Tekken Hybrid Review

door Wouter
maandag, 19 december 2011 om 16:01
Niets brengt mensen meer bij elkaar dan een goede vechtgame op zijn tijd. Je zou zeggen dat zo'n spel tijdloos blijft hoe oud het ook is, maar het is de vraag of er tussen de hedendaagse krachtpatsers nog wel plaats is voor de oudjes. Tekken Tag Tournament mag dus wel een klassieker zijn, maar voegt een remake hiervan tegenwoordig nog wel iets toe?
Met Tekken Hybrid heb je een aparte bundel in handen. In deze collectie vind je namelijk een remake van het uit 1999 stammende spel Tekken Tag Tournament, een proloog van Tekken Tag Tournament 2 en de film Tekken: Blood Vengeance. Dit is dus weer eens iets anders dan de standaard collecties die we veel zien tegenwoordig. De vraag is dan ook of deze drie dingen genoeg toevoegen.
Schijn bedriegt
Laten we maar beginnen met Tekken Tag Tournament HD. Wat betreft speltypes kun je de standaard dingen verwachten van een Tekken game, zoals arcade en time attack. Het wordt echter pas interessant bij het tag-gedeelte. Het spel heet niet voor niets Tekken Tag Tournement. Hierdoor onderscheidt deze game zich tenminste nog een beetje. Je speelt namelijk in de meeste gevallen met een team van twee karakters. Tijdens een gevecht kun je dan net als de tegenstander met één druk op de knop van karakter wisselen. De speler waarvan er het eerst een karakter wordt uitgeschakeld verliest het gevecht, ondanks de staat van het tweede personage. Buiten dat de gevechten soms twee keer zo lang duren dan een één op één gevecht, brengt het wisselen nog een grappig element met zich mee. Er wordt namelijk een wereld aan mogelijkheden voor je geopend wat betreft combo’s. Beginnen met het ene karakter aan een serie aanvallen om vervolgens te wisselen met het andere karakter en de combo af te maken, zorgt bijvoorbeeld voor een hoop spektakel. Het leukste is dan ook om de keuze van je team zo divers mogelijk te houden. Denk hierbij aan combinaties als snelle vechters met trage, maar krachtige personages.
Maar als we kijken naar wat deze game precies anders doet, worden we erg teleurgesteld. Er is namelijk, op de graphics na (en deze zien er ook niet al te best uit), nagenoeg geen aandacht besteed aan Tekken Tag Tournament HD. Het heeft gewoon exact dezelfde gameplay als vroeger en zou daarom misschien beter voor een paar euro in de PlayStation Store passen. Oké de game is gehuld in een HD-jasje, maar het lijkt alsof je nog gewoon op de PlayStation 2 aan het spelen bent. Verder had er wat betreft inhoud ook wel wat aandacht aan besteed mogen worden. Een online modus zou deze game bijvoorbeeld absoluut niet misstaan, maar dat is blijkbaar teveel gevraagd van ontwikkelaar Namco Bandai. Alleen omdat je zo’n collectie in elkaar kunt zetten, betekent het niet dat je het ook moet doen. Je moet een grootse fan zijn van de oude Tekken spellen, wil deze bundel je aanspreken.
Gezellig bowlen
Wanneer je een game als Tekken in huis haalt, ben je van plan om een flink pak slaag uit te delen. De computer gestuurde vijanden kunnen dan wel een uitdaging vormen, maar niets overtreft het denken van een echte speler. Het is daarom leuk om te zien dat je in Tekken Tag Tournament met en tegen elkaar kunt strijden. Zo is er voor ieder wat wils. Ben je meer van de co-op, dan kun je samen met een vriend of vriendin twee personages besturen. Zo kun je je samen een weg banen door de verschillende speltypes. Voor diegene die de adrenaline wil opzoeken, is de versus-modus natuurlijk ook weer van de partij. Het jammere is dan, zoals eerder al vermeld, dat er geen online optie is. Het blijft dus gamen met een vriend naast je.
