Reisspel: Pim Pam Pet Review

zondag, 25 juli 2010 om 16:30
Een spel dat al jaren meegaat is Jumbo's Pim Pam Pet. Het is een simpel spelletje dat je overal mee naar toe kunt nemen. Maar is het te simpel om ook te spelen of is het stiekem toch best wel leuk?
Mensen zijn van oorsprong leergierig, voortdurend zijn we nieuwsgierig en willen we dingen weten. Voor sommigen is in de schoolbanken hangen, en dus verplicht kennis op doen, geen favoriete variant. Maar wat veel mensen dan wel weer aanspreekt is op spelenderwijs iets leren. Pim Pam Pet is zo'n spelletje waarmee je dat kunt doen.
Pim Pam Pet
Type: reisspel
Aantal spelers: 2- 10
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca. 30 minuten
Uitgever: Jumbo
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 10,-
Het idee van het spel
Pim Pam Pet is geen spel dat een verhaal kent, waar het puur om gaat is het vergaren van kennis op een leuke manier. Zoals op het doosje luidt klopt het ook helemaal: 'Het bekende vraag- en antwoordspel voor de hele familie'. Pim Pam Pet is qua opzet een peulenschil, iedereen, maar dan ook iedereen is in staat om binnen vijf minuten dit spel door te hebben en op te starten. Wat je krijgt meegeleverd is een draaischijf waarop het hele alfabet staat afgebeeld en verder diverse vragen die beantwoord moeten worden. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk?
Pim Pam Pet
Verloop van het spel
In totaal kunnen tien mensen meedoen. Voor je begint met spelen worden er twee groepen gemaakt. Tot slot wordt er een partijleider gekozen. De kaarten moeten worden geschud door deze leider en die legt vervolgens de kaarten omgekeerd neer. Nu kan het spel beginnen:
  1. De spelleider draait het bovenste kaartje om. Op dat kaartje staan twee vragen, maar de leider leest slechts één vraag gewoon op.
  2. Hierna draait de spelleider aan de draaischijf en roept de letter waarop de schijf blijft stilstaan.
  3. Nu moeten alle spelers zo snel mogelijk de vraag beantwoorden, en het antwoord moet beginnen met de letter van de draaischijf. Degene die als eerste goed antwoordt, krijgt vervolgens het kaartje met de vraag. De partij die op het einde de meeste kaartjes heeft weten te verzamelen heeft gewonnen.
Uiteraard kan het gebeuren dat een persoon een verkeerd antwoord geeft. Als dat gebeurt moet die het kaartje afstaan aan de andere partij. Ook kan het gebeuren dat twee spelers tegelijk antwoorden, immers speel je met z'n allen tegelijk. In dat geval krijgt degene het kaartje die het langst antwoord heeft gegeven (dus met de meeste letters). Indien niemand een antwoord weet met de letter op de draaischijf, wordt er gewoon opnieuw gedraaid, net zo lang tot het wel lukt.
Zeker niet alleen voor kinderen
Hoewel het spel qua opzet dus super simpel is, betekent dat niet dat het spel te makkelijk is. Het klopt dat het geschikt is voor de kleineren onder ons, maar ook wij kunnen een hoop plezier beleven aan Pim Pam Pet, zeker als je met meerdere mensen speelt. Het voordeel is namelijk dat je echt met z'n allen tegelijk speelt, waarbij de vragen zeer divers zijn. Je krijgt 40 kaarten meegeleverd waarop dus steeds 2 vragen staan, dus in totaal heb je 80 vragen. Gezegd moet worden dat dit wel erg weinig is, dus je zult snel dezelfde vragen krijgen als je dit vaak speelt. Om een paar voorbeelden te geven van vragen:
  • Iets zouts/Iets zoets
  • Een bloem/een hondenras
  • Een feestdag/een automerk
  • Iets wat vleugels heeft/Iets wat je zelf kunt maken
  • Een vis/ Een melkproduct
Uit deze voorbeelden blijkt al dat er serieuze en grappige vragen zijn. En wat je zult merken tijdens het spelen, is dat het lang niet altijd zo simpel is als je in eerste instantie denkt. Ga maar na: kan jij nu op dit moment van a tot en met z melkproducten opnoemen? Waarschijnlijk niet, dus dat betekent dat Pim Pam Pet echt geschikt is voor alle leeftijden en genoeg vermaakt biedt. Als je het te moeilijk vindt, kun je er altijd nog voor kiezen om eens in je eentje te oefenen, want dan kan met dit spel. Het is niet aan te raden, want alle vragen binnen no time uit je hoofd kennen is ook niet alles.
Pim Pam Pet
De draaischijf
Het handigste van het spel is uiteraard de draaischijf, want stel dat je op een gegeven moment alle kaarten al kunt dromen en daar zat van bent, houdt niemand je tegen om zelf vragen te bedenken die moeilijker zijn. Zeker onder studenten die Pim Pam Pet met een borrel op spelen, wordt dit regelmatig gedaan. En ook dan geldt dat je spelenderwijs nog weer dingen leert.
Het enige nadeel van de draaischijf is dat het regelmatig wil gebeuren dat die precies op de helft van twee letters stil blijft staan, waardoor je opnieuw moet draaien. Tegenwoordig is daar de variant op gekomen van Speed & Sound waardoor dit niet meer kan gebeuren, maar die neem je minder makkelijk mee onderweg. Tot slot is er nog een nadeel van Pim Pam Pet zelf: je mag wel Google bij de hand hebben om te checken of sommige geroepen antwoorden wél correct zijn. Prima als je het thuis speelt, onderweg wordt ook dat weer iets lastiger. Al kun je met een beetje smartphone dat probleem wel oplossen.
Pluspunten:
+ geschikt voor allerlei soorten leeftijden
+ leerzaam