Nexuiz Review

woensdag, 14 maart 2012 om 17:00
Shooters zijn ontzettend populair onder het gamend publiek. Om een of andere reden vinden we het heerlijk om virtueel rond te lopen en mensen neer te schieten. Normaal gesproken krijgen we dan nog een verhaal voorgeschoteld zodat we een reden hebben om iedereen neer te knallen, maar daar doet Nexuiz niet aan. In deze game knal je je online tegenstanders overhoop, simpelweg omdat het leuk is.
Dat vond een of andere intergalactische televisiezender ook en daarom wordt ‘The Nexuiz Competition’ overal in het universum uitgezonden. Het draait allemaal om de Kavussari en de Forsellians. Zij zijn al een hele lange tijd met elkaar in oorlog en hebben daar beide al veel troepen in verloren. Ze hebben daarom besloten om een wapenstilstand te houden, maar de haat voor elkaar is nog groot. Vandaar dat ze elkaar graag te grazen nemen in speciale arena’s in plaats van op de slagvelden. Die dodelijke gevechten worden uitgezonden in The Nexuiz Competition en daar ben jij nu ook een deelnemer van.
Snelle multiplayer actie
Nexuiz biedt alleen een multiplayer. Geen ellenlange verhaallijn, maar gewoon je wapens oppakken en elkaar overhoop knallen. In teams van vier personen kun je slechts twee modi spelen: Team Deathmatch en Capture the Flag. Dat klinkt alsof er maar weinig te doen is, en stiekem is dat ook zo. De twee modi passen echter precies bij het idee van de snelle, simpele actie die Nexuiz belooft. Je zult niemand vinden die bijvoorbeeld bij een bom zit te campen. Iedereen rent en springt in het rond en dat brengt een prettige chaos met zich mee. Die chaos wordt alleen maar groter met de gimmick die Nexuiz speciaal maakt, maar daar later meer over.
De snelle shooter gameplay in arena’s lijkt op de gameplay van Quake en de laatste echte arena shooter op de Xbox 360, Unreal Tournament III. Als je Nexuiz opstart moet je de gameplay van een Call of Duty of Battlefield totaal vergeten. Je hoeft niet in te zoomen om accuraat te zijn, er is geen sprintknop die je de hele tijd hoeft in te drukken en er zijn geen killstreaks om naartoe te werken. Je rent in Nexuiz door een arena en schiet je op alles wat beweegt. Van tactiek is niet te spreken. Het enige tactische element in de game kun je er zelf instoppen door met een squad te gaan spelen. In je eentje komt het helaas vooral neer op run-and-gun.
De gameplay zelf beïnvloeden
Wat Nexuiz uniek maakt tegenover andere shooters zijn de Dynamic Mutators. Deze mutaties kunnen de hele game op zijn kop zetten. Wanneer je lekker bezig bent en een aantal kills hebt gemaakt of wanneer je in de arena een Dynamic Mutator ziet liggen krijg je een klein keuzemenu in beeld met drie opties. Met de D-pad kun je een van de opties kiezen die het spel zullen beïnvloeden. De mutaties zijn steeds voor een bepaalde tijd geldig. Er zijn mutaties die alleen voor jou gelden zoals het dragen van een helm zodat headshots jou niet kunnen doden of het onzichtbaar worden. Ben je minder egoïstisch dan zijn er ook mutaties die jouw team helpen zoals het meer munitie krijgen of het installeren van een vangnet zodat je niet dood gaat als je van de map valt.
Je kunt er ook voor kiezen om juist het andere team tegen te zitten. Denk hierbij aan mutaties als het vertragen van de kogels van de tegenstanders of het omkeren van de y-as in de besturing. Als laatste zijn er de mutaties die iedereen in de arena beïnvloeden. Hier zien we de gekste dingen voorbijkomen, zoals het verlagen van de zwaartekracht, het scherm zwart-wit maken of het opeens wisselen naar third-person. Deze mutaties kunnen heel serieus zijn en voor een toevoeging in de gameplay zorgen, maar er zijn dus ook mutaties die gewoon erg leuk zijn en voor wat extra chaos zorgen. Het zorgt voor een mooie balans tussen het winnerinstinct en de lol die je wilt beleven tijdens het spelen van een spel.
