Doctor Strange in the Multiverse of Madness Review - Een beetje gek

woensdag, 04 mei 2022 om 11:00
Met Doctor Strange in the Multiverse of Madness is een nieuw tijdperk voor het MCU aangebroken. Het multiversum is open en dat brengt gelijk ook een hele stortvloed aan verwachtingen mee voor de film. Of de film ook de verwachtingen waar weet te maken lees je in deze Doctor Strange in the Multiverse of Madness review.
Na de gebeurtenissen in Spider-Man No Way Home is het tijd om verder in het multiversum te duiken met Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Zoals de titel van de film al verklapt is de film een beetje gek, maar dat is niet gelijk negatief. Zo is één van de grotere verrassingen dat deze film een stuk duisterder en meer gericht is op horror dan eerdere Marvel producties.
Deze verschuiving in toon is grotendeels te danken aan regisseur Sam Raimi, die we natuurlijk al kennen van de originele Spider-Man trilogie met Tobey Maguire, een collectie aan degelijke horrorfilms en echte cultklassiekers zoals de Evil Dead-reeks. De keuze voor Raimi lijkt op het eerste gezicht heel goed, omdat een horroraspect zich heel goed leent voor de personages van Doctor Strange in the Multiverse of Madness, maar er zijn wel een paar problemen.

Oscarwaardige prestaties

Laten we beginnen met wat echt ijzersterk is in Doctor Strange in the Multiverse of Madness en dat zijn de acteerprestaties van de verschillende acteurs en actrices in de film. Met name Elizabeth Olsen, die weer de rol van Wanda Maximoff oppakt, verdient een dikke pluim voor een prestatie die misschien nog wel een Oscar oplevert. De actrice weet op uitzonderlijke wijze haar rol te vertolken en steelt de show tussen alle andere goede prestaties.
Dat iedere acteur en actrice een fantastische prestatie levert is ook te danken aan het uitstekende schrijfwerk van de film. Het is duidelijk dat er goed is nagedacht over wat er in deze film moet zitten en hoe het verhaal zich door de film heen moet ontwikkelen. Doordat de film zo goed is geschreven gaat het ook niet onder aan de fout dat het allemaal te lang aanvoelt, met twee uur en zeven minuten zit je precies goed zonder in drijfzand te belanden.
Met een grimmige toon en het nieuwe horroraspect weet Doctor Strange in the Multiverse of Madness niet alleen te verrassen, maar weet de film ook een nieuwe standaard te zetten voor Marvel-films. Hoewel de film heel erg goed is en voor Marvel twee stappen vooruit zet, wordt er helaas ook een stap achteruit gezet.

Domme beslissingen

Het horrorgenre wordt al een tientallen jaren geplaagd door vreselijk uitgekauwde clichés en goedkope jumpscares. Dit is iets wat Sam Raimi als regisseur heel goed zal weten, omdat hij er in het verleden meer dan genoeg aan bijgedragen heeft. Je zou dan ook hopen dat hij de grote problemen van het genre uit de weg gaat, maar niks is minder waar.
Doctor Strange in the Multiverse of Madness zakt op regelmatige momenten weg in vreselijke horrorclichés zoals jumpscares en dramatische geluidseffecten. Daar komt ook nog eens bij dat de verschillende personages regelmatig domme beslissingen maken zoals je die zou verwachten van personages in een tweederangs horrorfilm. Het schrijfwerk mag dan over het algemeen briljant zijn, maar er zijn zeker wat keuzes gemaakt om de nieuwe horrorelementen ruimte te bieden.
Niets is erger voor een film dan uitgekauwde clichés en dit is dan ook de grootste zwakte voor Doctor Strange in the Multiverse of Madness, want naast horrorclichés komen ook nog enkele superheldenclichés en inconsistenties tevoorschijn. De clichés zijn bijna een kenmerk geworden voor Sam Raimi en het is jammer dat de gevierde regisseur niet met zijn tijd is meegegaan op dat vlak.

Spektakel op het grote scherm

Iets waar Sam Raimi wel overduidelijk beter in is geworden, is het regisseren van actiescènes. De actie in Doctor Strange in the Multiverse of Madness is een waar spektakel om te aanschouwen en leent zich echt geweldig voor een bioscoopzaal met de hoogste kwaliteit beeld en geluid. De choreografie van de verschillende gevechten is uitzonderlijk gedaan en met de nieuwe grimmige sfeer krijgen de gevechten ook wat meer gewicht.
Je hebt constant het gevoel dat alles op het spel staat en voor Marvel-films is dat toch bijzonder, want normaal gesproken weet je de uitkomst voor het einde al wel bij Marvel. Combineer de nieuwe stijl met hele goede visuele effecten en je hebt een parel van een film te pakken die echt nog wel wat nominaties binnen gaat harken tijdens het prijzenseizoen.
Zoals verwacht zijn ook de kostuums en omgevingen weer van de hoogste kwaliteit. Nou zijn deze elementen nooit echt in het geding bij Marvel-films, maar het is toch iets waar deze film wat extra lof voor verdient vanwege de complexe structuur van het multiversum.

Doctor Strange in the Multiverse of Madness Review - Gestoord spektakel

Het is ontzettend jammer dat Doctor Strange in the Multiverse of Madness een flinke collectie uitgekauwde clichés bevat, want anders had je de film al gauw hoog op de lijst kunnen zetten voor beste films van het jaar en de lijst voor beste Marvel-film aller tijden. Dat gezegd hebbende, is deze film absoluut de moeite waard om te gaan kijken in de bioscoop.
Met een ijzersterk verhaal, uitzonderlijke acteerprestaties en verrassende nieuwe elementen weet Doctor Strange in the Multiverse of Madness het grootste gedeelte van de verwachtingen waar te maken. Sterker nog, de film weet heel veel verwachtingen zelfs te overtreffen. Naast al het spektakel zijn er natuurlijk ook weer meer dan genoeg easter eggs te vinden in film en zal het voor Marvel-fans dus weer een absoluut genot zijn om Doctor Strange in actie te zien.
Vergeet overigens niet te blijven zitten na de film voor twee(!) toffe scènes na de credits!