Pressure Review

donderdag, 16 mei 2013 om 17:00
Pressure brengt je een strijd voor een van de meest belangrijke elementen die je in je leven nodig hebt. Water is essentieel voor leven, maar wat als al het water ingepikt is?
Stel je voor: je wordt op een doordeweekse ochtend wakker. Nadat je drie keer op de ‘snooze’ knop van je wekker hebt gedrukt sta je uiteindelijk op en ga je naar beneden. Je neemt een stevig ontbijt en daarna ga je je tanden poetsen. Maar als je de kraan opengooit, komt er geen water uit. Wat is dan je reactie? Je gaat schelden, raakt in paniek of gooit het een en ander stuk. Iets kwijtraken dat je in je dagelijkse leventje gebruikt is nooit handig.
Waterpech
In Pressure blijft het echter niet bij tanden poetsen. Een zekere vijand met de originele naam Dark Lord heeft het niet gelaten bij het water in leidingen. De donkere figuur heeft al het water van het land gestolen voor zijn eigen doel: het bouwen van een gigantische spa waar het hele land terecht moet kunnen.
Jij kruipt in de huid van een jongetje dat zijn water terug wil. Levend in een boot is het water essentieel voor zijn dagelijkse leventje. Door middel van een opgevoerde kart gaat hij de strijd aan, om het vloeibare goud uit de handen van de Dark Lord te houden. Vanaf hier moet jij als speler hulp bieden. Vanaf een bovenaanzicht is het de bedoeling om met je kart aan het eind van het level te komen, terwijl je bedolven wordt onder de projectielen die de handlangers van de Dark Lord naar je toe schieten.
Nostalgisch gamen
De game voelt erg aan als een arcaderacer, zoals je die vroeger in de speelhallen kon vinden. De camera staat vast gericht op de auto (met uitzondering van de bochten) en het level beweegt vloeiend mee met de richting die jij opgaat. De besturing is simpel en hierdoor raak je al snel in de flow van de game. Een flow die veel snelheid, gekheid en explosies met zich meebrengt. Je kart is namelijk net iets anders dan de gemiddelde auto. Volgestouwd met wapens en bumpers sla jij alle vijanden van je af. Alleen of in de co-op modus, die zowel online als offline speelbaar is.
Iets wat verrassend vermakelijk is. De simpele en snelle gameplay zorgt namelijk voor flink wat acties op je scherm. De steampunk graphics, vergelijkbaar met de graphics van Dishonored, zien er prachtig uit. De explosies en wrakstukken vliegen dikwijls langs je oren, terwijl jij stug doorrijdt. Je hebt als speler niet alleen een levensmeter, zoals we die uit veel andere games kennen. In Pressure heb je namelijk ook te maken met, hoe kan het ook anders, ‘pressure’.
Deze meter kun je het best vergelijken met de benzinemeter van jouw eigen auto. Langzaam loopt de meter leeg, en daarom moet je niet gaan treuzelen. Gelukkig lukt het eigenlijk altijd wel om op tijd bij de finish aan te komen. De finish halen duurt meestal drie tot vier minuten, waardoor de game nog eens laat zien waarmee het zich mee wil laten vergelijken: de arcadegames van jaren geleden. Toen betaalde je steeds een klein bedrag om een paar minuten vermaakt te worden, nu betaal je vijftien euro om datzelfde gevoel permanent in huis te halen.
Gebrek aan variatie
Helaas zit hierin ook het grote zwaktepunt van de game. In de arcadehal was een arcadekast zo gemaakt dat een game een paar minuten duurde en daarna resette. In Pressure is hetzelfde aan de hand. Elk level dat je speelt is praktisch hetzelfde, op wat achtergrondveranderingen en eindbazen na. Als je tussendoor elke keer een paar levels speelt, zal je er niet zoveel van merken, maar tijdens lange sessies ga je je er toch wel aan ergeren.
Die lange sessies brengen tevens een ander puntje aan het licht. Jouw gevecht met de water stelende Dark Lord is namelijk aan de korte kant. Na niet meer dan drie uur zal je al bij het eind van je strijd komen. Dat Pressure geen grote titel is, wordt wel duidelijk uit de prijs. Toch mag je voor vijftien euro wel iets meer verwachten. Gelukkig is er dan toch nog een iemand blij, want jouw vechtersbaasje hoeft niet lang te wachten voordat hij zijn water terug heeft.
Kort maar krachtig
Pressure is een kleine titel geworden die je weer helemaal terugsleept naar de arcadehallen. De gameplay is snel en simpel, en dankzij het steampunk uiterlijk ook nog leuk om naar te kijken. Levels zijn kort, waardoor je op elk moment een pauze kunt nemen. Helaas is de game wel wat eentonig en aan de korte kant. Toch kun je verdomd veel plezier beleven tijdens het gevecht voor het water. Maak je riem dus maar vast, want het wordt een hobbelig ritje!