Game of Thrones seizoen 6 Review (Blu-ray) - IJzersterk!

zondag, 20 november 2016 om 11:02
De prangende vraag na seizoen 5 van Game of Thrones was: leeft hij nog of niet? Het gaat natuurlijk om een van de hoofdrolspelers: Jon Snow. In de Game of Thrones seizoen 6 review lees je alles over deze bastaardzoon, en meer!
Game of Thrones seizoen 6 is onwijs spannend! Onze Nederlandse actrice Carice van Houten steelt meteen al in de eerste afleveringen de show. Zo is er een schokkende scène en speelt ze een belangrijke rol met Jon Snow. Let wel: spoiler volgt! Zij is namelijk degene die met haar bijzondere krachten Jon Snow weer uit de dood terug kan brengen op aarde.
Game of Thrones seizoen 6 Review

Bastaardzonen!

Niet dat het leven op aarde zoveel beter is, want alles staat in de fik. En je kan eigenlijk wel stellen dat Game of Thrones 6 hét seizoen is waarbij het een gevecht is tussen bastaardzonen! Aan de ene kant is er Jon Snow, aan de andere kant die vervelende Ramsay Bolton. De vuilak die Sansa vernederd, gebruikt en mishandeld heeft, zoals we eerder zagen. En nu is het aan Jon Snow om die slechterik voor altijd het zwijgen op te leggen.
Kit Harrington (Jon Snow) en Iwan Rheon (Ramsay Bolton) spelen – zoals voorgaande seizoen- voortreffelijk. Rheon doet wat hij altijd doet: een zo slecht mogelijk personage neerzetten die voor niets of niemand terugdeinst en met een triomfantelijke glimlach en pretogen keer op keer duidelijk maakt dat hij er van geniet om mensen te pijnigen.
De good guy Jon is in dit seizoen minder ‘good’. Want door alle gebeurtenissen die er nu zes seizoenen lang voorbij gekomen zijn, komt er in hem ook een kant naar boven waarin niet alles meer zwart-wit is. En dat geldt niet alleen voor Jon Snow, ook voor andere ‘goede’ personages; in seizoen 6 lopen ze rond met littekens en zijn de goederikken in staat om slechte dingen te doen. Dat maakt Game of Thrones ontzettend menselijk én fascinerend.
Game of Thrones seizoen 6 Review

De strijd van Daenerys

Voor de rest maakt Daenerys grootse stappen als het aankomt om haar positie en de strijd om de troon. Er zitten geweldige scènes tussen in seizoen 6. En ja; de draken zitten niet verstopt in de kast. Maak je klaar voor een fantastisch spektakel.
Sowieso bevat Game of Thrones seizoen 6 ontzettend veel actie en intense momenten. Er is een groots gevecht tussen Jon Snow en Ramsay Bolton, maar ook andere personages mogen niet uitgevlakt worden. Er gaan dingen gebeuren die je totaal niet ziet aankomen. En helaas betekent dit dat er in seizoen 6, net zoals in eerdere seizoenen, personages worden weggeschreven die je als kijker nog wel een seizoen mee had willen nemen. Helaas.
Game of Thrones seizoen 6 Review

Iedereen zijn of haar eigen bijdrage

Prachtig om te zien is in ieder geval de karakterontwikkeling van de personages die overblijven, zoals bijvoorbeeld Arya Stark. Laten we ook de jongere spelers niet vergeten die misschien wat minder screen time hebben, maar wel een fantastische bijdrage leveren aan de gehele show.
Veel minpunten vallen dan ook niet te benoemen aan seizoen 6, al is het wel zo dat de balans soms lichtelijk zoek is. Seizoen 6 komt langzaam op gang en er zitten een paar afleveringen tussen die niet heel spannend zijn en niet het niveau halen van de rest van het seizoen. Al valt dit meer op als je Game of Thrones wekelijks per aflevering kijkt (of gekeken hebt) dan wanneer je nu in zijn geheel de box versie kijkt.
Game of Thrones seizoen 6 Review

Toffe extra's

Ons advies luidt; kijk de box versie. Het is een goede toevoeging aan je Game of Thrones verzameling. Bovendien zijn de vele extra’s die de Blu-ray versie biedt geweldig. In seizoen 6 is gefilmd op drie locaties (in verschillende landen) op hetzelfde moment. Dat is nog nooit eerder gebeurd in een tv-serie! Gelijktijdig filmen op 2 locaties was al een prestatie. Maar in seizoen 6 is er nog een stap verder gezet. Voor de rest zijn er nog allerlei andere extra’s. Zo wordt belicht hoe de wereld van de Dothraki uit seizoen 1 is gemaakt, vind je verwijderde scènes en wordt er dieper ingegaan op het gevecht tussen Jon Snow en Ramsay Bolton.
Herinner jij je nog het moment dat er allemaal paarden in volle galop aan kwamen rennen op Jon Snow? Ja? Dacht je dat dit CGI was? Dan heb je ’t mis. Dit soort toffe feitjes ontdek je tijdens die extra’s en ook dat Ramsay Bolton een paar rake klappen voor zijn smoel heeft gehad, ook al was het per ongeluk.

Ontzettend tof!

Het moge duidelijk zijn: Game of Thrones 6 is geweldig! De gehele serie is fantastisch, maar seizoen 6 gaat net even verder. Je favoriete personages zetten hun volgende stap in hun eigen verhaal of oorlog die ze uitvoeren en, met alle gevolgen van dien, wordt er geheel iets onverwacht neergezet. Sommige dingen zie je aankomen, maar genoeg dingen totaal niet. En dat maakt seizoen 6 een sensatieshow van heb ik jou daar.
Cijfer: 9.2