Mario Party 9 Review

woensdag, 14 maart 2012 om 17:30
Behalve dat we bij XGN bordspellen recenseren, verschijnen er ook 'bordspellen' op de consoles. Een bekende franchise is Mario Party. Deel acht dateert alweer van 2007, dit jaar is het tijd voor deel negen. Een deel dat nieuwe wegen inslaat en hoe dat precies uitpakt, lees je hier,
Mario Party is de ideale serie om te spelen zodra je vrienden over de vloer hebt. Met in totaal vier personen kun je virtueel een bordspel spelen. Heerlijk, omdat de game-reeks bestaat uit minigames, spelletjes waar iedereen wel mee uit de voeten kan. Hoewel we ontwikkelaar Hudson Soft mee moeten geven dat het bedrijf lef heeft gehad eens een andere koers te varen met Mario Party 9, pakt deze keuze helaas niet goed uit.
Samen reizen is geen succes
Zo is de Party modus compleet op de schop gegaan. De veranderingen zullen nu uit de doeken gedaan worden, maar wees voorbereid: het feestje is bedorven. Iets waar de doorgewinterde Mario Party speler zich helaas maar al te snel van bewust wordt. Waar je in de vorige Mario Party delen alleen op reis was, is dit jaar de keuze gemaakt om samen te reizen. Met maximaal vier personen (dit kunnen bijvoorbeeld twee echte personen zijn en twee keer de computer) reizen de personages in een voertuig. Dit voertuig gaat vervolgens het hele speelbord rond. In zo'n bordspel, dat gemiddeld ongeveer een uur duurt, zul je nooit het voertuig verlaten. Geen goede keuze want daarmee gaat direct een groot deel van de strategie verloren. Waar je in vorige Mario Party games goed moest nadenken welke richting je op wilde op het speelbord, wordt die diepgang nu ontnomen.
Samen in één voertuig dus en dan is het de taak om zoveel mogelijk ministerren te verzamelen. Degene met de meeste ministerren wint namelijk het spel. Geen munten meer die verzameld worden, maar dit minimale verschil is niet erg. Nu zul je je misschien afvragen hoe een speelronde eruitziet? Simpel, iedere speler speelt om de beurt door (virtueel) te gooien met een dobbelsteen. Dit ogenaantal loopt de speler, wat dus inhoudt: alle spelers, want iedereen zit immers in hetzelfde voertuig.
Nieuwe en leuke minigames
De kunst is om in zo'n beurt zoveel mogelijk ministerren binnen te slepen. Dit kan onder andere door het winnen van minigames en door simpel langs een veld te lopen op het speelbord waar al ministerren op liggen. Gratis sterren verdienen is natuurlijk leuk, maar het meeste plezier komt voort uit de minigames. Want op welk vakje een speler (echt of computergestuurd) ook uitkomt, de desbetreffende minigame wordt door iedereen gespeeld. Dit spelen gebeurt overigens met de Wiimote.
Mario Party 9 beschikt over allerlei bekende minigames en maar liefst tachtig nieuwe. Absoluut leuk gedaan. En belangrijker nog: de minigames beschikken allemaal over een soepele besturing en zijn daadwerkelijk allemaal leuk om te spelen. In sommige andere titels waarin minigames centraal staan, merk je al gauw dat er slechts een paar opties leuk zijn en een heel deel niet. Wat ertoe leidt dat een game in zijn geheel al niet meer leuk is. Daar heeft Mario Party 9 geen last van.
Wil je een potje bowlen? Het kan. Bovendien is dit nog eens een leuke minigame, omdat de moeilijkheidsgraad best hoog ligt. Enkel de mensen met een hoge geluksfactor zullen alle kegels in één keer omgooien. Ook minder realistische minigames zijn van de partij, zoals cirkeltjes om de tegenstanders tekenen om ze te vangen, of grote obstakels ontwijken. De conclusie is bij elke minigame hetzelfde: degene die wint, verdient de meeste ministerren. Het kan dus voorkomen dat jij als speler een minigame kiest waar je niet zo goed in bent, en dus in jouw ronde niet de meeste sterren verdient.
Baasgevechten
Waar we niet tevreden zijn over de nieuwe spelregel als het aankomt op samen reizen, is er gelukkig wel een andere vernieuwing toegevoegd waar niets op tegen is. Het gaat om baasgevechten. Tijdens elk potje Mario Party zul je twee keer te maken hebben met een Boss Battle, op het midden van het spel en op het einde. Deze structuur valt te vergelijken met andere bekende Mario games, neem bijvoorbeeld Super Mario 3D Land. Hoewel elke speler schade toebrengt aan een baas, is het de kunst uiteraard om de meeste schade toe te brengen. Want de winnaar gaat er vandoor met de hoofdprijs: 15 ministerren.
Jammer
Hoewel er zeven speelborden voor handen zijn in de Party modus is de Party modus helaas niet zo leuk als het doet vermoeden. Meer dan ooit hangt te veel af van geluk en is een groot deel strategie en eigen keuzes maken verloren gegaan. Het einde van het spel zelf draagt daar ook niet aan bij. Opeens wordt alles dan nog eens door elkaar gehutseld, hoewel het goede werkwoord eerder verzieken is. Waar je na een uur spelen bovenaan staat, kun je zomaar op het laatst sterren moeten afgeven aan iemand, waardoor je toch helemaal niet meer wint. Een groot stuk plezier gaat hier verloren. Verkeerde keuze dus van de Hudson Soft.
Geen online co-op
Wat ook een gemiste kans is, is dat er online niet gespeeld kan worden met Mario Pary 9. Waarom niet? Het is een gebrek dat zoveel games op de Wii niet online kunnen, iets waar de PlayStation 3 en Xbox 360 natuurlijk aan kop lopen. Maar ondanks deze kennis betekent het niet dat er niet meer over gezeurd mag worden. Zeg nou zelf: heb je altijd standaard een, twee, laat staan drie vrienden over de vloer? Hoe fijn zou het dus zijn als je Mario Party 9 gewoon met mensen online kan doen? Nu zit er wel een Solo modus in de game die je alleen kunt spelen, maar elke gek snapt dat die optie lang niet zo leuk is. Leuk is ook zo'n aparte modus "Minigames', maar kom op, zoiets vraagt om mensen! En die mensen horen online beschikbaar te zijn!
Geen feestje waard
Helaas, het zijn niet veel lovende woorden voor Mario Party 9. Dat komt dan ook, omdat het de slechtste Mario Party game ooit is. Het getuigt van lef om aan de bekende structuur eens te sleutelen, maar in dit geval pakt het helaas niet goed uit. Niet voor niets geldt de uitspraak: Never change a winning team. Mario Pary 9 beschikt absoluut over veel modi en opties, heeft veel nieuwe minigames die stuk voor stuk goed spelen, maar helaas zijn er te veel minpunten. Zo is de game simpeler dan ooit, kan de speler niet meer een eigen plan trekken en gaat daarmee een stukje strategie verloren. Meer dan ooit speelt geluk een rol en dat is zonde. Tel daarbij op dat de game niet online met mensen gespeeld kan worden en dat het einde van een potje veel verziekt. Dan besef je Mario Party 9 helaas geen feestje is geworden.