Mortal Kombat 11 Review - Een bloedige knipoog naar het verleden

dinsdag, 23 april 2019 om 11:23
Je moet nooit vergeten waar je vandaan komt, heeft NetherRealm Studios gedacht bij Mortal Kombat 11. Dit elfde deel van de 27 jaar lopende vechtgame-franchise reikt spelers talloze vernieuwingen op een bedje van afgerukte ledematen aan, terwijl er op alle gebieden terug naar het verleden gekeken wordt. Is dat een goed iets? Dat lees je in de Mortal Kombat 11 review!
In 1992 werd de wereld van vechtgames verrijkt met een schokkende nieuwe franchise: Mortal Kombat. Bloed, afgerukte ledematen en buitensporig geweld voerden de boventoon in deze brute vechtgame. De formule was simpel: eens in de 500 jaar werd een toernooi gehouden waarin de Earthrealm het op mocht nemen tegen Outworld. De sterkste strijders namen het tegen elkaar op en de partij die tien toernooien achtereen won, mocht de wereld van de andere overnemen.

Als de tijd niet aan jouw kant staat

Maar alles liep anders in de franchise en Raiden, de dondergod, besloot uiteindelijk de tijd te manipuleren in Mortal Kombat uit 2011. Inmiddels is Shao Kahn verslagen en ook Shinnok, de antagonist uit Mortal Kombat X, heeft een paar corrigerende tikken gekregen. Mortal Kombat 11 pakt de rode draad op bij deze laatste gebeurtenis. Raiden heeft Shinnok op zijn knieën gedwongen, maar is door het amulet van de tovenaar doorgedraaid. Hierdoor wil hij Earthrealm preventief veiligstellen door Outworld aan te vallen en met één felle klap uit te schakelen.
Alleen Kronika, de bewaker van de tijd, is de fratsen van Raiden meer dan zat. Zij is inmiddels met een eigen plan bezig om de balans van de tijd en daarbij die tussen goed en kwaad te herstellen. Raiden moet hiervoor koste wat het kost dood. Kronika verzamelt daarom een leger van vechters om zich heen waaronder de boosaardige Liu Kang en Kitana. Om dit leger te versterken trekt ze een blik strijders uit vergane tijden open, waaronder Shao Kahn, Jade en de oude Scorpion. Alleen had ze hierbij niet bedacht dat onder andere de jonge Liu Kang, Kung Lao, Johnny Cage en Sonya Blade (ingesproken door WWE-ster Ronda Rousey) uit het verleden zouden opduiken.
De twaalf hoofdstukken tellende Story modus van Mortal Kombat 11 is er een die de strijd tussen goed en kwaad tot een spectaculaire climax laat komen. Er komen een paar verrassende wendingen voorbij tijdens het zes uur durende verhaal en sommige scènes in de game doen je meteen denken aan een Hollywood spektakel als Lord of the Rings. NetherRealm had al in Mortal Kombat uit 2011 begrepen dat een verhaal ook in vechtgames steeds belangrijker wordt, maar met het verhaal in Mortal Kombat 11 overtreft de ontwikkelaar alle verwachtingen.
Datzelfde geldt voor de cast in Mortal Kombat 11. Omdat de verhaallijn het verleden naar het heden brengt komen er niet alleen bekenden uit Mortal Kombat X voorbij zoals Scorpion, D'Vorah, Erron Black en Sub Zero, maar zien we ook terugkerende vechters uit het verleden zoals Baraka en Shao Kahn. Nieuwe gezichten als Cetrion en The Kollektor kunnen natuurlijk niet uitblijven en vullen het rooster van vechters aan.
Mortal Kombat 11 Review

