Pro Cycling Manager 2012 Review

donderdag, 05 juli 2012 om 12:00
Le Tour de France is inmiddels al bijna een week onderweg en de wielerfanaten zitten dus, zoals ieder jaar, elke middag voor de buis. Tenminste, als de zon niet zo heftig schijnt. Of de televisie moet naar de tuin gericht zijn, dat kan ook nog natuurlijk. Enfin, naast de traditie van de grote wielerwedstrijd komt er ook nog een spel rond deze befaamde ronde. Een franchise die al jarenlang succesvol is: Pro Cycling Manager. Dit jaar, versie 2012.
Als fervente volger van deze serie is eigenlijk het lezen van een recensie niet meer noodzakelijk, zo lijkt het. In de meeste gevallen is het wel zo; spellen als Football Manager en Pro Cycling Manager doen het gewoon altijd goed. Stukje voor stukje worden vernieuwingen ingebracht, waardoor de autist in ons allemaal niet zo flink hoeft te wennen aan die veranderingen. Deze keer is dat echter iets anders, dus de recensie van Pro Cycling Manager 2012 kun je maar beter wel doornemen.
Met je team de wielerwereld veroveren
Pro Cycling Manager 2012 is simpelweg de 'wielreneditie' van Football Manager 2012. Je krijgt de kans om als manager te beschikken over verschillende teams, van Argos tot Rabobank en nog veel meer. Opvallend om te zien is dat dit keer ook vele teamnamen gefingeerd zijn, wegens het ontbreken van licenties. Inderdaad; net als de voorgaande edities zul je je kapot ergeren aan de afwezigheid van enkele licenties. Zo is Cadol Evons er wel, de wereldberoemde Tourwinnaar van vorig jaar, maar gelukkig ook gewoon Robert Gesink. Maar dan nog, het blijft ontzettend jammer. Gelukkig is het dankzij de ongelofelijke grote community van Pro Cycling Manager mogelijk om een database te downloaden die alle informatie correct zet.
Enfin, eenmaal je team uitgekozen kom je in een groot scherm terecht waar je wellicht tot je eigen verbazing ontdekt dat er best wel wat aanwezig is in het spel. De conditie van renners, trainingskampen, scouts, wielermateriaal (jazeker, het uitkiezen van een band is zeer belangrijk), sponsors, kalenders, enzovoorts. Alles, maar dan ook alles wat maar iets met wielrennen te maken heeft is aanwezig. Inderdaad, het is een zeer compleet spel.
Minder overzicht
Maar uiteindelijk draait het allemaal om die wedstrijden te winnen. Niet per se elke wedstrijd, want een kopman kan niet iedere dag pieken. Maar uiteindelijk de winnaar worden, dat is het doel. Eenmaal je wielerselectie in elkaar te hebben gezet en de juiste uitrusting te hebben gekozen, mag je naar de wedstrijd gaan. Een vlakke etappe, een etappe met bergen, heuvels, noem maar op. Elke wedstrijd is anders. Elke wedstrijd moet je goed opletten, goed timen. Een fout kan fataal zijn. Voor beginners is het absoluut geen eitje en is het ontzettend moeilijk om te begrijpen, en het spel slaagt er nog altijd niet in om met een degelijke tutorial te komen. Dat is jammer.
Iets wat opvalt – indien je een ervaren speler bent – zodra je een wedstrijd opstart, is dat het overzicht totaal anders is geworden. Op een negatieve manier. Het is veel moeilijker om snel door de renners te klikken, om bijvoorbeeld aan te geven dat ze de kopgroep kort over moeten nemen of dat de ene renner de ander moet beschermen. Dat is jammer, aangezien Pro Cycling Manager 2012 vooral uit timen bestaat. Dat gaat nu enigszins mis.
Het grootste verwijt wat de serie altijd te verduren krijgt, is dat er weinig vernieuwing inzit. Maar die ene grote vernieuwiing is nu dus enigszins verprutst. Het goede nieuws is dat er verder qua gameplay weinig veranderd is. Waarom iets grandioos veranderen? En het is toch een spel dat jaarlijks uitkomt? Zoals het al aan ’t begin van de tekst werd aangegeven, is het langzaam brengen van veranderingen de beste manier.
Meer spanning
Zo is na urenlang spelen duidelijk geworden dat de tegenstanders nu veel slimmer en veel menselijker reageren. Het wordt hierdoor wat spannender. Grote renners zullen dus absoluut geen domme fouten maken, door bijvoorbeeld al op de eerste col te gaan demarreren. Nee, ze denken logisch na en zullen anticiperen op welke actie jij ook maar doet – tenzij ze moe en uitgeput zijn, uiteraard.
Online op de schop
Een grote nieuwe toevoeging, wat los van de singleplayer gezien kan worden, is Armada. Een online modus die te vergelijken is met FIFA Ultimate Team. Het doel is namelijk om een topploeg te vormen en om de beste renners bij elkaar te krijgen. Met dat team kun je op pad, de wijde online wereld in. Inderdaad, dit gaat enkel online. Gevolg van deze toevoeging is dat ontwikkelaar Cyanide zomaar alle andere online modi heeft weggegooid, dus het is niet meer mogelijk om tegen elkaar een simpele ronde te spelen. Dat is zonde. Heel erg zonde. Wederom dus een vernieuwing, die tegelijk ook met minpunten komt.
Minder dan de voorgangers
Het moet helaas gezegd worden; Pro Cycling Manager 2012 is duidelijk minder dan de voorgangers. Het is weliswaar een prima game, maar de veranderingen die Cyanide heeft toegebracht vallen niet in de smaak. Geen degelijke online modus meer en een onoverzichtelijk beeld tijdens het fietsen. Het ziet er grafisch gezien wel weer iets mooier uit en ook daarmee moet de ontwikkelaar doorgaan, maar voor volgend jaar moeten ze goed nadenken hoe ze dit spel weer toegankelijker maken. Maar vergeet niet; het blijft een prima spel en de wielerfan zal zich er weer uren mee vermaken.