Shadow Warrior 2 Console Review - Nu ook voor PS4 en Xbox One!

maandag, 29 mei 2017 om 19:54
13 oktober 2016 zag Shadow Warrior 2 met de “sarcastische, vuilgebekte wannabe ninja Lo Wang” het levenslicht op de PC. In deze Shadow Warrior 2 console review zie je hoe de game het er nu vanaf brengt op de PlayStation 4 en Xbox One.
De consoleversie is er nu gelukkig stukken eerder dan bij Shadow Warrior, toen duurde het iets meer dan een jaar dat console gamers na PC-spelers aan de slag konden. En deel één was reden genoeg voor een vervolg. Kort samengevat heb je een game in handen die grof geweld, sarcastische dialogen en veel demonen voorschotelt. Hoofdrolspeler Lo Wang is bovendien grofgebekt en schuwt niet terug van geweld. Vijanden in meer dan twee ledematen hakken of schieten is voor hem alledaagse kost.
Shadow Warrior 2 console Review

Vermaak voor vier personen!

Qua verhaal is de game niet zo bijzonder en roept het al snel een ‘been there, done that' gevoel op. Meer daarover lees je in de PC-review. Al gebiedt eerlijkheid te zeggen dat je Shadow Warrior 2 niet zo zeer voor het verhaal speelt, maar juist voor de intense helse actie. De game is bruut en heeft als nieuwe feature dat je met vier man online co-op het verhaal kan doorlopen. En dat is kei- en keihard genieten!
Je kan de gehele game naar wens instellen. Jij bepaalt of je de game enkel met een bekend maatje van je speelt, in je eentje, met vreemden online of een combinatie van een buddy samen met online spelers. Voor deze review hebben wij de Xbox One versie getest en het goede nieuws is dat de game volop gespeeld wordt op die console! Ons advies als je met een maatje speelt: houd de rest open op public zodat er altijd nog één of twee spelers kunnen joinen.
Erg handig als je bij een moeilijkere latere missie komt waarbij je misschien niet al te sterk bent. Je moet alleen even kijken waar je je instellingen op zet. Want je kunt de moeilijkheidsgraad instellen die meer uitdaging biedt voor twee, drie of vier spelers. Genoeg mogelijkheden dus!

Host heeft het voor het zeggen

Wel moet er rekening gehouden worden met het feit, zoals Kasper ook aangaf in zijn review, dat de host van de game het meest voor het zeggen heeft. Laat dus vooral degene hosten die weet wat die aan het doen is en niet zomaar de weg kwijt is op een plattegrond. Want hoewel Shadow Warrior 2 een stippellijn heeft om te volgen, ben je toch nog soms de weg kwijt. Niet elk leveldesign pakt even goed uit. Dat de host van alles moet activeren en het meest voor het zeggen heeft, valt te begrijpen.
Anders krijg je misschien net als in Ghost Recon Wildlands dat iedereen zomaar een missie gaat starten en raak je helemaal het overzicht kwijt. Duidelijk een bewuste keuze dus van de Poolse ontwikkelaar Flying Wild Hog. Alleen waarom enkel de host álle achievements krijgt en de medespelers maar een deel, is een raadsel. Hopelijk wordt dit nog gepatcht.
Want verder is Shadow Warrior 2 een leuke co-op titel. Verrassend leuk zelfs. In je eentje is er echt niets aan, omdat het continu een gevoel oplevert van: verzamel dit, en ga van a naar b. Je hebt niet het idee dat je echt iets bijdraagt aan een zinnig verhaal en daardoor voelt de game té herhalend. Je kan gerust zeggen dat deel één qua beleving nog leuker was. Al kon je toen niet co-op spelen en daarmee wint Shadow Warrior 2 flink aan punten.
Shadow Warrior 2 console review

Soepele overgang naar consoles

Het is opvallend om te zien hoe goed de overgang van PC naar consoles is verlopen. Geen framedrops, alles loopt uiterst smooth. Zo gladjes als Lo Wang is, zo gladjes als alles verloopt op de console. En dat is een goed teken! Bovendien is de game maar 40 euro online: 20 euro minder dan de gemiddelde triple A titel die in de winkels belandt.
En doet Shadow Warrior 2 onder voor de rest? Nee, absoluut niet. Als je een goede co-op titel zoekt, ben je met deze game aan het juiste adres. De game speelt verrassend soepel, heeft een breed scala aan vijanden en eindbazen én biedt genoeg story missions, alsook zijmissies. Hoewel je na zeven uur de aftiteling al kunt krijgen van het verhaal, raden we aan de zijmissies mee te pakken. En speel vooral alle uitdagingen in de game zelf.
Als je je een beetje verdiept in Shadow Warrior 2 zul je zien dat de game meer om het lijf heeft dan je in eerste instantie zou verachten. Je ziet alleen een story om te spelen. Meer is er niet, dat klopt. Maar in dat verhaal valt van alles te ontdekken. Zo geeft Shadow Warrior 2 je de optie om jouw karakte te levelen. Dus elke keer verdien jij skillpoints die je kunt toewijzen en ook kun je je wapens upgraden. Het loot-systeem doet wat denken aan Borderlands, maar het zorgt voor een stukje diepgang die je niet op het eerste oog zou verwachten bij Shadow Warrior 2.

Niet helemaal gebalanceerd

Het enige nadeel is helaas wel dat lang niet alle skills even veel zin hebben, iets wat Borderlands beter doet. De skillpoint waarbij je meer ammo oppakt is niet heel zinvol om te gebruiken, De game is daarmee niet altijd even gebalanceerd, om nog maar te zwijgen over de tergend lange laadtijden. En wat betreft de wapens (die je overigens ook weer kunt upgraden!) is logica soms ver te zoeken. Aan de een een heb je duidelijk meer dan de ander.
Shadow Warrior 2 console Review

Voor een sterke maag

Zodra je de juiste wapens en skills kiest merk je je een uiterst fijne game in handen hebt die niet onder doet voor de triple A titels van dit moment. Als je maag zich omkeert van te veel bloed, geweld en rondvliegende ledematen, dan kun je Shadow Warrior 2 beter laten liggen.
Maar als je op zoek bent naar een game die zich niet te serieus neemt en met vier man keihard los wil gaan, dan is Shadow Warrior 2 je op het lijf geschreven. Jammer dat de missies zelf erg herhalend aanvoelen en het geheel daardoor soms ‘saai’ over kan komen. Maar als je met vier man online kont aan het schoppen bent, vergeet je dat al snel en heb je een hoop plezier. En daar gaat het uiteindelijk om, nietwaar?