Thor: Love and Thunder Review – Liefde op eerste blikseminslag

dinsdag, 05 juli 2022 om 15:00
thor love and thunder st 2 jpg sd low copyright the walt disney company 2022f1656947281
Vanaf woensdag 6 juli is de nieuwe Thor-film eindelijk in de bioscoop te zien. Wij mochten alvast de nieuwe creatie van regisseur Taika Waititi bekijken. Of de film een nieuwe toon aanslaat voor het MCU lees je in deze Thor: Love and Thunder review!
Chris Hemsworth is weer terug in een gloednieuw avontuur als de goddelijke Noorse superheld Thor. Het is alweer een tijdje geleden dat we Thor in een eigen film hebben gezien. De laatste keer was namelijk Thor: Ragnarok, waar Thor het samen met zijn broer Loki moest opnemen tegen zijn kwaadaardige zus Hela.
Tussen Thor Ragnarok en Thor: Love and Thunder is er heel veel gebeurd met de iconische superheld. Zo heeft hij een cruciale bijdrage geleverd in de strijd tegen Thanos en kreeg hij er in de tussentijd ook een paar extra kilo’s bij. In Thor: Love and Thunder kom je er al gauw achter dat Thor zijn oude vorm weer hervonden heeft en klaar is om superschurken door het universum heen in elkaar te trappen.
thor love and thunder st 4 jpg sd low copyright the walt disney company 2022f1656947311

Visueel spektakelstuk

Iets wat gelijk opvalt als je Thor: Love and Thunder in de bioscoop kijkt, is dat de visuele effecten waanzinnig zijn. Dit is waarschijnlijk de grafisch meest indrukwekkende MCU film tot nu toe en dat wil wat zeggen, want Doctor Strange in the Multiverse of Madness legde een paar maandjes geleden de lat al torenhoog. Het grote verschil tussen de films is natuurlijk dat Doctor Strange misschien wel door een paar verschillende universums gaat, maar hij blijft met zijn benen op aarde.
Thor reist daarentegen door de ruimte en bezoekt weer de meest kleurrijke en bijzondere plekken die je maar kan bedenken. De locaties zijn weer op indrukwekkende wijze door Disney en Marvel tot leven gewekt en laten je met veel verwondering achter. Tijdens Thor: Love and Thunder wordt er veel gespeeld met verschillende lichteffecten en dat tilt de film naar een ontzettend hoog niveau. Taika Waititi wist al indruk te maken met het regisseren van Thor: Ragnarok, maar met Thor: Love and Thunder laat Waititi zien dat hij alleen maar beter is geworden.
thor love and thunder st 3 jpg sd low copyright the walt disney company 2022f1656947336

Christian Bale, slachter der goden

Gedurende zijn verschillende avonturen komt onze vriendelijke Vikingsuperheld er al gauw achter dat er iemand is die andere goden vermoord. Gorr the God Butcher is de grote schurk van Thor: Love and Thunder en de rol wordt vertolkt door niemand minder dan Christian Bale. De bekende acteur is het vak overduidelijk nog niet verleerd, want hij legt een meesterlijke prestatie op de mat. Niet heel verrassend, want als iemand een koelbloedige godenslachter kan spelen, dan is het Christian Bale wel.
Naast Bale zijn er natuurlijk nog veel meer acteurs die een verschijning maken in Thor: Love and Thunder. Chris Hemsworth is weer eens zijn hilarische zelf en heeft, net als in eerdere Thor-films, uitstekende chemie met zijn vrouwelijke tegenspeelster Natalie Portman, die weer terugkeert als Dokter Jane Foster. Ook Russel Crowe, die zijn MCU debuut maakt als Zeus verdient het om even in het zonnetje gezet te worden. Zijn invulling van de rol is op hilarische wijze gedaan en weet je regelmatig op het verkeerde been te zetten.
thor love and thunder st 1 jpg sd low copyright the walt disney company 2022f1656947365

Goddelijke humor

Het allergrootste voordeel van Taika Waititi als regisseur hebben is dat het doorgaans wel goed zit op het gebied van humor. Thor: Love and Thunder is dan ook één van de meest hilarische MCU films van de afgelopen jaren. Nagenoeg iedere grap landt op de juiste plek en weet de lachspieren goed te trainen. Dat betekent alleen niet dat Thor: Love and Thunder alleen maar lachen, gieren en brullen is.
De film haalt namelijk regelmatig toch wat heftige onderwerpen aan en stelt je oog in oog met zware filosofische kwesties. Iets wat eigenlijk wel als een verrassing komt voor een MCU film, want doorgaans wagen die films zich niet op dit terrein. Nou moet daar wel bij gezegd worden dat het MCU in de huidige fase, fase vier, een stuk grimmiger is dan eerdere fases. Bij de laatste film van Doctor Strange en in Spider-Man No Way Home werden we namelijk ook al geconfronteerd met heftige situaties voor onze favoriete superhelden.

Thor: Love and Thunder Review – Flitsend meesterwerk

Thor: Love and Thunder is een geweldige MCU film die je zeker moet kijken als fan, maar wat bijzonder is aan deze film, is dat het zelfs de moeite waard is als je niet een fan bent van het MCU. Sommige verwijzingen zullen dan misschien niet helemaal landen, maar de uitstekende humor afgewisseld met verrassend zware onderwerpen zet Thor: Love and Thunder in een bijzonder lijstje.
Thor: Love and Thunder is zonder twijfel de beste film van fase vier tot nu toe en dat is vooral te danken aan fantastische prestaties van de verschillende acteurs en het uitstekende regisseerwerk van Taika Waititi. Als je de film al niet wil kijken vanwege het verhaal, dan is het alsnog een beleving om te kijken voor de visuele effecten die de film op je netvlies projecteert.
Vergeet overigens niet te blijven zitten na de film voor twee(!) toffe scènes na de credits!