Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity Review

donderdag, 16 mei 2013 om 18:00
Pokémon. Wie kent het fenomeen nou niet? De zakmonsters gaan al erg lang mee en we zien er ieder jaar weer games over verschijnen. De populairste games blijven de role-playing games, maar een andere serie die al lang steeds weer interesse weet te wekken is Pokémon Mystery Dungeon. In deze subserie zijn geen mensen aanwezig, maar enkel Pokémon. Of het gebrek aan een trainer vervelend is of dat Gates to Infinity zich ook prima zonder redt, lees je hier.
Dat er geen mensen aanwezig zijn in Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity betekent dat jij de rol van een Pokémon op je zult nemen. Alhoewel, je speelt nog steeds als een mens, maar je zit vast in het lichaam van een Pokémon. Jij bent namelijk de uitverkorenen om de Pokémon wereld te redden van het aanwezige kwaad, maar dat plot verdwijnt al gauw op de achtergrond. Er zijn vijf Pokémon waaruit je kunt kiezen, namelijk Pikachu, Snivy, Oshawott, Tepig en Axew. Als je je keuze hebt gemaakt, mag je uit de overige vier ook nog een partner kiezen die aan je zijde zal strijden.
Een paradijs voor Pokémon
Als dapper tweetal zul je de mysterieuze ‘dungeons’ uit de titel moeten doorlopen. Dat doe je uiteraard niet zomaar. Je partner heeft namelijk het briljante idee om een Pokémon paradijs te bouwen. Een plek waar iedere Pokémon welkom is en waar hij lekker kan luieren zonder zorgen. Een mooi plan, maar dat paradijs komt er niet zonder slag of stoot. Jij besluit je partner te helpen om het paradijs in orde te maken. Een van de dingen die je hiervoor moet doen is grondstoffen en geld verzamelen, loot dus.
Langdradige teksten
Voor het echter zover is dat je met de verbouwing kunt beginnen heb je al snel een uur of vier in de game zitten. Gates to Infinity bevat namelijk een erg uitgebreide tutorial die je alles haarfijn uitlegt. Deze tutorial maakt ook meteen duidelijk dat de game zich vooral tot een wat jonger publiek richt. Alles wordt zo simpel mogelijk verteld en dan het liefst twee keer. De toon van het gesprek is altijd super vrolijk. Zo vrolijk dat je binnen een uur je partner al in zijn gezicht wil slaan zodat hij eindelijk eens een keer zijn mond houdt.
Helaas is dat niet mogelijk en zul je alles moeten aanhoren wat hij te zeggen heeft. En dan bedoelen we ook alles. Doorklikken om van een tekst af te zijn zit er niet bij. Nee, je zult iedere regel moeten wachten tot hij volledig op je scherm staat voor je door mag naar de volgende regel. Dit is behoorlijk vervelend en van die vier uur in de tutorial zit je dan ook ongeveer twee uur met je vinger op de B-knop om de tekst maar door te laten gaan. Maar ook na de tutorial, bij ieder gesprek of gebeurtenis kun je tekst verwachten die niet door te spoelen is. Vervelend!
Saaie dungeons doorlopen
De gameplay is gelukkig een stuk minder irritant. Het speelt als een echte dungeon crawler. Je hebt een team – behalve jij en je partner nog twee wisselende Pokémon – waarmee je talloze kerkers doorloopt om een queeste te voltooien. Ondertussen versla je vijanden waarmee je ervaringspunten verdient. Net als in de bekende Pokémon RPG’s word je steeds sterker en leer je af en toe een nieuwe aanval als je in level stijgt. Het steekt prima in elkaar en het werkt zonder problemen.
Dit kun je oneindig lang herhalen. De game bevat een systeem dat willekeurig een dungeon creëert. Er zijn een paar verschillende gebieden waar kerkers voorkomen, maar deze zijn nooit hetzelfde. Althans, ze zijn nooit hetzelfde op een manier dat je de ene keer naar links moet en de andere keer naar rechts. De uitstraling van de dungeons is wel overal hetzelfde. Saaie muren die een pad voor je vormen met hier en daar een klein detail. Spannend wordt het niet. De rest van de game ziet er dan al wat beter uit. Het is allemaal erg vrolijk en kleurrijk. Vooral met de 3D-functie vol open is het geen straf om je ogen aan Gates to Infinity bloot te stellen.
Voor iedereen
Van een Pokémon game verwacht je misschien totaal geen uitdaging, maar deze is wel degelijk aanwezig. Oké, het zal je nooit zo heet onder de voeten worden dat je het op moet geven, maar als je een sterke tegenstander tegenkomt dan zul je toch goed je best moeten doen. Vooral in de grotere dungeons wil het ook wel eens voorkomen dat je een aanval het maximum aantal keer gebruikt hebt. Zonder de juiste items red je het dan niet. Maar eerlijk gezegd zou iedere gamer zich zonder al te veel problemen door Gates to Infinity heen moeten kunnen werken.
Warmhoudertje voor het echte werk
En dat somt Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity wel op. Het is een vrij makkelijke game, maar daardoor niet minder leuk. Het verhaal is mierzoet en de graphics vertellen hetzelfde. Hetgeen dat ons het meest tegen de borst stuit, zijn de ellenlange teksten die maar niet op lijken te houden. Werk je je daar graag doorheen dan heb je met Gates to Infinity een prima game te pakken. De Pokémon kunnen blijkbaar ook goed zelf op avontuur. Toch zullen wij liever wachten om de rol van trainer weer op ons te nemen in Pokémon X en Pokémon Y.