Spider-Man Homecoming Review - De perfecte spinnenman gevonden?

dinsdag, 04 juli 2017 om 10:44
Universal en Marvel blijven hun zoektocht voortzetten naar de perfecte Spider-Man. Tobey Maguire en Andrew Garfield hebben hun spinnenpak aan de wilgen gehangen en nu is het de beurt aan de jonge Tom Holland. Is driemaal daadwerkelijk scheepsrecht? Lees het in onze Spider-Man Homecoming Review.
Spider-Man Homecoming gaat verder waar Captain America: Civil War is gestopt. Ten minste, wat de avonturen van Peter Parker (Tom Holland) betreft. Enorm gemotiveerd door de ervaring die hij heeft opgedaan met The Avengers, kan hij niet wachten op de volgende grote missie met de ‘grote jongens’. Maar het belletje van Tony Stark (Robert Downey Jr.) blijft uit en dus slijt Peter zijn dagen met kruimeldieven vangen en huiswerk maken.
Spider-Man Homecoming Review

Tienerproblemen en andere ongemakken

De 15-jarige Peter Parker heeft namelijk gewoon nog les op high school en de bijkomende perikelen. Als nerd zijnde heeft hij niet veel vrienden, op beste vriend Ned (Jacob Batalon) en een paar buitenbeentjes na. En uiteraard heeft Spider-Man ook een oogje op een meisje, namelijk de ondernemende Liz (Laura Harrier). Het is een dynamiek die we al langer kennen binnen de Spider-Man-films, maar die in Spider-Man Homecoming perfect is uitgevoerd.
Terwijl Peter bezig is met zijn dagelijkse leven, broeit er een groot gevaar binnen New York. Sinds de alieninvasie in New York is The Vulture (Michael Keaton) met zijn werknemers bezig om buitenaards materiaal om te toveren in zeer geavanceerde wapens - die worden verkocht aan de hoogste bieder. Een uitdaging voor Spider-Man die een stuk lastiger blijkt te zijn dan de gemiddelde tasjesdief.
Spider-Man Homecoming Review

Tom Holland ís Spider-Man

De grote uitblinker is Spider-Man Homecoming is Tom Holland, die de onzekere tiener en zijn alter ego perfect weet neer te zetten. We hadden uiteraard al een voorproefje gehad in Civil War, maar met Homecoming laat Holland zien dat hij alle facetten van de superheld beheerst en niet alleen die van de jonge grappenmaker. Ondanks dat hij al 21 lentes jong is, kan de acteur vlekkeloos door voor een 15-jarige en dat is niet alleen te danken aan zijn uiterlijk.
Maar niet alleen Tom Holland laat zich van zijn beste kant zien, vrijwel de gehele cast is goed bezig. Ook Michael Keaton verdient een plekje in de spotlight, de acteur uit Birdman zet namelijk een sterke en interessante vertolking neer van The Vulture. Er zit meer achter de gevleugelde slechterik dan je initieel zou denken, ondanks dat zijn verschijning als een metalen vogel enorm angstaanjagend is.
Spider-Man Homecoming Review

Grappen en klappen

Het ziet er naar uit dat de cast een goede tijd heeft gehad bij het filmen en dat zal waarschijnlijk ook zijn gekomen door de vele grappen en humor die de film rijk is. Nog belangrijker voor de film zelfs is dat de grappen op de juiste momenten komen, bijna allemaal geslaagd zijn en vanuit onverwachte hoeken komen. Als zelfs de pestkop op school de lachers op zijn hand kan krijgen, dan weet je dat het goed zit.
Maar Spider-Man Homecoming is geen cabaret-show en dus wordt er ook flink wat geknokt in de film. Regisseur Jon Watts heeft nog niet veel actiefilms op zijn conto geschreven - laat staan veel grote films -, maar dat is niet te merken aan de vele actiescènes die de film rijk is. Een groot pluspunt wat ons betreft is ook het feit dat Spider-Man op geen enkel moment echt te sterk is tegenover zijn vijanden. Je merkt aan alles dat Peter Parker nog maar net aan zijn loopbaan is begonnen en nog veel te leren heeft, wat voor meer spanning zorgt dat de meeste Marvel-films.
Spider-Man Homecoming Review

Niet erg consistent

Wat ons daarentegen wel enorm stoorde aan Spider-Man Homecoming is de inconsistentie van sommige karakters en de onwetendheid van Peters omgeving. Zo kan hij als 15-jarige jongen zomaar uren achter elkaar verdwijnen, zelfs middenin de nacht, zonder dat ook maar iemand zich afvraagt waar hij is. Maar plotseling is zijn tante May (Marisa Tomei) doodongerust als hij zijn telefoon een keertje niet opneemt. We snappen dat zijn identiteit geheim moet blijven en dat daarvoor wat cinematische acrobatiek is vereist, maar wat ons betreft gaat dat in Spider-Man Homecoming wat te ver.
Spider-Man Homecoming Review

Spider-Man Homecoming Review - Beste Spider-Man aller tijden

Toch lijkt het erop dat de zoektocht naar de ideale Peter Parker is voltooid, want met Tom Holland in de hoofdrol is Spider-Man Homecoming de beste Spider-Man-film tot nu toe. Holland zet Spider-Man neer zoals hij is bedoeld; een tiener. Michael Keaton is daarnaast een angstaanjagende antagonist als The Vulture, de film loopt over van goede grappen en er zitten indrukwekkende set pieces in. Op deze manier hebben wij wel zin in een trilogie.