Outriders Review – Welkom op Enoch

donderdag, 08 april 2021 om 16:00
outriders armorf1609859764
Outriders is de nieuwe game van People Can Fly, de studio achter Bulletstorm en Square Enix. Deze looter shooter brengt ons op de planeet Enoch, waar jij als Outrider de vrede moet laten terugkeren na een oorlog van meer dan 80 jaar. Samen met twee anderen kun jij aan de slag met een groot arsenaal aan wapens en speciale krachten die iedere Outrider uniek maakt. Maar is de game de moeite waard om een enkeltje naar Enoch te kopen? Je leest het hier in onze Outriders review.
De aarde is onbewoonbaar geworden en de mensheid werd gedwongen om een nieuw thuis tussen de sterren te zoeken. Hier begint ons recept wat we Outriders noemen. Na meer dan 80 jaar in de ruimte te hebben gedwaald ontwaak jij, een Outrider, uit cryo­-slaap om het nieuwe thuis, de planeet Enoch te onderzoeken.
Deze eerste drie uur van de game zet gelijk de toon voor de gehele reis. Jouw onderzoek op Enoch begint rustig, aangezien je hier en daar wat data moet verzamelen. Dit mondt al wel snel uit op de ontdekking van The Anomaly, een dodelijke energie-storm, waar niemand in gevangen wil zitten. Deze Anomaly is de bron van jouw nieuwe, speciale krachten, die je aan het einde van de proloog kunt kiezen. Hier begint het pas echt spannend te worden.
outridersf1617113029

Keuzestress

Outriders bestaat uit vier verschillende kruiden, namelijk de classes waar je uit kunt kiezen. De keuze bestaat uit de Technomancer, Pyromancer, Trickster en de Devastator. Deze kun je zien als de support, damage, close range en tank classes. Afgezien van het feit dat je jouw klasse later niet kunt aanpassen zijn er gelukkig wel genoeg mogelijkheden om die verschillende kruiden door elkaar te mixen.
Ieder klasse heeft namelijk verschillende skills en perks die je op ieder moment aan kunt passen, zonder dat je daar iets voor hoeft in te leveren. Zo kun jij bijvoorbeeld van jouw damage klasse ook een supporter maken. In deze soort keuzevrijheid blinkt Outriders echt uit. Niet alleen jouw karakter is altijd te veranderen, maar ook de moeilijkheidsgraad van de wereld, jouw wapens en zelfs de mods op die wapens.
outriders tricksterf1611135904

Los in de heupen

Waar Outriders uitblinkt in de hoeveelheid personalisatie, laat het toch wat smaak liggen als het gaat om de gameplay. Begrijp ons niet verkeerd, de speciale krachten van de Outriders spatten van het scherm en werken zo lekker, maar verder is er nog veel te halen in het kruidenpotje om het net wat pittiger te maken. De manier van spelen kun je erg vergelijken met titels als Gears of War en Mass Effect. Alleen voelt Outriders als de AlieExpress-versie van deze games als het gaat om de gameplay. Het is net niet soepel genoeg.
En hier is juist het moment om los te gaan in een titel als Outriders. Als jij door een groot landschap rent om vervolgens een horde aan vijanden tegen te komen, dan wil je gewoon lekker kunnen schieten en je krachten gebruiken. Nu voelt het meer alsof jouw karakter moeite heeft om een pot augurken open te trekken elke keer als je moet bukken voor een vijand. Zo stroef is het namelijk.
outriders armas legendariasf1617779311

Verhaallijn? Eerder een verhaalkrabbel

Vanaf het eerste moment dat je Outriders opstart begint het verhaal uit te vouwen. De proloog vertelt je hoe jullie op Enoch zijn gekomen en hoe de Outrider aan zijn krachten is gekomen. Daarna begint het hier en nu, waar je tegen verschillende partijen moet vechten om controle over de planeet te krijgen. Wat jammer is is dat het algemene verhaal voelt als een groentesoep zonder groente: Je verwacht veel meer inhoud, maar uiteindelijk is het een flauwe boel.
De grote slechterik is een zogeheten altered, net als de Outrider, die het niet eens is met de landing van de mensheid op Enoch, waardoor er een grote oorlog uitbreekt tussen de verschillende facties. Tussendoor krijg je nog wat hapjes in de vorm van zijmissies en bounty’s om te halen, maar ook deze hebben net iets te weinig smaak om er meer van te willen.
Hierdoor voelt het op de meeste plekken als een platte shooter waar je af en toe ook even gesprekken kunt voeren met jouw reisgenoten, wat vervolgens helemaal geen impact heeft op jou of de wereld. Gelukkig is Outriders in wezen een vermakelijke co-op-ervaring om samen van te genieten, al is het maar voor de explosies en het rondvliegende bloed.
schermafbeelding 2020 10 08 om 091037f1602141063

