Pearl Harbor Trilogy 1941: Red Sun Rising Review

maandag, 06 september 2010 om 18:30
De Tweede Wereldoorlog ging niet alleen om de gevechten op het land, maar ook om die in de lucht. De gevechten boven Wake Island en Pearl Harbor zijn daar goede voorbeelden van. Er zijn wel wat vliegtuig-games die zich in de Tweede Wereldoorlog afspelen, maar niet veel. Legendo Entertainment wil daar met de Pearl Harbor-trilogie voor WiiWare verandering in brengen.
De aanval van de Japanners op Pearl Harbor op 7 december 1941 was erg belangrijk voor de deelname aan de oorlog van de Verenigde Staten. Het was de laatste druppel voor het land van Franklin D. Roosevelt, en dus verklaarde Amerika de oorlog aan Japan. Vier dagen later verklaarde Duitsland de oorlog aan de Verenigde Staten. Waarom je dit moet weten? Simpelweg omdat de game die we gaan bespreken zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog, om nauwkeuriger te zijn: in het luchtruim van WOII.
Geen Ben Affleck in het spel
Ontwikkelaar Legendo Entertainment is van plan om drie games uit te brengen die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog en die dan voornamelijk gaan over luchtgevechten. Pearl Harbor Trilogy 1941: Red Sun Rising is de eerste game uit de franchise en neemt je mee naar plekken als Midway en Wake Island. Het spel is niet zo bijzonder uitgebreid, dat is niet raar aangezien Red Sun Rising een Wiiware game is. Je kunt kiezen tussen twee campaigns, een free flight mode, de survival mode (waar je het zo lang mogelijk moet uithouden in de cockpit) en de avenging ace mode (waar je bepaalde doelen moet vernietigen). Bij de campaigns kun je kiezen uit een Japanse of een Amerikaanse campaign. In de vorm van een stripverhaal, wat heel erg leuk is neergezet, wordt het verhaal verteld en krijg je een stuk meer te weten over de Tweede Wereldoorlog.
Erg moeilijk
Nadat je het stripverhaal voor het starten van de missie – er zijn in totaal zestien missies in het spel - hebt gelezen, is het tijd om in je vliegtuig te stappen. Wat opvalt zijn de enorm mooie graphics. En dan heeft Legendo niet voorzichtig gedaan, ze hebben er alles aan gedaan om het maximale uit de Nintendo Wii te halen. Daar is Legendo Entertainment behoorlijk in geslaagd. Waar ze echter geen punten mee scoren, is het ontbreken van een vlieg tutorial. Hoewel het spel zelf aangeeft dat je bij de opties kunt kijken wat de controls zijn, krijg je nergens tips of oefening in hoe je het beste je missie kunt voltooien. Het zou misschien geen probleem zijn als de controls niet zo moeilijk waren, maar het kost menig gamer heel veel tijd om het spel onder de knie te krijgen. Ook al kun je óf met de nunchuk in combinatie met de Wiimote óf met alleen de Wiimote spelen, het gaat nog altijd moeilijk. Het halen van een missie in Pearl Harbor Trilogy 1941: Red Sun Rising is erg moeilijk, dus het gemis van een tutorial is helaas een zwaar minpunt.
Maar elk nadeel 'heb z'n voordeel'
Zo lijkt het haast onmogelijk om je tegenstanders te elimineren. Het richtsysteem is erg precies en zal je frustreren. Niet ieder mens kan zijn armen precies stil houden en daarom is het erg jammer dat Legendo Entertainment geen auto-aim functie aan het spel heeft toegevoegd. Dat zou het spel een stuk leuker maken. Maar laten we het spel niet de hele tijd afkraken, de A.I. en het missie-aanbod is prima en na verloop van tijd zul je wel wennen aan de controls. Tevens is de achtergrondmuziek van Red Sun Rising erg fijn; soepele deuntjes met een heroïsch tintje. Het lijkt alsof je een held in de cockpit bent.
Naast de campaigns heb je ook de Dogfight mode, die drie modi bevat. Ze zijn al eerder genoemd in deze recensie (free flight mode, de survival mode en de avenging ace mode). Deze modes zijn, op de free flight mode na natuurlijk, erg uitdagend en dus heerlijk voer voor de hardcore gamer. Want Legendo Entertainment wil met het spel laten zien dat Wiiware games niet automatisch simpele, makkelijke en vermakelijke games zijn. Daar zijn ze aardig in gelukt, aangezien dit spel een erg hoge moeilijkheidsgraad heeft.
Mede dankzij de hoge moeilijkheidsgraad en de enorm lastige controls is Pearl Harbor Trilogy 1941: Red Sun Rising een erg pittige game geworden die niet voor iedereen bestemd is. De prachtige graphics en de lekkere achtergrondmuziek zijn dikke pluspunten, maar de moeilijkheidsgraad zal veel mensen afschrikken. Het is een prima game, maar het is voor een beperkt publiek. Dat is jammer, aangezien het concept en het verhaal erg tof zijn.