Captain Marvel Review - Heldin voor een nieuwe generatie

dinsdag, 05 maart 2019 om 15:00
captain marvel review held voor een nieuwe generatie 147805 1
Actie, avontuur en een goede dosis humor; dat moet een nieuwe Marvel-film zijn. Captain Marvel is film nummer 21 in langlopende filmserie van de Marvel Cinematic Universe (MCU), maar de vraag is of deel 21 nog net zo fris aanvoelt als deel 1 (Iron Man). Je leest het in onze Captain Marvel review.
Captain Marvel is namelijk wederom het verhaal van de geboorte van een held en daar heeft Marvel er inmiddels al flink wat van. Iron Man, Thor, Ant-Man, Doctor Strange en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het verschil met eerdergenoemden is dat dit het verhaal is van een vrouwelijke held die de hoofdrol inneemt.

Een nieuwe held staat op

Die nieuwe held -of beter gezegd heldin-, Captain Marvel/Carol Danvers wordt gespeeld door Brie Larson (bekend van Room en Kong: Skull Island). Gedurende de film probeert ze haar herinneringen terug te halen nadat ze die verloren is door een zwaar ongeluk. Ze slaapt daardoor slecht en heeft nare dromen die haar een tikkeltje bekend voorkomen, waardoor ze op zoek is naar antwoorden. Daarbij wordt ze geholpen door de Kree, een buitenaards ras dat haar een nieuw thuis heeft gegeven samen met een scala aan superkrachten.
Vlammende handen en bovennatuurlijke kracht gemixt met een speciale training zorgt voor een dodelijke cocktail die Carol moet gebruiken tegen de vijand van de Kree: de Skrulls. Dit is een ander buitenaards ras dat zonder enige moeite van gedaante kan wisselen en die krachten gebruikt om snode plannen uit te voeren op aarde. Aan Carol de taak om die te dwarsbomen en haar herinneringen terug te halen.
Om dat te doen gaat ze naar de aarde in de jaren ‘90 en werkt ze samen met een jonge Nick Fury die haar probeert te helpen in het voorkomen van een grootschalige oorlog tussen de Kree en Skrulls. Aangezien het de jaren '90 zijn, hoef je dus niet te verwachten dat The Avengers of Doctor Strange kort hun gezicht laten zien. Dat is maar goed ook, want hierdoor heb je alleen maar meer aandacht voor hoe Brie Larson de show steelt als heldin. Ze speelt de rol vol energie, pit en humor en zal zeker een boegbeeld worden voor flink wat vrouwen.
Captain Marvel Review - Marvel Studios

Boeventuig opgepast!

Captain Marvel doet je namelijk in vele opzichten denken aan Wonder Woman, maar dan wel met een ruimtesausje. Zo heeft ze de eerdergenoemde vurige handen, kan ze vliegen en is ze supersterk. Haar krachten stralen dan ook als een ster in de vele actiescènes waarin je haar zowel in actie ziet tijdens een grootschalige achtervolging als tijdens een gevecht in de ruimte waarin ze ruimteschepen om zeep moet helpen.
Wat de actiescènes helemaal af maakt, is de muziek aangezien die op slimme wijze inspeelt op wat hits uit de jaren ‘90. Hierdoor zit je mee te swingen in je stoel terwijl je naar het spektakel aan het turen bent. Ook buiten de actiescènes kun je de verwijzingen naar de jaren '90 goed terugvinden, zoals een videoverhuur en Windows 95.
Door dit soort kleine verwijzingen en natuurlijk de actie zit je met een grote grijns popcorn achter je kiezen te stouwen. Je verveelt je wat dat betreft geen moment tijdens de twee uur en tien minuten-durende film. Het bewijst maar weer dat Captain Marvel een goede balans heeft weten te vinden in het afwisselen tussen rustigere momenten en het blockbuster-spektakel dat je van een superheldenfilm verwacht.
Over balans kun je alleen niet spreken als je kijkt naar het aantal personages in de film, want het zijn er namelijk best veel en ze worden ook nog eens gespeeld door grote namen als Jude Law, Lee Pace, Clark Gregg en Ben Mendelsohn bijvoorbeeld. Op die laatstgenoemde na vergeet je alleen dat een groot deel van deze personages een rol spelen in de film, omdat de focus op Carol Danvers zo groot is. Het is begrijpelijk, maar wel jammer aangezien fans van het MCU als het op Clark Gregg aankomt Agent Coulson nog een keer in actie konden zien. Je zal hem alleen niet veel in actie zien en datzelfde geldt voor vrijwel de hele ondersteunende cast.
Captain Marvel Review - Marvel Studios

Buikpijn van het lachen

Niet dat je je minder vermaakt tijdens de rustigere momenten, want die momenten zijn gevuld met humor die ervoor gaat zorgen dat je dubbel ligt van het lachen. Dit komt voornamelijk door Nick Fury die wordt gespeeld door Samuel L Jackson die dankzij de special effects eruit ziet alsof hij van de set van Pulp Fiction (uit 1994) is gestapt. Hij ziet er geen dag ouder uit dan zijn personage Jules Winnfield uit de klassieker van Quentin Tarantino en dat is zeker een applausje waard.
Aangezien Fury hier in zijn jonge jaren zit, heeft hij nog niet de ervaring van de koele kikker die we uit The Avengers kennen. Hij is nog wat onvolwassen en is altijd wel in voor een lolletje en al helemaal als het op katten aankomt. Laat het nou net zo uitkomen dat Captain Marvel een kat, genaamd Goose bevat, die fans van het stripboek beter kennen onder de naam Chewie. We zullen verder niet verklappen hoe dat verder in de film een rol speelt. Laten we het er maar op houden dat er aan komedie niets ontbreekt in Captain Marvel.
Niet dat je anders zou verwachten van een Marvel-film aangezien het een onderdeel is van elke film binnen de reeks. Eigenlijk doet Captain Marvel dan ook niets nieuws binnen het superhelden-genre en worden er geen risico’s genomen om het genre een beetje op zijn kop te zetten. De film breekt niet met de succesvolle formule en waarom zou het ook als het werkt?
Captain Marvel Review - Marvel Studios

Captain Marvel Review - Succesvolle formule

Het mag dan wel het zoveelste verhaal zijn van iemand die een superheld wordt, maar als het goed wordt uitgevoerd is daar helemaal niets mis mee. Captain Marvel is dan ook net als de vele andere Marvel-films een genot om naar te kijken van begin tot eind door in te spelen op haar sterktes. De actie ziet er namelijk top uit en smaakt naar meer popcorn, terwijl je tranen met tuiten lacht door de grappen en grollen.
Het goede gebruik van de tijdsperiode van de jaren ‘90 door middel van de muziek en verschillende verwijzingen helpen de film toch nog iets van een uniek gevoel te geven. Dit wordt natuurlijk het meest gedaan door de film over een vrouwelijke held te laten gaan en met succes. Brie Larson is heldhaftig als Captain Marvel en het Marvel-universum is bij haar in goede (en vurige) handen nadat de laatste Avengers-film op het witte doek verschijnt.