Meer focus op eSports

Het verhaal en de enorme cast zijn om te smullen, maar dit is slechts het puntje van de ijsberg in Mortal Kombat 11. NetherRealm beseft namelijk ook dat eSports steeds belangrijker en groter wordt. Daarom is Mortal Kombat 11 ook toegespitst op onder andere eSports met een behoorlijk uitgebreide Learn modus, waarin alle Tutorials verstopt zitten. Je kunt hier de basis van de game leren, maar ook uitgebreide trainingsopties voor iedere vechter vinden, compleet met framedata en voor- en nadelen van een aanval of strategie.
Mortal Kombat 11 pakt iedereen aan de hand en geeft iedereen de kans om een eSports held te worden. In de Learn modus komen natuurlijk ook de nieuwe moves voorbij. Mortal Kombat 11 heeft namelijk een paar toffe nieuwe opties, waaronder de Crush attack waarmee je een tegenstander een verpletterende afstraffing kunt geven. Onder andere voor deze aanvallen heeft de game twee nieuwe meters in het leven geroepen die tijdens een gevecht langzaam gevuld worden.
De alles verpletterende X-Ray aanval uit Mortal Kombat X is van tafel geveegd en vervangen door de Fatal Blow. Dit is een minstens net zo krachtige aanval als de X-Ray aanval met als verschil dat het nu vooral bloed is dat er vloeit in plaats van gebroken schedels, armen en benen. De Fatal Blow kun je dan ook alleen inzetten als je zelf nog maar 30 procent leven over hebt.
De nieuwe opties en de mogelijkheden om deze te oefenen in Mortal Kombat 11 zijn ontzettend tof. Jammer genoeg zorgen deze er wel voor dat een gevecht nogal eens onderbroken wordt door een (korte) animatie vol pijnlijke taferelen. Gelukkig gebeurt het niet al te vaak, gezien iedere Crush aanval en Fatal Blow maar één keer in een gevecht ingezet kan worden. Gevechten lopen over het algemeen dan ook behoorlijk vloeiend en zijn lekker snel in de game.
De pijnlijkste taferelen worden natuurlijk bewaard tot het einde van een match, want dan is het tijd om de tegenstander af te maken. Ieder van de 24 beschikbare vechtersbazen heeft een aantal Fatalities en ze zijn stuk voor stuk heerlijk bloedig. Er worden ledematen afgerukt, hoofden in gruzelementen geslagen en soms komt er ook een grappige Fatality voorbij. Jade geeft tegenstanders een bijzondere paaldansles en Johnny Cage maakt van de tegenstander letterlijk een handpop. Naast de Fatalities zijn ook Brutalities terug waarmee je snel een einde aan een match kunt maken zonder een lange cutscene vol bloedvergieten. Als laatste is er ook een Mercy optie, die je tegenstander nog één kans geeft om terug te vechten.
Mortal Kombat 11 Review

Talloze modi voor iedereen

Er is genoeg om van te smullen in Mortal Kombat 11 op het gebied van gevechten en het voelt allemaal heerlijk in balans. De game oogt ook nog eens heerlijk in 4K (of 1080p op de PlayStation 4 en Switch) met zijn 60 frames per seconden en behoorlijk gelikte animaties. Alles loopt heerlijk vloeiend en soepel door, zelfs online. Er zijn namelijk opties in de game die rekening houden met wat lag en toernooi regels, zodat je hierop kunt oefenen. Daarnaast is er zelfs een heuse online toernooi modus te vinden in de game, maar dat betekent niet dat de game niet toegankelijk is voor iedere vechter die casual wil knokken.
Om te beginnen is er een Konquer modus, waarin naast de verhaalmodus onder andere de submodi Klassik Towers en Towers of time verstopt ziten. De Klassik Towers laten je zoals vanouds een toren doorlopen met een vooraf vastgesteld aantal gevechten, waarna het einde voor ieder van de 24 vechtersbazen vrijgespeeld wordt. Daarnaast zijn hier ook de Endless Tower en de Survival Tower te vinden, waarin je oneindig lang door kunt knokken tegen computergestuurde vijanden.
In de Klassik Towers modus is de moeilijkheidsgraad van de game in te stellen met keuzes tussen Very Easy en Very Hard. De eerste geeft je de gelegenheid geeft om makkelijk door de toren te wandelen en het einde voor je favoriete karakter vrij te spelen, maar die laatste laat je peentjes zweten vanaf de eerste match. In de Towers of Time zit je ook regelmatig met zweethanden te vechten. Hier zijn telkens tijdgebonden torens te vinden die je extra uitdagingen (en beloningen, maar daarover later meer), voorschotelen in behoorlijk uitdagende torens. Het toffe in deze modus is dat je sommige gevechten ook in een soort Tag team met online spelers kunt spelen.
Mortal Kombat 11 Review

