Special Forces: Team X Review

Review
vrijdag, 22 februari 2013 om 17:00
xgn google image
Ontwikkelaar Zombie Studios heeft het met Special Forces: Team X voor elkaar gekregen om een van de meest standaard namen voor een game ooit te verzinnen. Weet de daadwerkelijke gameplay zich los te weken van deze doorsnee titel?
De game doet vanaf het begin in ieder geval al flink zijn best om van dit vooroordeel af te komen. Voordat je je eerste kogel hebt afgeschoten, komt Special Forces: Team X namelijk al met iets nieuws op de proppen. Voordat een ronde begint krijg je niet, zoals in shooters als Halo en Gears of War, de keuze uit verschillende mappen, maar mag je drie keer stemmen op een bepaald deel van een grotere map. Hierdoor stellen de spelers in de lobby zelf de map samen waarop ze vervolgens elkaar te lijf gaan. Het kan dus gebeuren dat je vanuit een haven ineens een opslagplaats binnenloopt en vervolgens weer in een werkplaats terecht komt.
Gelukkig gaat dit niet ten kosten van de balans in de mappen, ieder deel is groot genoeg om niet te verzanden in een rommeltje. Tijdens onze speelsessie is er nog geen favoriet drietal opgestaan dat iedere keer weer gekozen wordt, dus dit nieuwe keuzesysteem zorgt ervoor dat iedere game weer net iets anders is.
XIII en Gears of War
Het cartooneske uiterlijk van Special Forces: Team X zorgt ervoor dat de gewelddadige dingen die voorbijkomen niet zo schokkend zijn. Mannetjes verliezen een stuk van hun hoofd als ze een headshot krijgen en de rode bloedspetters vliegen in het rond tijdens een vuurgevecht, maar omdat het meer op een stripboek dan op het echte leven lijkt, zullen er weinig magen door van streek raken. De game deed ons erg denken aan XIII, een first-person shooter die ook een grafisch stripboekstijltje had en daardoor wegkwam met behoorlijk gewelddaddige beelden. Special Forces is echter een third-person shooter (je bekijkt je personage dus van achter) die een cover systeem heeft dat weer erg doet denken aan de Gears of War games.
Ook hier kleeft je poppetje met één druk op de knop vast aan de dichtsbijzijnde muur, en de richting waarin je de stick duwt bepaalt vervolgens of je karakter over een muurtje klimt of een rol naar rechts maakt. Naast XIII en Gears of War heeft Special Forces: Team X ook goed gekeken naar de Call of Duty games. Ook hier zijn er verschillende perks vrij te spelen voor je personage, waardoor je mijnen beter ziet zitten bijvoorbeeld. Naast een granaat zijn er ook nog allerlei andere extra wapens mee het slagveld mee op te nemen. De honden waren veruit onze favoriet, met een druk op de knop stuur je een jachthond op je tegenstander af, heel handig als je vijand zich achter een muurtje verschuilt en jouw trouwe viervoeter hem daar wegjaagt.
Zoeken naar upgrades
Al deze vaardigheden speel je vrij door XP te verdienen en levels omhoog te gaan. Bij ieder nieuw level komt er wel weer iets nieuws beschikbaar; soms is het een nieuw onderdeel voor je geweer, en soms niet meer dan een nieuw hoedje voor je poppetje. Omdat je keer op keer weer die beloning krijgt en je relatief snel van level naar level gaat, is de verleiding om even snel een potje te spelen erg groot. Wel is het jammer dat de game je zo slecht laat weten wat je precies hebt vrijgespeeld. Bij het behalen van een nieuwe rang krijg je alleen de melding 'nieuwe spullen' vrijgespeeld te hebben, maar als je wilt achterhalen wat die nieuwe spullen precies zijn, zal je alle categorieën doormoeten. Een probleem dat simpel opgelost had kunnen worden door bijvoorbeeld een sterretje te zetten bij de categorie waar iets nieuws te vinden is.
Teamwork
Special Forces doet erg zijn best om teamwork zo veel mogelijk aan te moedigen. Zodra je in de buurt van een van je teammaten loopt begint er een bonusteller op te lopen die je steeds meer XP geeft hoe langer je samen blijft met je kameraden. Ook heeft iedere speler de keuze uit een 'power-up' die hij of zij het slagveld mee op kan nemen, deze actie activeer je met een druk op de knop, en moet vervolgens weer even afkoelen voordat je hem opnieuw kan gebruiken. Hiermee kun je bijvoorbeeld sneller lopen of beter richten. Deze power-up geldt voor iedereen van jouw team die bij jou in de buurt is. Het is dus niet alleen slim om bij elkaar te blijven om simpelweg in de meerderheid te zijn als je een vijand tegenkomt, je verdient er meer XP door, en je krijgt er meer power-ups van.
Eigen gezicht
Met Special Forces: Team X haal je een goede shooter in huis voor weinig geld. Het cartoony stijltje geeft de game een eigen gezicht en er zijn genoeg nieuwe elementen toegevoegd om het een unieke game te maken. De slimme manieren om teamwork aan te moedigen, zouden wat ons betreft zo toegepast kunnen worden in andere games, en ook het samenstellen van een map is een fris nieuw idee. Tijdens onze speeltijd werden we jammer genoeg wel vaak uit een game gekickt, omdat er problemen waren met de verbinding, laten we hopen dat dit kwaaltjes zijn die snel met een patch opgelost kunnen worden. Laat je dus niet misleiden door de doorsnee naam van deze game, Special Forces: Team X is vernieuwender dan menig full price shooter.
Cijfer: 7