Telltale Games' Poker Night 2 Review

donderdag, 16 mei 2013 om 16:00
Poker Night 2 gaat all-in met een aantal interessante personages uit diverse media. Maar heeft het daarmee ook een sterke hand, of bluft het met een indrukwekkend praatje en waardeloze gameplay?
Poker Night 2 is een pokergame met een interessante twist. Je speelt namelijk niet tegen anonieme tegenstanders, maar tegen een aantal bekende personages uit diverse media. De volgende deelnemers zullen voor ieder potje bij je aanschuiven: Sam van de gameserie Sam & Max, Brock Samson van de Cartoon Network-serie The Venture Bros., Ash Williams van de Evil Dead-filmserie en Claptrap van de Borderlands-games. In overige rollen vinden we onder andere Portals GlaDOS als dealer en Reginald Van Winslow van Tales of Monkey Island als gastheer. En dan noemen we de personages die zogeheten cameo’s maken nog niet eens!
Lachen gegarandeerd
Een bijzondere mix aan bekende figuren dus, die voor even bijzondere potjes poker zorgt. De schrijvers en stemacteurs hebben hun uiterste best gedaan herkenbare en hilarische dialogen te schrijven, waardoor je mag genieten van vreemde, rare en ronduit domme gesprekken tussen de verschillende spelers. Claptrap is een held wegens zijn eeuwige stupiditeit, Sam hangt vaak de angsthaas uit en GlaDOS ziet altijd een mogelijkheid om je te beledigen. Of je nu een koning bent in poker of het hele spel nog nooit hebt gespeeld, Poker Night 2 krijgt je gegarandeerd aan het lachen.
Doordat je in het begin zoveel plezier aan de rare gesprekken – en zelfs een liedje! – beleeft, is de kans groot dat je eerste pokersessie een aantal uren in beslag neemt. Wie wil nou niet meer te weten komen over de vreemde acties van Sam of de wilde avonturen van Ash? Na een paar uur loop je echter tegen een flink minpunt aan: de personages beginnen zich te herhalen. Na een avondje gepokerd te hebben was dat verrassende liedje al driemaal voorbij gekomen en had GlaDOS onze eigenwaarde met dezelfde opmerking al zo’n vijf keer de grond ingetrapt. En dan wordt het spel snel minder leuk.
Middelmatig pokeren
Onder het leuke uiterlijk – ieder personage heeft een geheel eigen grafische stijl – zit namelijk een middelmatige pokergame verstopt. Je krijgt de keuze tussen het standaard Texas Hold ‘em en Omaha Hold ‘Em (waarbij iedere speler vier kaarten krijgt) en dat is het. De inzet is altijd 20.000 dollar en de spelers zijn altijd hetzelfde. Er zijn wel leaderboards om je statistieken met vrienden te vergelijken, maar verdere online ondersteuning ontbreekt. Daardoor heb je buiten de leuke gesprekken en extraatjes (komen we zo op) geen reden om naar het spel terug te keren. Zoek je naar een volledige pokergame die je wekenlang kan vermaken, dan zijn er betere alternatieven te vinden.
Crossgame extra’s
Toch heeft Poker Night 2, naast de personages, een aantal leuke features. Zo schotelt de game je bepaalde uitdagingen voor, zoals het verslaan van een aantal spelers door all-in te gaan of het spelen van bepaalde kaarten. Haal je drie uitdagingen, dan wordt een van de personages gedwongen een bijzonder voorwerp in te leggen als extra prijs. Op die manier kun je bijvoorbeeld Sams banjo winnen, of Claptraps Best Character Trophy die hij tijdens de Video Game Awards won. Vooral als je de series kent waar je tegenstanders vandaan komen, zijn dit erg leuke extraatjes op vrij te spelen.
Verdere extra’s kun je zelf kopen met munten die je al spelend verdient. Daarmee kun je nieuwe omgevingen, kaarten en chips aanschaffen in thema’s die bij de personages horen. Wil je graag in Moxxi’s bar uit Borderlands spelen, dan kan dat dus. Maar veel belangrijker dan dat is de mogelijkheid om extraatjes voor andere games vrij te spelen. Zo is het mogelijk om een Portal-kostuum vrij te spelen voor Zer0 in Borderlands 2 en kun je het masker van Handsome Jack vrijspelen om in Team Fortress 2 te dragen.
Bier helpt altijd
Ben je een goede pokerspeler, dan kun je de meeste voorwerpen in een avondje ontgrendelen, waarna je de game tevreden aan de kant kan leggen. Mindere spelers kunnen gelukkig leunen op een aloude, onverslaanbare tactiek: het dronken voeren van je concurrenten. Elk personage heeft van nature bepaalde ‘tells´ die verraden of ze bluffen of ijzersterke kaarten hebben, maar om deze prominenter te maken kun je gewoon de nodige drankjes bestellen. Plotseling worden die eerst nog enigszins subtiele tekens een stuk duidelijker. Ook al heb je de personages na een paar uur waarschijnlijk zonder drank al door, het is een grappige toevoeging om de bekende karakters laveloos te zien. Zeg nou zelf, wie kan een dronken Claptrap weerstaan?
Vastlopers
Het spel zelf lijkt af en toe ook wat vloeibaar vergif te hebben genomen, aangezien het geregeld voorkwam dat het scherm even bevroor. Gelukkig liep het nooit uit op een complete vastloper en konden we de console gewoon aan laten staan, maar vervelend is het wel. Mocht je de game aanschaffen, wees erop bedacht! Sprint niet meteen naar de uit-knop maar wacht een seconde of vijf en waarschijnlijk komen de personages spontaan weer tot leven.
Matige pokergame, hilarisch komediespel
Als pokergame verdient Poker Night 2 nauwelijks een voldoende. Daarvoor is de keuze te beperkt – met name online functionaliteiten zijn een groot gemis. Als pokergame voor echte gamers weet het spel echter wel een goed cijfer te scoren door de leuke personages met hilarische gesprekken en de aardige crossgame extra’s die er te verdienen zijn. Conclusie: vooral voor de gamer die pokeren niet schuwt, minder voor de pokeraar die gamen niet schuwt.