Screamride Review - Geen onvergetelijke rit

donderdag, 05 maart 2015 om 17:21
Ruim tien jaar na Rollercoaster Tycoon 3 geven de makers bij Frontier Developments jou opnieuw de kans om die spectaculaire achtbaan te bouwen waar je al dagen mee in je hoofd rondloopt. En nee, niet in een nieuwe Rollercoaster Tycoon-game, maar met Screamride: een Xbox-titel waarbij je inzittenden zo hard mogelijk moet laten gillen met loopings, kurkentrekkers en meer ongein.
Nog altijd bouwen duizenden gamers dagelijks de meest bizarre achtbanen met Rollercoaster Tycoon, de simulator die net na de eeuwwisseling de harten van miljoenen mensen veroverde. Met Screamride heeft Frontier niet de gedoodverfde opvolger voor Rollercoaster Tycoon paraat staan. Dat weet de ontwikkelaar zelf ook: Screamride is in wezen een totaal andere game.

Horrorritjes des doods

In Screamride kijk je namelijk niet alleen toe, maar raak je zelf ook betrokken bij het verloop van de achtbaanritjes. In ‘Screamrider’, de hoofdattractie van de game, bestuur je zelf het futuristische achtbaankarretje dat de inzittenden de rit van hun leven moet bezorgen. Het is de bedoeling dat het karretje het eindstation haalt zonder dat de inzittenden van de rails flikkeren. Want geloof het of niet: als jij alleen maar toekijkt komen deze ‘attractiebezoekers’ er niet zonder kleerscheuren vanaf.
De vraag ‘wie zich in hemelsnaam leent voor een dergelijke horrorrit des doods’ is bij Screamride even niet van belang. Sterker nog, hoe horrorachtiger je de rit voor ze maakt, hoe meer punten je verdient. Door bijvoorbeeld extra gas te geven of op twee wielen te rijden kun je de attractie nog sensationeler maken. Verderop in het spel zijn deze capriolen niet alleen voor de sier, maar ook nodig om het einde van de achtbaan te halen.
screamride <a href=review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201503/t/screamride-1425503656.jpg" />

Onverbiddelijke G-krachten

Onderweg kunnen er vervelende objecten opduiken of stuit je opeens op één stuk rails. Dit maakt van Screamride een titel die veel concentratie en inspanning van de speler vereist. De camera die achter de inzittenden het spektakel vastlegt, laat het bloed nog sneller door je aderen stromen. Wat dat betreft weten de makers de adrenaline en energie die bij een achtbaan gepaard gaat perfect in Screamride te vangen. Het is jammer dat je vaak uit die flow wordt gehaald door de vrouwelijke robot die je met haar vreselijke stem door de game loodst.
Na ongeveer twintig achtbanen zit de hoofdmodus er alweer op. Maar geen nood: in de Engineer-modus mag je zelf met oersimpele tools aan de slag om zelf zo’n stalen constructie te bouwen. Hier komen alle bekende facetten voorbij: rails, loopings, kurkentrekkers en andere gekke onderdelen.
Elk stuk rails is handmatig te verbuigen en te verdraaien zodat je zelf de snelheid en intensiteit van je achtbaan kunt bepalen. Liggen de onverbiddelijke G-krachten dwars? Dan krijg je nauwkeurig en duidelijk te zien waar je iets moet aanpassen.
screamride review

Vreemde eend in de bijt

Toegegeven, het bouwen van achtbanen is vrij toegankelijk en de hoeveelheid opties valt allerminst tegen. Wel kampt de modus met één fundamenteel probleem en dat is het gebrek aan een attractiepark waar je het ding kwijtkunt. Na een testrit van dertig seconden is het einde oefening en is het alweer tijd om aan de volgende constructie te beginnen. De Engineer-modus mist met andere woorden een doel: je prachtige creatie waar je misschien wel uren in hebt gestopt, komt nergens in terug.
Met verbazing hebben we dan ook kennisgenomen van de derde en laatste spelmodus: Demolition Expert. Na het vele achtbaangeweld nogal een vreemde eend in de bijt. Denk aan een mix van PAIN en Angry Birds, maar dan in een futuristische setting.
In deze modus schiet je met een katapult een bolvormige attractiewagen af. Het is de bedoeling om gebouwen in te laten storten en zodoende zoveel mogelijk schade aan te richten. Gebouwen storten op een vrij indrukwekkende manier in, maar het geheel voelt vrij statisch aan. Er is nul dynamiek of interactie die de modus wat spannender maakt.
Waarom Demolition Expert überhaupt in Screamride zit, is voor ons een raadsel. Frontier had gerust die kostbare tijd kunnen stoppen in het bewerkstelligen van een pretpark. Nu blijft het concept achter het bouwen en testen van achtbanen aardig, maar te beperkt om Screamride een langere houdbaarheid te geven. De game valt of staat nu met een trouwe community, want via de Sandbox-modus kunnen creatieve spelers hun bijdragen met de rest van de wereld delen.
screamride review

Screamride: geen onvergetelijke rit

Screamride is net als Rollercoaster Tycoon een ode aan de achtbaan. Helaas ontbreekt het bij deze downloadbare titel aan diepgang en diversiteit. Het besturen van achtbaankarretjes geeft je echt een adrenalinekick en de tool om zelf achtbanen te bouwen is toegankelijk en makkelijk op te pikken.
Wat Screamride alleen mist is wat Rollercoaster Tycoon zo goed maakt: een pretpark waar je al je creaties in kwijt kunt. In de plaats daarvan komt Frontier met een spelmodus waar we heel hard van gillen. Van frustratie.