Wachten op spelers
Het plezier laat wel op zich wachten als je de game opstart. Met maar een paar drukken op de A-knop ben je al aan het zoeken naar een geschikt potje. Hier start het wachten. Het duurt soms wel tien minuten voordat je in een potje zit en dat is erg lang. De potjes duren zelf ook tien minuten, dus dat schiet niet op. Daarna sta je weer te wachten. Voordat een potje begint moeten er zes of acht spelers zijn. Zodra je bezig bent, kun je echter gewoon weggaan zonder dat er iets gebeurt. De teams worden niet automatisch gebalanceerd, dus het kan voorkomen dat je opeens in je eentje tegen vier man aan het spelen bent. Dat kwam bij onze speelsessies vaker voor dan dat we zouden willen. Het is simpelweg een stuk minder leuk als je met nog maar drie spelers de tien minuten aftelt.
Er lijken gewoon te weinig spelers te zijn die Nexuiz spelen, iets wat toch een probleem is bij een multiplayer shooter. Het is ons niet gelukt om ook maar één keer een potje gespeeld te hebben met de volle acht personen, laat staan dat er nog minimaal zes personen waren tegen het einde van een ronde. Het schiet zo echt niet op en dat is erg jammer. Je hebt niets aan een chaos als er geen andere mensen zijn om overhoop te knallen. Dus tenzij er opeens een heleboel mensen Nexuiz gaan spelen is het nu niet aan te raden om 800 Microsoft Points uit te geven aan deze shooter.
Offline trainen
Wat je wel kunt doen is de game offline spelen tegen de computer. Dan krijg je wel volle teams, maar het is natuurlijk lang niet zo leuk als tegenstanders van vlees en bloed. De AI van de computer is helaas ook niet echt uitdagend. Je zult goed je best moeten doen om niet bovenaan het scorebord te eindigen. Deze offline modus is eigenlijk bedoeld om de speler de besturing uit te laten proberen en alvast de mappen te verkennen. Door de arena liggen overal andere wapens verspreid. Het is uiteraard handig als je weet waar jouw favorieten wapen te halen is. Heb je het eenmaal door is er echter geen reden meer om deze offline modus ooit nog aan te raken.
Audio om te huilen, visueel in orde
We hebben ten slotte nog een waarschuwing voor jullie. Het geluid in Nexuiz is niet om aan te horen. De achtergrondmuziek is een technodeuntje dat zich iedere zoveel seconden herhaalt. Na een potje ben je het al helemaal zat en zul je snel het geluid wat zachter zetten. Luister je er te lang naar moet je niet raar opkijken als je er koppijn van krijgt. Het is echt akelig vervelend. Op visueel gebied is de game gelukkig wel in orde. Nexuiz draait op de CryEngine 3 en daar heeft de ontwikkelaar iets moois mee gebouwd. Voor een Xbox Live Arcade game tenminste. We hebben het wel beter gezien, maar voor een downloadbare titel ziet het er zeker niet slecht uit.
Leuk, maar lang niet goed genoeg
Nexuiz weet het net niet te halen. De snelle gameplay kan zeker voor wat plezier zorgen, maar er zijn simpelweg te veel nadelen om van Nexuiz een echt succesvolle game te maken. Vooral het tekort aan spelers en daardoor volle teams is een groot nadeel. Op die gebrekkige teams moet je ook nog eens te lang wachten, terwijl je naar een deuntje moet luisteren waarvan je oren gaan bloeden. Dat is helaas te veel om door de vingers te zien en daarom weet Nexuiz het voor ons niet waar te maken.