Voor diegene die genoeg hebben van al het geweld is er ook nog zoiets als Tekken Bowl in Tekken Tag Tournament HD terug te vinden. Hierin ga je met twee karakters aan de slag op een bowlingbaan. Het is misschien niet zo spannend als het doorlopen van de arcade, maar het biedt in ieder geval een afwisseling mocht je die nodig hebben. Doordat de pegels op een kleine vijf meter afstand staan lijkt het wellicht erg makkelijk om ze omver te krijgen, maar daar vergis je je in. Het is namelijk nog best lastig om precies de goede richting en de juiste hoeveelheid kracht te selecteren. Gelukkig helpen de verschillende karakter je een handje, want ieder personage heeft weer andere bowlingtechnieken. Zo is er altijd een karakter dat bij je past. En met een tweede speler naast je op de bank, verandert Tekken Bowl in een aardig gezelschapsspelletje.
Te korte demo
Met het klassieke Tekken Tag Tournament HD achter de rug, was het hoog tijd om met de Tekken Tag Tournament 2 proloog aan de slag te gaan. Na het spelen in het verleden waren we toe aan een glimp van de toekomst. Tekken Tag Tournament 2 staat namelijk gepland voor de zomer van 2012, maar erg veel is er nog niet over bekend. Met veel enthousiasme startten we dan ook de proloog op. In het hoofdmenu aangekomen krijg je de keuze tussen een model-viewer en de ouderwetse arcade. Zo’n model-viewer is wel leuk en aardig, maar iedereen gaat natuurlijk direct voor die arcade-modus. Je zult hier jammer genoeg gegarandeerd teleurgesteld raken. Voor de prijs die je ervoor betaalt verwacht je dat je op z’n minst met een flinke proloog aan de slag kunt gaan. Tekken Tag Tournament 2 proloog heeft echter meer weg van een korte demo.
Je kunt met vier karakters aan de slag in dubbelgevechten, namelijk met Xiayou, Alisa Bosconovitch, Devil Kazuya en Devil Jin. Je kiest er dus twee, waarna je vier ‘verschillende’ gevechten moet aangaan tegen vier paren, bestaande uit de eerder genoemde karakters. In een oogwenk is de demo voorbij. Je besluit dan om hem nog een keer te doorlopen maar deze keer met twee andere personages. Dit gaat zo een klein half uurtje door tot je ieder mogelijk team voorbij hebt zien komen en dan leg je de game weg. Gevecht na gevecht is hetzelfde. De enige reden waarom je de arcade dan ook meerdere keren zou doorlopen is vanwege het te hoge aantal trophies dat er aan verbonden is. Wel oogt het allemaal prachtig, en de aanvallen zitten erg goed in elkaar. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat het uiteindelijke product een pareltje wordt, maar voor deze demo kun je gewoonweg geen geld vragen.
Wazige film
Na tweemaal teleurgesteld te zijn, denken we bij de animatiefilm Tekken: Blood Vengeance eens lekker te kunnen genieten. Deze is echter precies wat je van een gameverfilming kunt verwachten, namelijk niet veel soeps. Je start de film met de verwachting heel wat Tekken-waardig geweld te zien. In plaatst daarvan volg je twee kleine meisjes die over een jongen die niet dood kan gaan fantaseren. Eindelijk bij het einde aangekomen zie je een 'episch' gevecht tussen Kazuya en Jin. Je hoopt dat de film hierna afgelopen is, maar nee, een honderd meter hoge robot van Heihachi gaat zich er ook mee bemoeien. Je begint je op het eind dus echt af te vragen waarom er Tekken in de titel staat. Het enige dat je aan Tekken doet denken is een handjevol karakters dat in de film terug te vinden is. We zijn geen filmrecensenten, maar wel grote Tekken fans en met een traantje in onze ooghoeken bekeken we deze film.
Onwaardig
Wanneer we naar de collectie kijken, zien we een onwaardige ode aan Tekken. Een serie die zich met trots bij de top kan plaatsen als het aankomt op vechtgames, krijgt met Tekken Hybrid een flinke deuk in zijn reputatie. Over de film en de proloog is vrijwel niets positiefs te zeggen. Het enige wat deze collectie het waard maakt om in huis te halen is Tekken Tag Tournament HD, maar zelfs dan is het je reinste diefstal te noemen als je hier de winkelprijs voor betaalt. We raden dan ook aan om te wachten tot deze heel diep in de budgetbak ligt. Als je met volle spanning wacht op Tekken Tag Tournament 2 ben je beter af door je oude PlayStation 2 van het stof te ontdoen en het eerste deel er weer bij te pakken.
Cijfer: 4.5