijd even accuraat en voegt het in essentie eigenlijk weinig toe. Nog steeds kun je makkelijk vijanden mislopen wanneer je van doel verandert en maar eventjes kun je de knop indrukken wat overigens afgaat van je meter die je moet vullen om je vijanden met een take-down te imponeren! Kortom, het is aardig, maar deze functie had beter uitgewerkt moeten worden.
Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 51139 Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 51115 Robert Ludlum's The Bourne Conspiracy Screenshot 51099
Goed, maar niet perfect
Wat verder beter uitgewerkt had kunnen worden, zijn bepaalde grafische effecten. De game ziet er goed uit en weet voor een filmgame te imponeren, laten we dat voorop stellen, maar de game is niet perfect en daarmee helaas niet de absolute aanrader geworden. Bekende omgevingen uit de film zullen aan je ogen voorbij razen in deze snelle actie en deze omgevingen zijn mooi uitgewerkt. Toch zitten er ook foutjes in de game, denk aan personages die dwars door objecten heen gaan; gewoon van die kleine dingetjes die net niet helemaal zo horen. En een afknapper is eigenlijk ook wel hoe Jason Bourne eruit ziet. Matt Damon mag dan geweigerd hebben maar een mindere standaard actieheld als deze had toch wel ontworpen mogen worden. Het personage Bourne weet qua design geen grote indruk achter te laten. Waar Max Payne origineel was, lijkt Bourne eerder gekloond te zijn uit een mix van andere actiegames.
Wat wel goed vertegenwoordigd is, zijn de geluidseffecten en de muziek in dit spel. Alle geluidseffecten klinken natuurgetrouw en de muziek lijkt op filmmuziek waardoor je in de actie wordt gezogen en het gevoel hebt zoals in de bios: op het puntje van je stoel zitten, zo spannend is het! En hoewel er geen acteurs of actrices stemmen hebben verleend voor de game, zijn de stemmen die nu voor de karakters zijn gekozen gewoon prima.
Geen Damon, wel goede game
Hoewel het jammer is dat Matt Damon niet zijn medewerking heeft verleend aan dit spel, blijft The Bourne Conspiracy recht overeind staan en is het een filmgame die indruk weet achter te laten. Dit komt doordat we de snelle actie, die we gewend zijn uit de films, ervaren in de game zelf. Er is een mooie mix tussen vechten, schieten en een klein beetje autorijden. De Jason Bourne fans moeten dan ook zeker aan de slag met deze game. Houd er wel rekening mee dat het wellicht niet dé topgame is geworden waar wellicht op was gehoopt, want daarvoor hadden bepaalde dingen, zoals het Bourne Instinct, beter uitgewerkt moeten worden.
Cijfer: 7.8