Syberia 2 Switch Review - Gaat verder in verhaal, niet in de rest

zaterdag, 16 december 2017 om 11:06
Soms speel je een game uit, maar blijf je met een hoop vragen zitten. Zo ook Syberia en gelukkig bestaat Syberia 2 dan ook. Maar een tweede deel maken dat even goed is als zijn voorganger is lastig. Wil je weten of het ontwikkelaar Microids wel is gelukt, lees dan onze Syberia 2 Switch review.
Kate Walker is onderweg naar Syberia, samen met haar vrienden Hans Voraldberg en Oscar de automaton (een soort robot). Syberia is een magisch land met blauw gras en levende mammoeten. Of het bestaat weet niemand, maar jouw uiteindelijke doel is om in deze puzzelgame dit magische land met mammoeten te bereiken.

Dezelfde sfeer, dezelfde magie

Syberia 2 borduurt verder op de sfeer die is neergezet in het eerste deel. Nog steeds heb je het idee dat je in een wereld bent die lijkt op de wereld waar wij in leven, maar toch net niet hetzelfde is. Nog steeds bestuur je Kate en reis je met dezelfde trein en dezelfde vrienden. Hierdoor ben je al snel terug in de flow en lijkt het alsof je nooit een andere game hebt opgestart. Toch is niet alles hetzelfde als in deel één.
En dat is niet erg, als het gaat om de sfeer en de personages. Het verhaal is natuurlijk een vervolg dus het zou ook vreemd zijn als er opeens iemand anders is waarmee je puzzels op moet lossen. De game trekt alles uit de kast om aan te geven dat Syberia 2 vloeiend aansluit op het eerste spel. Zo veel dat je soms gewoon het idee hebt dat je deel één speelt.
Syberia 2 Switch Review

Niet voor de persoon die deel één niet kent

En daar ligt nu net het grootste probleem van Syberia 2. Je wordt in de game gegooid zonder samenvatting, zonder uitleg. Als je deel één niet hebt gespeeld, zal je niets begrijpen van wat er gebeurt in deel twee. Zelfs de scène aan het begin van de game legt je niet veel uit over het verhaal dat voorafging aan Syberia 2. Als je dit verhaal wil weten, dan zal je gewoon het eerste deel moeten spelen.
Dat zorgt ervoor dat Syberia 2 een veel kleinere doelgroep heeft dan deel één. Een fan van point-en-click puzzelgames zal namelijk niet zomaar een game kopen die geen uitleg geeft aan het begin. Zelfs als je dat zou doen, dan is er een grote kans dat je de game niet leuk vindt, gewoon omdat je het niet begrijpt.
Syberia 2 Switch Review

Waarom veranderen als het werkt?

De besturing van Syberia is dan ook hetzelfde gebleven. Kate heeft ook nog steeds haar notitieboekje waarin ze alles bijhoudt. De puzzels werken hetzelfde en zijn nog steeds niet zo moeilijk dat ze niet op te lossen zijn en Kate zal je nooit iets doms laten doen. Behalve dan wanneer het zo geschreven is. Ook hier kun je weer zien dat deel twee hevig voortborduurt op deel één.
De dingen die we noemden als goede punten in onze review van Syberia van de Switch zijn ook aanwezig in deel twee. Hieronder valt de autosave optie. Deze levensredder zal je ook deze keer van dienst zijn en het is dan ook fijn om te weten dat je nooit hele stukken opnieuw hoeft te doen wanneer je Switch opeens uitvalt.
Syberia 2 Switch Review

Waarom niet veranderen als het niet werkt?

Maar ook hier ligt weer een probleem. Net zoals in het vorige deel valt de muziek soms weg en loop je, tot je een gedeelte van een puzzel oplost, rond in stilte. De game ziet er op sommige momenten nog steeds gedateerd uit. De knop om te rennen laat deze keer je Switch niet vast slaan, maar het lopen is nog steeds niet soepel. Soms loop je tegen dingen aan waar je zeker weet dat je gewoon overheen zou kunnen lopen. Zoals een onzichtbare muur ergens of een brug waar je niet onderdoor kunt lopen.
En soms loop je ergens overheen, waarvan je zeker weet dat het niet mogelijk, of ethisch, zou moeten zijn. Onschuldige voorbeelden hiervan zijn drempels waar je overheen zweeft of een bankje dat de hele tijd op je pad lijkt te liggen tot je er langsheen loopt en het opeens achter je is. Iets minder onschuldig zijn de mensen waar je over heen gaat. Deze mensen zijn overduidelijk deel van de achtergrond, want je kunt ook niet met ze praten en ze worden behandeld als een bank of deur.
Syberia 2 Switch Review

Syberia 2 Switch Review – Gewoon veel van hetzelfde

Voor iedereen die Syberia helemaal geweldig vond, is Syberia 2 een geweldig vervolg. Je zit in het verhaal, bent gewend aan de besturing en de sfeer van de game en je wilt gewoon weten hoe het eindigt. Voor iedereen die deel één niet heeft gespeeld is dit helaas een afrader, een game die te veel blijft hangen bij het vorige deel zal gewoon niet leuk zijn voor je.