Teamwork makes the dream work

En die co-op-ervaring is ook wel echt het pittige sausje, wat die flauwe groentesoep net wat meer smaak geeft. Samen met twee andere Outriders kun jij namelijk het gehele verhaal spelen. Dit is dan ook de manier waarop de game bedoeld is. Samenwerking en communicatie is essentieel, aangezien de vijanden sterker worden op basis van de hoeveelheid spelers.
Kies daarom ook jouw klasse goed uit, stem jullie wapens op elkaar af en zorg dat ieder de rol heeft die perfect bij zijn of haar klasse past. Dit zal je nodig gaan hebben, aangezien de vijanden geen slappe Sjakies zijn. Zelfs de kleinste opdonder in de 15-uur durende campagne kan jullie dag helemaal verzieken. Outriders is namelijk geen makkelijke game, vooral niet als je alleen speelt.
outridersf1578654055

Verzamelen tot je een ons weegt

Een looter shooter kan natuurlijk niet zonder veel wapens en uitrusting om te verzamelen. Gelukkig is dit net als dat je een potje zout van de tafel laat donderen: Het ligt overal. Wapens en nieuwe uitrusting kun je van zelfs de kleinste vijanden krijgen en daarom is het niet aan te raden om in het begin gelijk 1 goed wapen op te pakken en de rest te laten liggen. Je kunt namelijk altijd nog je wapens verbeteren en upgraden, hoe slecht deze ook aan het begin lijkt.
Maar je weet wat ze zeggen: Kwaliteit boven kwantiteit. Deze regel heeft Outriders helaas niet ter harte genomen. Ja, loot is overal wel te vinden, maar het grootste probleem hiermee is hoe goed deze uitrusting is. In de totale campagne zijn we misschien twee of drie legendarische wapens tegengekomen. Van een looter shooter waar wapens je om de oren vliegen hadden we toch net iets meer verwacht.
outriders game aangekondigd door square enix meer nieuws tijdens e3 151388

Het toetje is om van te smullen

Outriders bestaat uit een verhaal, waarna je ongeveer op het hoogste level, namelijk level 30 bent. Gelukkig is de pret dan niet voorbij, aangezien je dan toegang krijgt tot de zogeheten Expeditions. Dit is de endgame content van Outriders. Dit bestaat uit 14 verschillende missies die steeds moeilijker worden. Tijdens deze missies kun je extra veel legendarische uitrusting verkrijgen om jouw karakter nog meer op te pimpen.
Heb je de 14 expedities gehaald? Dan ontgrendelt er ook nog een mysterieuze 15e expeditie. Dit is de kers op de taart, aangezien dit de moeilijkste Outriders content is die je tegen zal komen. Trek je laarzen aan, poets je wapens en spring samen in het gevecht, want dit ga je zeker nodig hebben.
outriders technomancerf1611136102

Bindingsangst

Aangezien het gevaarlijke Enoch vol zit met gigantische wezens en gevaarlijke vijanden is het het slimste om dit samen met je vrienden aan te gaan. Outriders maakt daarom gebruik van cross-play. Zo kun je, op welk platform je ook speelt samen met je vrienden spelen. Als dit dan ook soepel zou verlopen was dit al helemaal fijn geweest. Outriders heeft vanaf de release namelijk al last van verbindingsproblemen tussen de verschillende platforms.
Natuurlijk is dit iets wat snel opgelost gaat worden, maar dat neemt niet weg dat dit wel een bittere smaak geeft aan de eerste week van Outriders. Laten we hopen dat er vanaf nu alleen nog zoete versnaperingen op ons bord komen te liggen.

Outriders Review – Een ruwe diamant

Outriders is een lekker hoofdgerecht dat hier en daar echt wat extra smaak kan gebruiken. Zo kan de gameplay wat bijgeschaafd worden en is het verhaal allesbehalve interessant. Gelukkig blijft het lekker knallen, samen met je vrienden. De kogels, krachten en het bloed vliegen je om de oren wat toch echt wel genieten is.