Shazam Review (4K Blu-ray) - Om heerlijk van te smullen

woensdag, 07 augustus 2019 om 15:15
Het zal je maar gebeuren, als wees word je opeens van de een op de andere dag een superheld. Het is het verhaal dat centraal staat in Shazam. Klinkt flauw, maar de film is hartstikke leuke zoals zal blijken uit deze Shazam review.

Een sterke eerste indruk

Wie fan is van bijvoorbeeld Marvel of DC en de trailers eerder heeft gezien van Shazam, zou misschien wel kunnen denken ‘Wat flauw’ of ‘Dat ziet er niet best uit’. De trailers kwamen te geforceerd over en niet per se heel grappig. De grap is nu dat die trailers misleidend zijn en de gehele product van Shazam wél leuk is. Te leuk zelfs.
In het begin van de film maken we kennis met een jongetje dat duidelijk niet de liefde en aandacht van zijn ouders krijgt die hij verdient. Hoewel het een zeer cliché begin is en je dit al tien keer eerder hebt gezien, zijn de visuals goed en wordt er meteen sterk geacteerd. Daardoor zit je als kijker meteen in de film.
shazam review

Van weeskind naar superheld

Later zal blijken dat die flashback naar vroeger te maken heeft met de rest van het verhaal. Immers worden kleine kinderen groot en het kind is niet bepaald lief geworden. Dit is waar we de volwassen versie zien, gespeeld door Mark Strong. Strong zit heerlijk in zijn rol en kan goed de slechterik vertolken. Het is een plezier om naar te kijken. Hij ‘jaagt’ op Billy (Asher Angel), een wees die steeds in verschillende pleeggezinnen wordt geplaatst.
Waar Freddy een doodnormale jongen lijkt, is hij dat duidelijk niet. Want van de een op de andere dag staat hij oog in oog met een tovenaar en wordt hij Shazam! (vroeger zou dit Captain Marvel geweest zijn). Shazam is helemaal geen kleine jongen meer, maar een volwassen vent en spierbonk. Hij wordt vertolkt door Zachtery Levi. Wat Levi erg goed doet, is spelen hoe verbaasd hij is over zijn nieuwe status als superheld. De uitspraak ‘ik ken mijn eigen krachten niet’ is letterlijk toepasbaar op deze ‘hero’. Opeens kan hij vliegen, is hij beresterk, kan hij tegen onweer en wat al niet meer? Hij heeft superkrachten.
De onhandigheid van Shazam staat haaks op de zelfverzekerde uitstraling van wat Captain Marvel nu is geworden en juist dat maakt Shazam zo leuk om naar te kijken. De humor in de trailers lijkt flauw en gericht op kinderen van twaalf jaar. De realiteit is dat de humor in de film juist ontzettend goed geplaatst is en regelmatig zelfs een stuk beter uit de verf komt dan de vergezochte grappen in Marvel-films. Dat zou je niet verwachten he?
shazam review

Shazam Review - Een sterke superheldenkomedie

Het is toch zo, al valt er over smaak natuurlijk ook te twisten. Maar kom op: iedereen kan toch genieten van de easter eggs? De film zit vol verwijzingen naar Alice in Wonderland, Roald Dahl en wat al niet meer. Shazam zit beduidend beter in elkaar dan je zou verwachten. Enige wat aangekaart kan worden als kritiek, is dat het slotstuk wat te veel wordt. Het is ietsje langdradig en niet meer zo origineel als eerder in de film. Daar had ingekort kunnen worden. Maar het is zoeken naar kritiek.
De film is om van te genieten. Mocht je de film bewust hebben genegeerd in de bioscoop, dan is dit het moment om dat recht te zetten. Met de aanschaf van de 4K-versie haal een bioscoopversie naar je woonkamer. Reken op een vermakelijke film die veel meer te bieden heeft dan je op het eerste moment zou verwachten. Wat ons betreft is de film geslaagder dan Captain Marvel en dat is toch best een gewaagde uitspraak.