The Starship Damrey Review

woensdag, 29 mei 2013 om 20:00
Kom allemaal maar in een kring zitten. Het is weer tijd voor een verhaaltje van opa XGN. We nemen een duik in het verleden naar een tijd waarin Pac-Man populairder was dan Mario en Snake het beste wat je ooit gezien had op een telefoon. In deze tijd kocht je een game zonder dat je wist wat je moest doen. Geen aanwijzingen, maar gewoon wat uitproberen. The Starship Damrey is zo’n game.
“Vroeger was alles beter”, zul je menig gamer wel eens horen roepen. “Toen waren games nog lekker moeilijk, terwijl nu alles met twee vingers in de neus te doorlopen is!” Voor veel huidige games klopt deze uitspraak wel, maar vergeet niet waarom games vroeger zo moeilijk waren. Je werd gewoon gedropt zonder enige aanwijzing. Zoek het maar uit! Soms liep je uren rond in hetzelfde level op zoek naar een manier om verder te komen. Uiteindelijk moest je al je vrienden inschakelen of een heus gameblad kopen in de hoop zo verder te komen. Klinkt ‘vroeger’ nu nog steeds leuk?
Wat moet je in hemelsnaam doen?
Starship Damrey is dus zo’m game waarbij je zelf maar moet uitvogelen wat je moet doen. Dat is niet omdat de game gebrekkig is en geen fatsoenlijke tutorial bevat, maar omdat dit een van de features is. Ontwikkelaar Level 5 is eropuit getrokken om een spel te maken waarin het verhaal centraal staat en je op je intuïtie moet afgaan om verder te komen. Er wordt zelfs geadviseerd een notitieboekje bij de hand te houden zodat je de geheimen in het verhaal kunt oplossen. Dat gaat misschien wat ver – het is zonder ook nog prima te begrijpen – maar het geeft de toon aan van welke kant Level 5 je opstuurt.
Maar als je niet te horen krijgt wat je moet doen… wat moet je dan in hemelsnaam doen? Op ontdekkingstocht gaan natuurlijk! Trial en error is wat de klok slaat. Om die reden zul je misschien wel tien keer door dezelfde gang rijden op zoek naar wat je nu weer moet doen. Over het algemeen zul je echter al snel doorhebben wat de bedoeling is. Zolang je maar goed om je heen kijkt en alles in je opneemt. Je zult bijvoorbeeld een rapport in de kamer van een dokter moeten lezen voor je weet hoe je langs een versperring kunt komen. Het is weer eens wat anders dan als een zombie volgen wat de game je vraagt te doen.
Spelen voor het verhaal
De problemen die je moet oplossen zullen echter al snel erg voor de hand liggend zijn. De game start erg sterk met een reeks opdrachten om een computer te hacken. Wanneer je in het systeem bent, neem je de controle over een robot waarmee je de rest van de game doorspeelt. De opdrachten met deze robot zijn een stuk minder uitdagend dan het hacken. Eigenlijk zakt de game hier dan ook al in. De gameplay wordt meer een uitdaging omdat het onduidelijk is in plaats van dat het echt moeilijk is. Vanaf dit moment zul je eigenlijk dus alleen maar voor het verhaal spelen.
Gelukkig is het verhaal zeker de moeite waard om voor door te spelen. Net als met de rest van de game wordt niks je gegeven, dus zul je zelf op zoek moeten naar dagboeken en rapporten om erachter te komen wat er gebeurd is op Starship Damrey. We kunnen het eigenlijk niet uitleggen zonder het plot te spoilen, dus we zullen er verder onze mond over houden. Wat we wel kunnen vertellen is dat er in het avontuur een aantal horror-momenten te vinden is dat je op het puntje van je stoel laat zitten. Deze twists in het verhaal met schrikmomenten passen perfect bij de duistere atmosfeer die de game oproept.
Teleurstellend einde
Een intens, mysterieus sfeertje is natuurlijk wel op zijn plaats in een game die het beste te categoriseren is als een thriller. Wat wel jammer is aan het verhaal is dat wanneer je er doorheen bent, het boekje volledig open wordt gedaan. Waar je voorheen zit te puzzelen om voor jezelf uit te vogelen wat er gebeurd is, zal na jouw laatste actie precies uitgelegd worden wat het verhaal nou inhoudt. Oké, dat is wel fijn als je graag een duidelijk einde hebt, maar de rest van de game is ook niet duidelijk. Waarom wordt de gamer hier dan ook niet overgelaten aan zijn eigen fantasie zodat hij na de game nog weken kan terugdenken om alles op een rijtje te krijgen? Een gemiste kans als je het ons vraagt.
Besturing en geluid niet super
De besturing van The Starship Damrey is nog een laatste minpunt waar we iets over kwijt willen. Zodra je de controle neemt over de robot voelt alles meteen heel statisch. Het is natuurlijk een robot en geen mens, maar je kunt maar vier kanten oprijden nadat je eerst de camera die kant opdraait. Het gaat allemaal wat traag en omdat de camera vaststaat tijdens het rijden zul je regelmatig te ver doorgaan. Een beetje onhandig hoor. Dit rijden gaat ook nog eens gepaard met een geluid waar je oren niet blij van worden. Het geluid uitzetten is echter geen optie omdat de sfeer dan compleet wegvalt. Even doorzetten totdat je het geluid automatisch wegfiltert, is dan het beste.
Een interessant experiment
Na die laatste twee alinea’s heb je misschien het idee dat we heel erg negatief zijn over The Starship Damrey, maar dat valt nog wel mee. Level 5 heeft een nieuwe manier van verhaalvertelling uitgeprobeerd en als experiment kunnen we deze game dan ook zeer waarderen. Als de ontwikkelaar ooit een wat uitgebreidere game maakt die dezelfde ideeën gebruikt als The Starship Damrey dan zullen we die graag uitproberen. Voor 7,99 euro is het een interessante ervaring, maar verwacht geen uitgebreide game waar je je meer dan drie uur zoet mee kunt houden.