Megaton Rainfall VR Review - Superman of Goku?

zondag, 24 december 2017 om 11:00
Superhelden games zijn er genoeg. Maar wie wil er nou niet door de ogen van een superheld kijken om de mensheid van een buitenaardse invasie te redden? In de first person superhero virtual reality simulator Megaton Rainfall VR krijg jij de kans om een echte held te zijn. Hoe? Dat lees je in deze Megaton Rainfall VR review!
Elke jongen (of meisje) heeft er wel eens van gedroomd om als Superman of Goku rond de aarde te vliegen en vijanden een lesje te leren. Megaton Rainfall VR weet hier op in te haken door misschien wel de beste Superman of Goku-achtige ervaring ooit neer te zetten. Als nakomeling van een almachtige doos - zo zullen we het maar even noemen voor het gemak - ben je namelijk onsterfelijk, maar heb jij wel een missie!
Megaton Rainfall VR Review

Superman of Goku?

In Megaton Rainfall VR is het dus aan jou de taak om de aarde te redden van een buitenaardse invasie, waan jezelf dus als Superman of Goku en zet die virtual reality headset op!
De mysterieuze doos heeft de kracht om jou nieuwe vaardigheden te geven, maar daarvoor moet je eerst missies voltooien. Dit doe jij door middel van een marker te volgen naar een stad, waarna een aantal verschillende buitenaardse schepen verschijnen met een rode lichtgevende knop. Zoals je wellicht al raadt kan jij met een aanval (vergelijkbaar met de Big Bang Attack van Vegeta) de rode knop raken waardoor het ruimtelijk vaartuig in duigen valt.
Let wel op, want als je de vijand mist en bijvoorbeeld een flat raakt, stort het gebouw als een kaartenspel in elkaar. Weet jij genoeg vijanden in een stad te raken zonder dat er teveel slachtoffers vallen? Dan vluchten de buitenaardse schepen naar een andere stad om daar voor chaos te zorgen. Weet jij hier ook als opperbaas te verslaan, dan ontvang je de Xenospheres waarop de vijand het gemunt heeft en nemen je superkrachten toe.
Na een aantal missies ontvang jij bijvoorbeeld de ‘superluminal speed’ waardoor het mogelijk is om naar andere planeten te vliegen.
Megaton Rainfall VR Review

Verantwoordelijkheid

Naast het vliegen langs verschillende steden en planeten nemen je krachten in aanvallen ook toe. Zo krijg je bijvoorbeeld al snel een soort van Kamehameha aanval van Goku waarmee je vijanden sneller in as verandert en krijg je zelfs een superbom die hele steden kan laten verdwijnen. Dat is uiteraard nou net niet de bedoeling van het spel. Hier komt de uitspraak uit Spider-Man: “with great power, comes great responsibility” goed van pas.
Aan de linkerkant van je scherm staat namelijk een meter die aan het begin van een missie vol is. Naarmate de vijand meer gebouwen sloopt, daalt de meter, maar ook wanneer jij als “superheld” besluit om een gebouw te slopen. Wanneer de meter leeg is, wordt je teruggezet naar de laatste checkpoint die jij hebt behaald. Het feit dat je verantwoordelijk bent voor de aarde en dus voorzichtig moet zijn tijdens missies brengt een aarde afwisseling die je niet snel in games terug ziet komen.
Megaton Rainfall VR Review

Is this reality?

Tijd dus om de PlayStation VR bril op te zetten en je te verplaatsen in de huid van een superheld. De game is ook te spelen zonder PlayStation VR bril, maar dat kun je beter vergeten want dit doet enorm af aan de ervaring. De besturing is namelijk vrij simpel. Met R1 stijg je op, met L1 daal je en om rond te kijken gebruik je de rechter analoge stick en VR bewegingen. Vooruit of achteruit ga je door de linker analoge stick te gebruiken. De vaardigheden die je leert komen op de toetsen te staan.
Als superheld wil jij natuurlijk de volledige controle hebben en dus zet je maar snel je PlayStation VR bril op, waarmee je vrij intuïtief de game onder controle krijgt.
Megaton Rainfall VR Review

Klein, maar ontzettend fijn!

Ondanks dat de game ontzettend sterk is in virtual reality en geweldige effecten en audio levert, is het grafische spektakel niet aanwezig. De mensen op de aarde blijven voornamelijk stil staan, auto’s rijden wel, maar zijn niet erg indrukwekkend en ook de gebouwen en steden vallen tegen. Toch weet de game je achterover te slaan door bijvoorbeeld in de introductie het noorderlicht te laten zien en Dubai. Daarnaast is het verkennen van het universum ook absoluut indrukwekkend.
De game is ontwikkelt door een klein team: Game Design, Engine en programma ontwikkelaar Alfonse del Cerro Aguilar, muziek door David Garcia Díaz en een 3D en 2D team van maar 5 personen) waardoor de verwachtingen voor toekomstige VR games alleen nog maar groter worden.
Stoort het dat de game geen garfisch plaatje is? Nee, tot dusver niet. Daarbij hebben wij geen enkel moment het gevoel gehad dat wij motion sick werden, ondanks dat de game een aantal keer waarschuwt om pauzes te nemen, iets waar wij bij XGN uiteraard niet aan meedoen!
Megaton Rainfall VR Review

Megaton Rainfall VR Review - een VR titel om trots op te zijn

Megaton Rainfall is geen game die een prijs zal verdienen voor mooiste graphics. Daarentegen weet de game als VR titel je wel achterover te slaan en is het momenteel de beste ervaring die je kunt vinden om zelf als Goku of Superman rond te vliegen. De besturing is simpel, maar uitermate effectief en ook het uitbreiden van je vaardigheden en de mogelijkheid om het universum te verkennen zijn erg vermakelijk. Het kleine team mag trots zijn op wat ze hebben neergezet met Megatron Rainfall VR.