Elkaar online afslachten

Naast de Konquer modus is er de Fight modus, waarin je Ranked kunt vechten en ook Casual in 1 op 1 gevechten kunt knokken. in Casual gevechten is het een kwestie van een potje knokken met twee rondes. Hierin kun je gebruik maken van de aangepaste karakters die Mortal Kombat 11 je biedt. Je zult alleen niet in rang stijgen als je een gevecht wint, hoe bloederig je de tegenstander ook afmaakt. In de Ranked modus van de game stijg je in rang als je gevechten wint en wordt er telkens gezocht naar iemand van jouw niveau.
Dit is erg goed in elkaar gezet door NetherRealm. Er is bij ondergetekende geen enkel gevecht voorgekomen waarbij de tegenstander zó ontzettend veel beter was dat het oneerlijk of ongebalanceerd aanvoelde. Daarnaast wordt er telkens netjes aangegeven wat de verbinding met de tegenstander is en daardoor weet je direct of je lag kunt verwachten. Mortal Kombat 11 is online prima in elkaar gezet.
Als je niet zoveel met rangen hebt, maar wel je online spierballen wil laten zien, is er de King of the Hill modus. Hierbij blijft de winnaar staan tot hij verslagen wordt. Als laatste bevat Mortal Kombat 11 een modus die een heus toernooi nabootst en spelers in plek laat stijgen naarmate het toernooi vordert en er meer gevechten gewonnen worden. Ieder gewonnen gevecht (zowel online als offline) levert in-game geld, harten en zielen op, waarmee je van alles vrij kunt spelen in de game.
Mortal Kombat 11 Review

Ontdek Shang Tsungs eiland om je karakter aan te passen

Dat vrijspelen doe je in de nieuwe Krypt die zich dit keer op Shang Tsungs eiland bevindt. Shang Tsung zelf (Cary-Hiroyuki Tagawa uit de Mortal Kombat film van 1995) heet je welkom op zijn eiland vol verborgen schatten. Het is een dikke knipoog naar de film van destijds en het begin van een avontuur vol oude plekken die vooral door de fans van de serie erg gewaardeerd zullen worden. Goro’s Lair is te vinden, maar ook de Shrine uit het eerste deel en The Pit komen voorbij. Het eiland zit vol geheime doorgangen en puzzels die opgelost moeten worden, maar pas wel op. Het eiland oogt dood en verlaten, maar is dat zeker niet. Naarmate je verder komt, wordt het eiland steeds griezeliger.
Er zijn zelfs behoorlijke jump scares te vinden in de duistere hoekjes van de Krypt, maar gelukkig is het niet al te veel. Het aantal kisten om te openen is hier een tegenstelling van, want wat een rijkdom is er te vinden op Shang Tsungs eiland! Jammer genoeg is alles wel behoorlijk duur in verhouding tot hoeveel in-game geld je verdient met gevechten, torens en de verhaallijn. Je bent zomaar uren aan het vechten om vervolgens één kistje te kunnen openen in The Krypt. Zeker als je bedenkt dat je voor ieder karakter een berg aan outfits, maskers en andere dingen vrij kunt spelen, had er per gevecht wel meer verdiend mogen worden.
Mortal Kombat 11 Review

Mortal Kombat 11 review - meest bloederige ooit!

Het is gelukkig absoluut geen kwelling om veel te vechten in Mortal Kombat 11. Er zijn voor iedereen toffe modi te vinden en datzelfde geldt voor het enorme aantal vechters in de game. Het bloedvergieten is nog nooit zo tof geweest en heeft er nog nooit zo gelikt uitgezien.
Mortal Kombat 11 is dan ook voor iedereen, vechtersbaas of niet, een absolute aanrader. Pas wel op als je een slechte maag hebt, want de ledematen vliegen je om de oren. En als je schrikachtig bent, kun je in The Krypt je lol op!