Star Wars Pinball Review

vrijdag, 09 augustus 2013 om 15:30
Star Wars VII komt eraan! Eindelijk! We moeten alleen wel tot 2015 wachten, dus tot die tijd moeten we ons vermaken met tussendoortjes. En laat dat nu de specialiteit zijn van ontwikkelaar Zen Studios.
Zen Studios is verantwoordelijk voor vele pinball-games, van ‘gewone’ digitale flipperkasten tot speciale Marvel en Ms. Splosion Man thema’s. De ontwikkelaar weet elke franchise om te toveren tot verrassend ingewikkelde en uitdagende tafels en inmiddels heeft ook Star Wars de onvermijdelijke transformatie ondergaan. Zen Studios’ laatste inspanning levert namelijk drie flipperkasten die zijn gebaseerd op de populaire science-fictiongigant. Het doel is simpel: haal een zo hoog mogelijke score op elk van de drie tafels door met twee flippers een balletje alle kanten op te tikken. Net echt dus. Maar zo simpel als het klinkt, is het bij lange na niet.
De échte highscores
Om de echte hoge scores te halen, is het niet alleen zaak het balletje uit de buurt van een gapend gat te houden. Natuurlijk, dat is erg belangrijk, maar er komt veel meer bij kijken. De echte aantrekkingskracht van Zen Studios zit hem in de complexiteit van de flipperkasten, want je kunt heuse Star Wars-scenes naspelen en gevechten aangaan met Storm Troopers. Als je maar weet wat je moet doen. Goede highscores zet je enkel neer door de pinballtafels goed te leren kennen en dat maakt elke tafel bijzonder verslavend.
Met de drie tafels die Star Wars Pinball biedt, ben je daardoor meer tijd kwijt dan je zou denken. Al is het de vraag of je de tafels daadwerkelijk interessant genoeg vindt om te spelen, want de keuze is schijnbaar nogal willekeurig. Star Wars Episode V, Star Wars: The Clone Wars en Boba Fett. Waar zijn Star Wars IV en VI? En waarom The Clone Wars, een animatieserie die toch echt op een ander publiek gericht is? Het menu van de game biedt weliswaar ruimte voor negen flipperkasten, maar waarom is de keuze op deze drie starters gevallen? Laat duidelijk zijn dat geen van deze tafels slecht zijn; het is enkel de onderwerpskeuze die vreemd aandoet.
Detail
Zodra je daar overheen stapt en daadwerkelijk met de verschillende kasten aan de slag gaat, merk je hoeveel detail Zen Studios weet te verwerken in de onschuldig ogende flipperkasten. Er wordt daadwerkelijk geprobeerd een verhaal te vertellen en je krijgt heuse missies voorgeschoteld – mits je met het balletje de juiste doelen raakt, natuurlijk. Elke kast ziet er bovendien duidelijk anders uit en heeft een eigen vibe en authentieke geluidseffecten, zodat de nodige variatie niet ontbreekt. Oh, en ja: zelfs Darth Vader maakt her en der een verschijning en Lightsaber-duels zijn ook van de partij. Star Wars Pinball is wat elke Star Wars-fan ooit zou kunnen wensen in een game. Maar dan in flipperkastvorm.
Om het totaalplaatje af te maken, kun je je aansluiten bij ofwel de Light- ofwel de Darkside. Een leuk idee, ware het niet dat elke impact van deze keuze ontbreekt. Je behaalde scores worden opgeteld bij de totaalscore van alle spelers van jouw kant en je kunt zien welke zijde er beter voorstaat. Maar het doet absoluut niets. Geen bonuspunten, geen extra cutscenes, niets. Ook persoonlijke voortgang wordt gemeten, maar meer dan een titeltje verdien je er niet mee. Een gemiste kans; deze immer voortdurende strijd zou voor veel meer spektakel moeten zorgen!
Zen Studios laat Star Wars leven in een flipperkast
Star Wars Pinball is een collectie van drie uitstekende pinballtafels met een geslaagd thema. Zen Studios weet Star Wars binnen de flipperkasten echt tot leven te brengen en levert daarmee drie geslaagde – weliswaar ogenschijnlijk willekeurige – kasten af. Dat de collectieve progressie weinig impact heeft op het geheel, mag de pret niet drukken. Houd je van Star Wars én van flipperkasten? Dan is dit de perfecte game voor jou. Houd je van één de twee? Dan is de aanschaf ook best de moeite waard.