Persona 5 Royal Review - Royale behandeling van een moderne klassieker?

dinsdag, 31 maart 2020 om 9:32
persona5 headerf1585474614
Voor fans van Japanse RPGs staat de Persona serie al jarenlang op eenzame hoogte. Ook Persona 5 maakte die reputatie ruimschoots waar. Nu drie jaar later, krijgen we een uitgebreide versie voorgeschoteld in vorm van Persona 5 Royal. Smaakt de game nog net zo goed als drie jaar geleden?

Een valse beschuldiging met gevolgen

Zoals elke Persona game bestaat ook deze vijfde editie uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit de belevenissen van een groep scholieren op school en in het lokale uitgaansleven. De hoofdpersoon, genaamd Joker, is een jongen met het hart op de juiste plek. Hij grijpt in als hij ziet dat een meisje door een dronken man nogal ruw wordt behandeld en in gevaar lijkt te zijn. Joker redt het meisje, maar de man blijkt erg machtig te zijn. Joker wordt er valselijk van beschuldigd de man te hebben aangevallen en wordt een jaar lang onder toezicht geplaatst bij zijn peetoom in Tokio. Eenmaal in Tokio gaat hij ook naar een lokale universiteit. Daar wordt Joker met een schoolkameraad het Metaverse in gelokt.
Het Metaverse is het tweede deel van de game. In deze schaduwwereld kunnen Joker en zijn vrienden het innerlijk van mensen bezoeken. Slechte mensen hebben hier een eigen paleis opgericht dat hun innerlijk weerspiegelt. Deze paleizen vormen de hoofdmoot van het meer actiegerichte deel van de game.
Joker en een steeds groter groeiende groep medescholieren vormen de Phantom Thieves, die afwisselend in de gewone wereld ‘mensen met een slecht hart’ zoeken, om vervolgens het paleis van die personen in het Metaverse binnen te dringen. Dat is niet zo makkelijk, want de paleizen bestaan uit enorme gangenstelsels, bevolkt met Shadows. Deze schaduwen zijn de vijanden die je moet bevechten in een turn-based opzet die we vaker tegenkomen in Japanse RPGs.
Uiteindelijk dien je de schat van de eigenaar van het kasteel te stelen. Die schat is iets dat zijn (slechte) passie weerspiegelt. Zo heeft de megalomane sportleraar van de Universiteit een kroon als schat. Het stelen van de schat zorgt voor het ineenstorten van het paleis en uiteindelijk voor het tot inkeer komen van de slechterik.

Royale invloeden?

Tot zover niets nieuws onder de zon. Deze spelwijze is kenmerkend voor de Persona serie, en zat ook al in de Persona 5 van 2017. In deze Royal editie zijn het verhaal en een groot deel van de actie vrijwel onveranderd. Toch zijn er ook wel verschillen. Tijd om die eens door te nemen.
Een belangrijk onderdeel van de activiteiten in de normale wereld speelt zich af op de Shujin Academie, de universiteit waar Joker zijn lessen volgt. Je volgt er lessen, wandelt er door de gangen, spreekt medescholieren aan, gaat sporten en kan er bezoekjes afleggen aan de decaan of psycholoog. Tijdens de lessen word je regelmatig overhoord. Het is dus zaak goed op te letten tijdens de colleges. Een goed antwoord kan je namelijk een boost in je kennisniveau geven. Dat hoge kennisniveau kan je weer helpen in de omgang met de mensen die je op school en in de stad tegenkomt. Voor wie dacht de antwoorden uit 2017 te kunnen hergebruiken: jammer. De vragen zijn allemaal vernieuwd, dus dat wordt de hersenen weer laten kraken!
Daarnaast is er een extra karakter, Kasumi, toegevoegd aan de school. Zij is een eerstejaars waar je de interactie mee aan kan gaan. Later in de game komt zij bij je Phantom Thieves team en kun je haar dus meenemen de paleizen in.
persona 5 review 1490777180f1585480367

