The Great Wall Review - Een visueel hoogstandje

maandag, 30 januari 2017 om 19:30
Oscar-winnaar Matt Damon gaat op een gloednieuw avontuur. Dit keer vliegt hij niet naar de wonderlijke wereld van Mars, maar brengt hij een bezoekje aan de Chinese Muur in de film The Great Wall. Een combinatie van een Engelse en Chinese cast, maar hoe pakt deze film uit? Dat lees je in The Great Wall review!
Een film onder leiding van een Chinese regisseur, die zowel beschikt over een oosterse als een westerse cast. We hebben het al meerdere malen eerder gezien, maar The Great Wall moet van een geheel ander niveau zijn. Het is immers één van de grootste Chinese films ooit gemaakt, met een gigantisch budget. Hoge verwachtingen dus en de vraag is of deze wel worden waargemaakt.
The Great Wall Review

Gevaar op de loer

In The Great Wall maken we vanaf het eerste moment kennis met William Garin (Matt Damon). Samen met zijn vriend Pero Tovar (Pedro Pascal, bekend van Game of Thrones) zijn zij de enige overlevenden van een groep die zoeken naar een speciale stof: Black Powder. Een interessante naam, maar het is een krachtige stof die in een oorlog uitstekend van pas kan komen.
Tijdens de zoektocht komen William en Pero in aanraking met een groep bandieten, waar ze een conflict mee krijgen. Ze besluiten te vluchten en schuilen in een grot, waar William en Pero kennismaken met een wel erg bijzonder monster. We zien een kleine glimp van een Taotie, een groep van rare monsters die eens in de zestig jaar terugkeren naar de aarde om zoveel mogelijk voedsel te verzamelen voor de koningin.
Je raadt het wellicht al, William weet net in het jaar te zitten waarin de Taotie terugkeren op aarde en de mensheid terroriseren.
Op het moment van kennismaken hebben William en Pero nog geen enkel idee wat een Taotie is. De hoofdpersonages gaan verder met hun avontuur en komen terecht bij de Grote Muur. William en Pero worden gevangengenomen door Lin Mei (Tian Jing), een van de leiders van de Chinese Muur. Al snel komen William en Pero achter de geheimen van de muur en helpen zij mee de wereld achter de Chinese Muur te beschermen van deze Taotie.
The Great Wall Review

Waanzinnig beeld

In een notendop is dat het verhaal van The Great Wall en je kunt na een halfuur kijken al twee dingen zeggen over de film. Ten eerste zit de film vol met actie, de ene actiescène na de andere vliegt je om de oren en je verveelt je in ieder geval geen seconde. Daarnaast is alles werkelijk fenomenaal vormgegeven.
Duizenden verschillende figuranten zijn namelijk mooi opgesteld in een leger met verschillende kleuren. Deze kleuren zijn ingedeeld op rol. De boogschutters zijn rood, het normale leger is zwart/grijs en de vrouwelijke 'adelaars' (zij doen acrobatische stunten om monsters te verslaan) zijn blauw. Vanaf het eerste moment dat je het leger van de Chinese Muur ziet, genaamd de Naamloze Orde, ben je gelijk verkocht.
Dit zorgt ervoor dat de Chinese Muur en de personages er werkelijk prachtig uitzien. Het is gigantisch en tot op de detail uitgewerkt. Dit zie je niet alleen terug in de kleding, maar in de gehele uitstraling van ieder personage in beeld. De choreografie is namelijk van hoge klasse doordat alle bewegingen perfect met elkaar aaneengesloten zijn. Door het zien van dit leger krijg je in één keer kippenvel.
The Great Wall Review

