Limbo Review

maandag, 26 juli 2010 om 15:00
PlayDead Studios is een nieuwe ontwikkelaar uit Denemarken en maakt met Limbo zijn debuut op de Xbox 360. Limbo is een unieke puzzelgame die zich afspeelt in een sombere wereld. Zal de eerste game van PlayDead Studios de ontwikkelaar op de map plaatsen?
Voor het derde jaar op rij organiseert Microsoft de inmiddels beroemde Summer of Arcade. Microsoft brengt dan vijf weken op rij een totaal nieuwe game naar de Xbox Live Arcade om gamers in de zomer toch ook nog wat spelplezier toe te stoppen. Dit jaar is het de beurt aan Limbo om de aftrap te geven en het is een start die we niet snel zullen vergeten.
Grijze wezens
Limbo betekent letterlijk “de afgrond naar de hel” en dat is duidelijk te merken in deze game. Je krijgt de controle over een jongen die wakker wordt in een duister en geheimzinnig bos. Je zusje is vermist en dus ga je op zoek door bossen, ravijnen en industriegebieden om haar veilig terug naar huis te brengen. Het is geen eenvoudige opdracht omdat alles in de wereld van Limbo zich tegen je keert. Je weg is bezaaid met wolvenklemmen, vreemde wezens en andere dingen die je in mum van tijd in stukken kunnen scheuren. Het voelt aan als een nachtmerrie, een nachtmerrie die op elk moment fout kan gaan.
Limbo Screenshot 149436 Limbo Screenshot 149512 Limbo Screenshot 149511
Sfeervol
Het spel sleurt je vanaf de eerste minuut mee in een onheilspellende sfeer. Limbo kent geen levels, maakt geen gebruik van een puntensysteem en heeft geen multiplayer. Er is geen muziek en het enige dat je soms kunt horen is de kille wind die door de bomen waait of een eenzame krekel. De grimmige sfeer wordt versterkt door de kleuren in het spel, die zich beperken tot grijstinten en zwart. De voorwerpen zijn simplistisch weergegeven en dat komt het geheel zeker ten goede. De besturing is eenvoudig en beperkt zich tot springen en een actie uitvoeren met bepaalde objecten. Voor wie het nu nog niet duidelijk mocht zijn, Limbo is een enorm sfeervol spel.
De donkere en grimmige sfeer zie je ook terug wanneer je dood gaat. Dat zal heel wat keren gebeuren en wordt erg brutaal in beeld gebracht. Wolvenklemmen hakken je in stukken, stenen zullen je verpletteren en pieken zullen je doorboren. Het kan best zijn dat je expres eens een keertje dood zal gaan, gewoon om het te kunnen zien. Je verliest er niets mee en start gewoon terug enkele meters voor de laatste hindernis.
Limbo Screenshot 140156 Limbo Screenshot 149519 Limbo Screenshot 149521
Puzzelen
De puzzels zijn op te lossen door voorwerpen heen en weer te slepen of door bepaalde hendels op tijd te activeren. De oplossingen zijn niet voor de hand liggend, maar zijn ook niet super moeilijk te vinden. Soms zit je wel eens een kwartiertje vast bij een bepaalde hindernis en het is dan ook heel bevredigend wanneer je eindelijk voorbij dat moeilijke punt bent. Het antwoord is meestal niet meteen zichtbaar waardoor je vaak genoeg dood zal gaan. Er wordt dus gewerkt met het “trial & error” principe zoals we dat kennen uit andere klassieke 2D-spellen, zoals Contra.
Helaas komt het einde van Limbo al snel in zicht. Net wanneer je op dreef bent los je je laatste puzzel op en sluit daarmee het spel na ongeveer vier uur spelen af. Dat lijkt misschien weinig voor een spel waar je 1200 Microsoft Points voor neertelt, maar dat is het niet. Dit is een spel dat je niet snel zal vergeten, omdat het niet je typische platformer of puzzelgame is. Sommige puzzels kan je op meerdere manieren oplossen en zodoende kan een tweede speelsessie handig zijn voor mensen die hun gamerscore omhoog willen helpen.
Limbo kent geen ingewikkelde gameplay en de charme van het spel ligt dan ook in zijn eenvoud. Puzzelaars zullen zich meteen thuis voelen in de grimmige wereld van Limbo en ook mensen die minder bekend zijn met het puzzelgenre zullen de ervaring niet snel vergeten. Het is slechts zelden dat we een topspel van dit kaliber tegenkomen op de Xbox Live Arcade. Het is jammer dat Limbo slechts vier uur in beslag neemt, omdat het spel je achterlaat met een smaak naar meer. Laten we dan ook hopen dat PlayDead al werkt aan een vervolg.