Nieuwe manier van navigeren

Ook in de paleizen in het Metaverse zijn kleine wijzigingen doorgevoerd. Sommige paden zijn licht veranderd. Zo heb je nu een grappling hook waarmee je grotere afstanden kan afleggen en hogere paden kan bereiken. Ook de gevechten met de eindbazen (de eigenaren van de paleizen) zijn lichtelijk anders. Niet altijd ten positieve, overigens: het gevecht met een fabrieksdirecteur halverwege het verhaal is nog net zo irritant als in het origineel.
Wel een leuke toevoeging zijn de showtimes. Dit zijn aanvallen van twee teamleden die gepaard gaan met een leuke move en indrukwekkende schade.
De grootste aanpassing is de toevoeging van een heel nieuw semester. Als je klaar bent met het hoofdverhaal uit het origineel en aan bepaalde condities voldoet, krijg je een heel nieuw seizoen voorgeschoteld. In dit seizoen kun je onder andere een nieuw gebied betreden: Kichijoji. Hier kun je je vermaken met nieuwe activiteiten, zoals een bezoek aan een aquarium.
persona51f1585395881

Het cijfer

Normaliter besteden we niet zo veel aandacht aan het cijfer dat we een game geven. Het cijfer is het gevolg van alles wat we in de review schrijven. Hier maken we een uitzondering. Het cijfer behoeft namelijk toelichting. Persona 5 Royal is een uitstekende game. Meer dan dat zelfs. We gaven het origineel in 2017 dan ook niet voor niets een 9,3. Dat origineel is inmiddels voor een zacht prijsje te krijgen en heeft zelfs in de PS Now collectie gezeten. Persona 5 Royal is feitelijk dezelfde game, maar dan met meer content en hier en daar wat kleine toevoegingen en wijzigingen. Daar wringt de schoen.
Persona 5 Royal doet niet veel anders dan het origineel. Dat wát het anders doet, had makkelijk met een update toegevoegd kunnen worden. De enige echt substantiële toevoeging is het extra semester en dat is verstopt achter zeker 100 uur gameplay. Er is geen mogelijkheid je progressie uit het origineel over te halen naar Royal: je bent verplicht volledig opnieuw te beginnen. Voor veel die-hard fans zal dat geen probleem zijn, maar voor anderen is het misschien een struikelblok.
Wil je Persona 5 nu gaan spelen, dan moet je kiezen tussen een budget basisversie of de Royal versie, die bijna de volledige nieuwprijs kost terwijl hij praktisch hetzelfde is als het origineel, afgezien van nieuwe content die DLC had kunnen zijn. Bovendien is die 'DLC' verstopt achter 100 uur gameplay en moet je ook nog aan bepaalde voorwaarden voldoen, anders mis je die extra content helemaal. Door deze constructie en overige genoemde punten waarderen we deze Royal versie toch lager.
persona53f1585395967

Persona 5 Royal is en blijft een puike game. Maar dat was het origineel uit 2017 ook. De toevoegingen in de eerste 100 uur zijn miniem en hadden makkelijk in een update geleverd kunnen worden. De echte nieuwe content zit zo diep verstopt dat die voor velen geen meerwaarde meer biedt. Verplicht nog een keer het hele verhaal moeten doorlopen zal alleen voor de grootste fans geen probleem zijn. Heb je het origineel al en ben je geen die-hard fan, dan zijn de aanpassingen eigenlijk te klein om een nieuwe aanschaf te rechtvaardigen.
Voor nieuwkomers is Persona 5 Royal de meest complete, meest gepolijste game. Heb je een strikt budget, dan is de afweging of de meerprijs van deze Royal editie het echt waard is. Dat is eigenlijk alleen het geval als je verwacht meer dan 100 uur in dit spel te gaan investeren. Dan is die meerprijs natuurlijk ook meteen relatief.