Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013 Review

door Wouter
donderdag, 05 juli 2012 om 13:00
Tegenwoordig valt alles wel te doen op een PC of console. Of het nou een potje voetbal is of een bordspel als Monopoly. Het bekende kaartspel Magic the Gathering kan daarom niet achterblijven en komt daarom (wederom) met een digitale versie van het spel. Wij gingen aan de slag met Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013 om te zien of de nieuwste telg in de serie de franchise weer op de kaart weet te zetten.
Magic the Gathering is altijd een erg sterk kaartspel geweest dat de harten wist te stelen van menig mens. Met een digitale adaptie valt er dan ook weinig te verpesten zolang je als ontwikkelaar zijnde maar trouw blijft aan de originele formule. Dat is ook precies wat gebeurt met Duels of the Planeswalkers 2013. Een diepgaand kaartspel met honderden kaarten dat niets moet weten van gewelddadige actie, special effects en cutscenes. Mensen die niets hebben met kaartspellen kunnen dan ook beter stoppen met lezen.
Heel toegankelijk
Als je nu nog leest ben je waarschijnlijk al bekend met de serie of je hebt gewoon interesse in een nieuw kaartspel. In beide gevallen heten wij je welkom in de wonderbaarlijke wereld van Magic the Gathering. Duels of the Planeswalkers 2013 mag dan wel een virtueel spel zijn, maar de ervaring die het biedt komt aardig dicht in de buurt bij die van de analoge versie. Daarom zal iemand die bekend is met de serie van dit spel kunnen genieten, maar ook de nieuwelingen. De game begeleid je namelijk stap voor stap en kaart voor kaart door alle verschillende game modi heen. Zodra je een nieuwe kaart trekt zal er direct een schermpje tevoorschijn komen die je haarfijn alle effecten van de kaart uitlegt. Natuurlijk kun je deze tips ten alle tijden uitschakelen, maar wil je tijdens het spelen toch nog even spieken dan kun je met één druk op de knop weer een kaartbeschrijving naar voren toveren. Dit maakt het niet alleen heel makkelijk voor de nieuweling, maar ook voor de veteraan die misschien net iets niet meer weet.
Kaartjes spelen
Voor de beginneling zullen we even heel kort en bondig uitleggen hoe het spel precies werkt. Je speelt met een deck van minimaal 60 kaarten dat gevuld is met verschillende typen kaarten, zoals monsters, spreuken en landen. Aan het begin van je beurt mag je een kaart trekken en een landkaart spelen. Met die landkaarten betaal je de monsters en spreuken die je in je hand hebt, waardoor je ze op tafel mag leggen. Al dat resteert is het aanvallen van de tegenstander en zijn levenspunten eerder omlaag brengen dan hij bij jou doet.
We zeggen wel de hele tijd dat een veteraan hier ook van kan genieten, maar de ervaren speler moet wel in het achterhoofd houden dat Duels of the Planeswalkers niet als een adaptie van het gehele kaartspel gezien moet worden. Het is meer een introductie tot de gehele franchise. De paar decks die je tot je beschikking hebt, kunnen onmogelijk de complete ervaring naar de consoles of PC brengen. Er zijn in het echt immers honderden zo niet duizenden kaarten waar je een deck mee samen kunt stellen. De echte veteraan zal daarom niet de diepgang vinden die hij normaal gewend is van het kaartspel. Daar krijg je echter wel een rijkelijk aanbod aan game modi voor terug, waaronder een online multiplayer modus. Iets dat in het echt moeilijk te regelen is.
Kleine en grote modi
Dit grote aanbod aan modi brengt dus niet alleen voor de beginner veel plezier, maar ook voor de ervaren speler een frisse kijk. In de multiplayer kun je gewoon tegen andere spelers spelen, maar wat betreft offline modi is er ook veel te doen. Je kunt een soort van campagne doorlopen waar je steeds weer een nieuwe vijand voor je neus krijgt met steeds weer een ander deck en strategie. Naarmate je vijand na vijand verslaat zul je uiteindelijk tegenover de eindbaas Nicol Bolas komen te staan. En als dat je niet aanspreekt kun je bijvoorbeeld aan de challenges beginnen. Hierbij krijg je steeds korte opdrachtjes die toch aardig wat denkwerk vereisen. Bijvoorbeeld door in één beurt met een bepaalde hand aan kaarten je vijand te moeten verslaan.
Nieuw in de 2013 versie ten opzichte van de 2012 versie is de toevoeging van Encounters. Hierin speelt een tegenstander steeds met dezelfde strategie en met dezelfde volgorde aan kaarten in zijn deck. Het kan zijn dat je geen moeite ondervindt bij een tegenstander, maar doe je dat wel dan is het misschien slim om met een tegenstrategie te komen. Bijvoorbeeld door je deck beter af te stemmen op dat van je tegenstander. Het zijn dit soort frisse kijken op het klassieke Magic the Gathering die het voor de beginner maar ook voor de ervaren speler leuk maken.
Verbeteringen
We zeiden net al dat de Encounters nieuw zijn ten opzichte van de 2012 versie, maar dat is niet het enige. Naast een aantal kleine verbeteringen, zoals het handmatig kunnen kiezen van de landen die je wilt gebruiken, is Planechase misschien wel de grootste toevoeging. In deze modus spelen vier spelers tegen elkaar in Free for All. Tijdens het gevecht kunnen spelers door middel van het gooien van een dobbelsteen wisselen tussen verschillende werelden. Iedere wereld heeft weer andere regels die net in jouw voordeel of nadeel kunnen werken. Op die manier kan iemand die er heel goed voor staat in één keer achter raken op de rest.
De nieuwe modi zijn wel leuk en aardig net als die paar kleine verbeteringen, maar op het gebied van decks is er vrij weinig gebeurt. Het tiental decks waar je als speler zijnde uit kunt kiezen laten niet zo veel verandering toe. Je kunt weliswaar nieuwe kaarten ontgrendelen en toevoegen aan je deck, maar deze wijken niet veel af van de rest. Baanbrekende aanpassingen aanbrengen zit er dus niet bij terwijl het creëren van je eigen deck toch een belangrijk punt is bij Magic the Gathering.
Succesvol vervolg
Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013 biedt vrijwel alles wat de 2012 versie ook te bieden heeft, maar dan wel met een paar leuke en waardevolle toevoegingen. Met name de nieuwe modi. Deze zorgen voor een meer gevarieerde ervaring voor niet alleen de beginner, maar ook voor de ervaren speler. Laatstgenoemde kan namelijk hier en daar wat diepgang missen dus Planechase en Encounters bieden een frisse afwisseling. Daarbij maakt het tipsysteem het spel heel toegankelijk voor de nieuwelingen, die na het spelen van deze versie misschien wel kennis wil maken met de complete Magic the Gathering ervaring. De tien kant en klare decks die Duels of the Planeswalkers te bieden heeft, bieden namelijk maar een klein voorproefje. Kortom, of je nou nieuw bent of ervaren zo lang je van kaartspelen houdt zul je veel plezier beleven aan Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013.