Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review - Onderweg Super Saiyan spelen

maandag, 02 oktober 2017 om 14:05
De Nintendo Switch is een console die ontwikkelaars steeds meer opzoeken. Ook Bandai Namco weet de console goed te vinden en brengt nu het meest recente Dragon Ball avontuur naar dit platform. Hoe verhoudt zich deze game tot de versie van de andere platformen? Dat en meer lees je in deze Dragon Ball Xenoverse 2 Switch review!
In Dragon Ball Xenoverse 2 kruip je voor de tweede keer in de huid van een Time Patroller die je zelf in elkaar mag zetten. Een paar bad guys zijn bezig om de tijd compleet te verkloten zodat alles anders loopt dan we gewend zijn uit de verschillende Dragon Ball saga’s. Zo loopt het gevecht tussen Frieza en Goku uit de bekende Frieza saga anders. Cooler bemoeit zich ermee in zijn krachtigste vorm, waardoor Frieza de overhand dreigt te krijgen en Goku te verpletteren.

Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review

Op pad door de Dragon Ball tijdlijn

Zo lopen er nog meer dingen anders die het Dragon Ball universum dreigen te vernietigen. En dus moeten de Time Patrollers onder leiding van de Supreme Kai naar de verschillende evenementen in de tijdlijn reizen om daar kont te schoppen en alles weer recht te zetten. Jij bent een van die Time Patrollers; een karakter dat je zelf samen mag stellen in de game.
Je kunt hiervoor kiezen welk ras je wil zijn, Majin, Saiyan, Earthling, Namekian of Frieza, en vervolgens nagenoeg alle eigenschappen aanpassen naar jouw wens. Ieder karakter heeft zo zijn eigen voor- en nadelen wat betreft kracht, snelheid en hoeveelheid leven of ki. Vervolgens kun je je basisprincipe kiezen. Hou je meer van up close and personal klappen uitdelen of ben je meer van de ki aanvallen zoals de Kamehameha? Het is aan jou.
Net als in het eerste deel van Dragon Ball Xenoverse dus. Alleen dat deel is nooit naar de Switch gekomen. En dat brengt wat vreemde dingen met zich mee in deze game. Xenoverse 2 is namelijk een regelrechte port vanuit de PlayStation 4, PC en Xbox One versie.
Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review

Alles uit de PS4 en Xbox One versie

Je krijgt dus de keuze om je held uit het eerste deel in te zetten als Toki Tori City Hero en als extra Time Patroller. Maar die held heb je helemaal niet. Is dat erg? Niet echt. Er is namelijk een aantal standaard helden beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. Het voelt alleen een beetje vreemd.
Het eerste deel van Xenoverse zit stiekem overigens wel in deze Switch game verwerkt. Via de Nintendo eShop kun je gratis de Legend Patroller missies downloaden. En dat is in principe niets anders dan alles uit deel één. Je kunt deze missies spelen zodra je dezelfde saga voltooid hebt in deel twee.
Het voegt dus eigenlijk een complete tweede game toe, die je stukje bij beetje vrijspeelt. Verder is Xenoverse 2 voor de Switch nagenoeg hetzelfde. Grafisch is de game bijna exact overgezet en alles loopt heerlijk soepel op de Switch, maar wel op slechts 30 frames per seconde, in tegenstelling tot de 60 frames bij de andere versies. En de hub, van waaruit je alles in de game doet, is net zo levendig als de andere versie
Er zijn talloze NPC’s en trainers beschikbaar en online rent er een behoorlijk aantal spelers rond. En wat betreft gameplay (de standaard besturing) is ook alles letterlijk overgezet naar de Switch. Dragon Ball Xenoverse 2 speelt heerlijk soepel, zowel offline als online zoals we al in de review voor de andere versie van de game wisten te melden. Maar hierin zit in de besturing via de Joy-Con controller wel een minpuntje.
Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review

Maar toch anders

Soms reageert deze namelijk niet zoals je wil en de rechter analoge stick zit bij sommige acties best wel in de weg. Het leidt af en toe tot een onnodig pak rammel omdat je in plaats van wegflitst ineens een andere AI tegenstander lockt.
Vooral tijdens de moeilijke gevechten en online is dit frustrerend, maar gelukkig zijn dat er niet al te veel in de game.
Dragon Ball Xenoverse 2 voelt namelijk net als de andere versie soms net even te makkelijk aan. En dat geldt in zowel de verhaallijn, de talloze Parallel Quests, als de vele missies die in de hub te vinden zijn. Maar naar gelang je verder komt in de game duiken er ook zo nu en dan wat uitdagingen op.
Je wordt vanaf een bepaald moment in de game uitgedaagd voor gevechten door bekende en onbekende karakters en deze gevechten worden uiteindelijk behoorlijk lastig. Dit is wel fijn voor de doorgewinterde Dragon Ball Xenoverse spelers, maar gelukkig zijn deze gevechten niet verplicht zodat de game in hoofdlijnen toegankelijk blijft voor iedereen. En die toegankelijkheid komt in andere elementen veel duidelijker naar voren.
Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review

Onderweg de Super Saiyan uithangen

De versies voor de PS4, PC en Xbox One deden al veel dingen goed. En eerlijk is eerlijk, ze doen enkele dingen (vooral grafisch) beter dan de Switch versie. Maar geen enkele versie is portable. En dat is dan ook het unieke aan deze uitgave. De Switch maakt het mogelijk om onderweg kont te schoppen waar je ook wil.
De missies in Dragon Ball Xenoverse 2 lenen zich ook nog eens uitstekend voor even snel de Saiyan uithangen in bijvoorbeeld de trein. Ze duren allemaal telkens maar een paar minuten en dat is natuurlijk perfect voor tussendoor. In de handheld modus speelt de game daarbij minstens net zo soepel weg als op je tv.
Maar de handheldmodus is niet het enige exclusieve wat de Switch versie mee heeft gekregen. Je kunt in deze versie namelijk via lokale Wifi tegen elkaar vechten als je allebei een Switch met deze game hebt. Maar je kunt ook zelf een Kamehameha of Spirit Bomb uitvoeren in je woonkamer (in de trein kan ook, maar dat is een beetje raar). Dragon Ball Xenoverse 2 op de Switch ondersteunt namelijk motion controls via de Joy-Con controllers, wat echt heel tof is.
Alleen is deze feature niet meer dan een gimmick die je vooral in het begin zult gebruiken. Al snel kom je er namelijk achter dat het wel leuk is om zelf die bewegingen te doen, maar dat het functioneel gezien tijdens een van de, over het algemeen drukke, gevechten niet veel toevoegt. Sterker nog, het vertraagt en bemoeilijkt een gevecht vaak zelfs. Toch is dit een functie die zeker leuk is om eens te proberen.
Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review

Dragon Ball Xenoverse 2 Switch Review - Een downgrade met extra's

De toevoeging van de motion controls in deze versie is dan ook zeker niet de reden om de game te kopen, al zijn de offline multiplayer en het feit dat je onderweg kunt spelen dat absoluut wel. Zelfs als je in overweging neemt dat deze versie grafisch net even wat minder is dan de andere versies is deze het waard.
Tenminste, als je de game nog niet hebt voor deze consoles. Want naast deze exclusieve features voegt de Switch versie van Xenoverse 2 niet genoeg toe om er 55 euro voor neer te tellen. De game is tof, maar in vergelijking met de PS4, PC en Xbox One versie van de game ga je grafisch direct iets missen en zul je je al snel storen aan de besturing met de Joy-Cons.