Geluid van hoog niveau

Het oog wordt enorm verwend in The Great Wall, maar de muziek in de film maakt het alleen maar beter. Natuurlijk is de muziek in een Chinese stijl en zo weten de mooie tonen uit het verre Oosten je een frisse blik op het geluid te brengen. De muziek is perfect aangesloten op het beeld en je hoort dat de componist wel degelijk ervaring heeft. De componist van de film is namelijk Ramin Djawadi, beter bekend als de man die de muziek van Game of Thrones wist te maken.
De muziek komt het beste tot zijn recht als de personages net op het punt staan om te vechten. De soldaten van de Naamloze Orde (de beschermers van de Chinese muur) sturen namelijk instructies naar elkaar door middel van muziek. Het ritme van de trommels bepaalt wat het strijdplan is en als de vrouwelijke personages synchroon op de trommels slaan, voelt het net alsof je erbij zit. Dit ziet er wederom prachtig uit en klinkt onbeschrijfelijk mooi.
The Great Wall Review

Sterke cast, maar mist diepgang

Helaas weet het verhaal de kwaliteit van de grafische hoogstanden niet te halen, want The Great Wall slaagt er niet in je bij de strot te grijpen en je mee te slepen. Het begint wel origineel, maar het verloop is verder veel te voorspelbaar en je krijgt sterk het gevoel dat je het verhaal al eens eerder hebt gezien. Er zijn nauwelijks grote verassingen! Ontwikkelingen zijn zwak en het is lastig mee te leven met lineaire karakters.
Naast het teleurstellende verhaal weten de personages ook niet te overtuigen door te weinig diepgang. Volgens Pero moet William een echte moordenaar, leugenaar en dief zijn, maar in de film zelf zie je hier nauwelijks wat van terugkomen. Het lijkt er extreem op alsof The Great Wall op safe speelt. Er zijn weinig wendingen in het verhaal en wanneer het er op lijkt alsof het verhaal een hele andere kant op gaat, blijft de film toch altijd weer op veilig spelen en dat is jammer.
Dan mag je wel een prachtige cast hebben met Oscar-winnaar Matt Damon, bijgestaan door Pedo Pascal en de Chinese actrice Tian Jing, maar als het verhaal niet veel sappige ontwikkelingen brengt is het zelfs met een sterke cast niet goed te maken. De cast weet overigens wel een sterke indruk achter te laten, helaas biedt het verhaal weinig mogelijkheden.
The Great Wall Review

Geen doel voor ogen

Het lijkt alsof de film geen exact doel heeft. William wil bepaalde dingen bereiken, maar waarom en op welke manier wordt niet heel duidelijk. Dit geldt voor meerdere personages en daardoor voelt het verhaal niet erg sterk aan.
Een ander minpunt is de locatie. In het begin zie je de gigantische muur met prachtige technische bouwwerken en dan denk je 'wow, wat moeten zij beschermen?' Je wilt weten wat er achter de muur zit, maar daar wordt in de film veel te weinig aandacht aan gegeven. De film heet The Great Wall, en daar ligt de focus ook op, maar het is jammer dat er nauwelijks andere mooie locaties aan bod komen.
The Great Wall mist zo verschillende kansen om het een krachtige film te maken. Het leger van monsters waar de Naamloze Orde tegen vecht ziet er angstaanjagend uit, waarbij zelfs de onderdanen van het leger enorm sterk lijken. Dan verwacht je op zijn minst een krachtige leider, al valt dit nog vies tegen.
The Great Wall Review

Fantastisch beeld, maar weinig diepgang

The Great Wall is een prachtig vormgegeven film. De locaties zijn indrukwekkend, maar het is vooral de manier waarop personages en figuranten worden uitgebeeld waarmee de film flink wat punten scoort. Het is gigantisch en mooi, maar blijft toch nog overzichtelijk. Voeg daar de Chinese stijlen bij toe en je hebt een prachtbeeld.
Helaas weet het verhaal dit hoge niveau niet te halen. Er is weinig diepgang in de personages waardoor je geen medeleven hebt, terwijl dit juist zo belangrijk is voor een goede film! Ook het verhaal weet je niet te verrassen, maar de cast zorgt er gelukkig voor dat de film niet saai wordt. The Great Wall is een werkelijk grandioze film voor het oog, maar met een matig verhaal.