Spider-Man DLC Silver Lining Review - Spetterend slotstuk?

vrijdag, 04 januari 2019 om 12:47
spider man dlc silver lining review spetterend slotstuk 144628
Na een vliegende start van de driedelige DLC-reeks ‘The City That Never Sleeps’ waren de verwachtingen hoog. Het tweede deel ‘Turf Wars’ viel helaas ten opzichte van het eerste deel ‘The Heist’ erg tegen. In onze Spider-Man DLC Sliver Lining Review kom je erachter of de finale in de vorm van ‘Silver Lining’ de reeks weet te redden.
De laatste DLC voor Marvel’s Spider-Man pakt de draad op waar Turf Wars eindigde. Maffiabaas Hammerhead maakt de stad nog steeds onveilig met gestolen spullen van wapenontwikkelaar Silver Sable en Spidey moet hem stoppen. Sable heeft inmiddels alleen wel door dat Hammerhead een vuile dief is en probeert op haar eigen manier ook een einde te breien aan de plannen van de maffiabaas.

Echte blockbuster

Wat volgt is een verhaal waar je met plezier uren van kunt genieten door missies die een goede dosis creativiteit bevatten. In tegenstelling tot de doorsnee missies van Turf Wars voelen de missies van deze DLC origineel en worden er nieuwe, leuke manieren gevonden om de gameplay wat variatie te geven. Hierdoor speel je steeds weer met een glimlach de missies die gezamenlijk ook nog eens een goed verhaal vertellen.
Aangezien het de finale is, wordt het tijd om de losse eindjes op te knopen en dat gaat gepaard met spetterende actie waarop de Spider-Man films jaloers kunnen worden. Het gaat gepaard met goede karakterontwikkeling voor Silver Sable, een personage dat in het hoofdverhaal niet echt goede motivaties bevatte. Dat is nu wel anders en haar relatie met Spider-Man is leuk om te volgen doordat de personages zo verschillend zijn.
In een aantal nieuw vrij te spelen pakken laat Spidey in verschillende missies zien dat hij niet van plan om zijn morele kompas in te ruilen voor dat van Sable. Zij is veel meedogenlozer in wat ze doet en wil gewoon resultaten zien. Spider-Man daarentegen wil geen doden en geeft vijanden liever een pak slaag en dat zal zich uiten in de gameplay door een goede knokpartij.
Spider-Man DLC Silver Lining - <a href=Sony" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201901/t/spider-man-dlc-silver-lining.jpg" />

Knokken voor je leven

Het vechten in Marvel’s Spider-Man is altijd al het vijf sterren hoofdgerecht geweest waarvan je kon smullen doordat deze zo lekker uitdagend is. Ook de finale introduceert een nieuw soort vijand om mee af te rekenen. Voor het slotstuk is er gekozen voor een type vijand die de basis van het vechten compleet op zijn kop keert, want nu moet je het ook opnemen tegen vliegende vijanden.
Hierdoor worden gevechten niet alleen een tactisch spelletje op de grond, maar ook in de lucht. Wanneer je het nieuwe type vijand vervolgens een beetje in de smiezen hebt, kun je in de verschillende zijmissies je kunsten als vechtersbaas net zoals in de eerdere DLC’s op de proef stellen door verschillende zijmissies te volbrengen. Helaas kunnen deze gevechten soms het gevoel hebben alsof ze eindeloos doorgaan en ligt de balans niet helemaal lekker.
Wanneer je tien minuten met hetzelfde gevecht bezig bent, wordt het al snel eentonig bijvoorbeeld. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je dit soort pakhuizen een aantal keren moet verslaan en na verloop van tijd begint dat te vervelen. Hetzelfde probleem hebben de Screwball-uitdagingen die net als in de voorgaande DLC’s meer als een taak aanvoelen in plaats van iets leuks om te doen.
Spider-Man DLC Silver Lining - Sony

Grote gevolgen

Gelukkig zijn niet alle zijmissies vervelend, want er in Silver Lining zit een serie aan verzamelmissies die grote gevolgen lijkt te hebben voor een potentieel vervolg op Marvel’s Spider-Man. Het is door deze missies dat je de gehele uitbreiding onder de noemer ‘The City That Never Sleeps’ niet zomaar opzij kunt schuiven. We zullen de missie niet verklappen, maar na het spelen wordt duidelijk dat de wereld van Spider-Man leeft en dat de ontwikkelingen in de uitbreiding gevolgen zullen hebben voor hoe Peter Parker zijn leven verder moet leven.
Dit heeft zowel zijn voor- als nadelen. Het voordeel is dat de DLC hierdoor daadwerkelijk iets toevoegt aan het overkoepelende verhaal van de gehele game en niet een verhaal is dat je kunt overslaan. Het probleem is dat de DLC nu niet meer optioneel is voor wie plezier heeft gehad met het spel en na het oorspronkelijke einde de controller heeft neergelegd. Die moeten de DLC nu wel spelen als ze de draad van een potentieel deel twee willen volgen (en als je het einde van de game weet kan dat deel twee waarschijnlijk is).
Spider-Man DLC Silver Lining - Sony

Spider-Man DLC Silver Lining Review - Spetterend slotstuk

De meeste spelers zullen er geen problemen mee hebben dat de Silver Lining DLC een impact heeft op het overkoepelende verhaal van Marvel’s Spider-Man en dat komt mede door een sterk verhaal vol spanning en actie. De relatie tussen de personages zit goed in elkaar en de sympathie die je voor Silver Sable gaat voelen is bewonderenswaardig. Het vechten voelt nog steeds fantastisch en wordt alleen maar beter ondanks dat de zijmissies soms het plezier van vechten weten te bederven. Gelukkig weet één zijmissie dit meer dan goed te maken en sluit The City That Never Sleeps af met een waardige finale voor Spidey!
Marvel's Spider-Man is nu verkrijgbaar op de PlayStation 4. De laatste DLC van The City That Never Sleeps is verkrijgbaar voor 7,99 euro op de PlayStation 4. De volledige DLC-uitbreiding The City That Never Sleeps is verkrijgbaar voor 19,99 euro op de PlayStation 4.