Star Wars Squadrons Review - Een ware droomvlucht?

zondag, 25 oktober 2020 om 17:00
star wars squadrons headerf1598555277
Wie van Star Wars houdt, heeft vast wel eens de droom gehad om met lightsaber het universum te redden. Sommigen dromen ervan om met lightsaber in hand ten strijde te trekken tegen het kwaad. Anderen doen dit liever vanuit de cockpit van een X-Wing of TIE Fighter. Laatstgenoemde staat centraal in Star Wars Squadrons en of die droom goed vervuld wordt, lees je in onze Star Wars Squadrons Review.
Star Wars Squadrons is een gloednieuwe titel uit de EA-fabriek die je pontificaal in de bekende Star Wars-schepen zet om te vechten in de oorlog hier ver, ver vandaan. Dit keer zijn het de New Republic en overblijfselen van de Empire die het tegen elkaar opnemen. Het singleplayer-deel van de game speelt zich dan ook kort na Star Wars Episode VI: Return of the Jedi af.

Tutorial-tijd

Het verhaal draait voornamelijk rondom Kapitein Lindon Javes die na de vernietiging van Alderaan besluit dat hij niet bij de Empire is gekomen om mensen te vermoorden. Hij loopt over en sluit zich aan bij de rebellen, waarna de game een aantal jaren de toekomst induikt. We pakken op kort na Return of the Jedi.
Lindon is nu onderdeel van de New Republic, terwijl Empire-loyalist Terisa Kerrill, Lindons voormalige protégé, nog steeds jacht maakt op haar voormalige leermeester voor zijn verraad. Als speler wissel je af tussen de verschillende squadrons om ervoor te zorgen dat je in zoveel mogelijk schepen hebt gevlogen voordat je met de multiplayer van de game aan de slag gaat.
De campaign fungeert in grote delen dan ook als een tutorial voor de multiplayer, waarbij een poging wordt gedaan om een leuk verhaal te vertellen. Helaas blijkt dit geen groot succes door toedoen van statische dialogen die als expositie voorgeschoteld worden. Wie hoopte een meeslepend verhaal zoals vorig jaar met Star Wars Jedi: Fallen Order, komt dan ook voor een koude kermis thuis.
star wars squadronsf1634200069

IJzersterke basis

Gelukkig is het verhaal wel beter dan dat van Star Wars Battlefront II (dat door hetzelfde team is geschreven) en werkt de tutorial-insteek prima. De gameplay is vrij uitdagend doordat je als nieuwe speler in een team vol veteranen wordt gegooid. Je moet dan ook leren door middel van het spelen, iets wat vooral in de eerste uren nog wel uitdagend kan zijn.
Gelukkig vliegen alle schepen als een zonnetje, terwijl handige en slimme besturing je al snel het gevoel geven alsof je als Luke Skywalker de Empire te grazen neemt. Ieder schip heeft zijn eigen verfijnde technieken, waardoor je al snel een persoonlijke voorkeur en speeltoestel ontwikkelt. Wanneer je vervolgens die tutorial campagne hebt afgesloten, kun je je vaardigheden pas écht testen in de multiplayer.
Wie een beetje kan vliegen, zal constant in spannende gevechten verzeild raken. Zweethanden zijn vaak van de partij in de 5v5-modus zodra je doorhebt dat iemand zijn vizier op jouw schip gericht heeft. Zigzaggen en duikelen om aan de lasers te ontsnappen is dan ook spannend op ieder moment en niets voelt zo lekker als wanneer je zelf een vijandelijk schip uit de lucht knalt.
star wars squadrons 1f1603101126

Luisteren naar de fans

Wel valt op dat de game nog wat meer spek op de botten had mogen hebben. Ieder strijdtoneel speelt zich namelijk in de ruimte af, waarbij de grootste diversiteit te vinden is in wat je op de achtergrond ziet qua planeten. Een map wat dichterbij de grond had dan ook niet misstaan.
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat de game een stukje goedkoper is dan de eerdere Star Wars-games die EA heeft uitgebracht. Voor 39,99 euro mogen we eigenlijk dan ook niet klagen. Al helemaal gezien er geen microtransacties te vinden zijn. Er is daarnaast (voor PS4- en PC-gebruikers) ook nog de mogelijkheid om de game volledig in VR te spelen.
Wie haar VR-headset opzet en een paar matches speelt, merkt dan ook al snel dat dit de ideale manier is om de game te spelen. In virtual reality zit je daadwerkelijk in de cockpit van je favoriete schip en voelt het magisch wanneer je om je heen kijkt. Daadwerkelijk achter je moeten kijken om te zien of een TIE Fighter je op de hielen zit, brengt telkens weer spanning.
Het lijkt dan ook een beetje alsof Star Wars Squadrons oorspronkelijk bedoeld was om alleen voor VR uit te komen. Dit is vooral terug te merken in de singleplayer, waarin je van locatie naar locatie reist door middel van het aanklikken van een andere ruimte. Dit is kenmerkend voor VR-titels, gezien het simpelweg zelf lopen voor misselijkheid kan zorgen.

Star Wars Squadrons Review - Een droom die uitkomt

Of Star Wars Squadrons oorspronkelijk wel of niet als VR-exclusive bedoeld was, maakt eigenlijk niet uit. Door middel van de heerlijke gameplay is het een genot om door de lucht te vliegen, zowel met als zonder VR. Daarnaast is het goedkopere prijskaartje ook een flink pluspunt, al valt dat wel te relativeren gezien er niet onwijs veel content te vinden is.
De singleplayer had wat dat betreft wel wat beter uit de verf mogen komen. Deze dient nu meer als een (goed werkende) tutorial, maar schotelt nou niet bepaald een lekker verhaal voor. In plaats daarvan moet je het hebben van de fantastische multiplayer die telkens weer adrenaline door je aderen laat gieren. Wat dat betreft is de jongensdroom om als piloot rond te vliegen in Star Wars uitgekomen.