DOOM VFR Review - Helse praktijken op Mars

zondag, 24 december 2017 om 13:00
Lood knallen en demonen doden. Het is dagelijkse kost in de wereld van DOOM. De razendsnelle shooter maakt nu zijn debuut in de wereld van VR, virtual reality. De DOOM VFR review laat je afreizen naar Mars om je ticket naar de Hel op te halen. Ben jij bestand tegen wat komen gaat?
Over de top wapens, hordes demonen en een heleboel explosieve actie. Dat is hoe je DOOM het beste in een paar woorden kunt beschrijven. De first-person shooterreeks van ontwikkelaar id Software werd vorig jaar gereanimeerd en de uitkomst daarvan was een retesnelle game waarin de vijand het onderspit delfde.
doom vfr review

Niet lullen, maar knallen

Nu, een jaar later, is DOOM terug. Maar ditmaal mag je Mars en de Hel bezoeken in virtual reality met DOOM VFR. In plaats van een hervertelling van het avontuur uit de eerdere DOOM games, biedt DOOM VFR een nieuw perspectief op de gebeurtenissen op Mars. Wederom wordt de UAC overrompeld door Helse wezens en jij krijgt de taak om al dit gespuis naar het hiernamaals te knallen.
Maar niet voordat je meteen aan het begin zelf het loodje legt en jouw bewustzijn geupload wordt naar een kunstmatig brein. Door deze wederopstanding krijg je een laatste kans om de UAC-faciliteit op Mars te redden van de ondergang. Het is al snel duidelijk dat de game het niet moet hebben van zijn verhaal, want het plot is simpelweg niet aanwezig.
Je krijgt nooit te horen hoe jouw karakter heet en interactie met andere mensen is er ook niet echt bij. De game geeft je simpelweg een reden om te vechten tegen demonen en die moet je met beide handen grijpen. Gelukkig maakt de gameplay van DOOM VFR al snel na deze tegenvallende eerste indruk een heleboel goed.
doom vfr review

Kies de besturing die jou aanspreekt

Want dat id Software een goede shooter kan maken, dat wordt duidelijk als je daadwerkelijk met lood mag gaan schieten. De game ondersteunt zowel de normale DualShock 4 controller, alsmede de Move Controllers en de recentere Aim Controller. Elke besturingsmethode heeft zijn eigen manier van spelen, met ieder voor- en nadelen. Hoewel de knoppen goed bereikbaar zijn op de DualShock, voel je je lang niet zo meegezogen in de actie als wanneer je met motion controls aan het knallen bent.
Daarbij is de Aim Controller verreweg de tofste manier om te spelen, al is het wisselen van wapens bij deze controller wat onhandig door een ongelukkige knoppenkeuze. Doom VFR is wat dat betreft zeker niet perfect, maar dat de game enorm vet is om mee te stoeien, dat staat als een huis boven water.
In de game maak je gebruik van het bekende arsenaal schietijzers. Van een vertrouwd laserpistool tot aan een brute shotgun en raketwerper, al jouw moordwerktuig is aanwezig. De snelheid waarbij je deze guns moet gebruiken ligt net als bij de originele games hoog, al is het tempo wel wat lager dan bij een non-VR game.
doom vfr review

Een bloederig spektakel

Om al die vijanden toch te ontwijken kun je vrij rondlopen tijdens het doorkruisen van het zes uur durende avontuur dat DOOM VFR je voorschotelt. Daarnaast kun je gebruik maken van een teleportatiebeweging die je snel van punt A naar punt B brengt. Het toffe hieraan is dat je vijanden ook makkelijk met deze move kunt uitschakelen. Breng ze uit balans en teleporteer zo bovenop ze. Een explosie volgt en het bloed spat tegen de muren; weer een demon minder.
Sowieso is DOOM VFR, zeker voor een VR-titel, geen straf om naar te kijken. Hoewel er her en der wat pop-ups te vinden zijn, oogt de shooter in grote lijnen erg mooi en ook de gore wordt prachtig in beeld gebracht. Mensen met een zwakke maag moeten dus oppassen, want DOOM VFR is enkel geschikt voor kundige schutters. Niet alleen door al het bloederige spektakel, maar ook door de snelle reacties die constant van je vereist worden.
Veel mensen worden namelijk misselijk als zij in VR snel moeten bewegen, iets wat bijvoorbeeld ook bij RIGS het geval is. Hou hier dus rekening mee als je van plan bent om de Hel te betreden, want anders kom je van een koude kermis thuis. Daarbij moet je zeker in het begin wennen aan de manier van besturen, waardoor de eerste indruk toch wat tegen kan vallen.
doom vfr review

DOOM VFR Review - Een enkeltje Hel was nog nooit zo leuk

Maar blijf in dat geval juist doorspelen, want als je de kneepjes van het vak hebt geleerd, wordt pas zichtbaar hoe tof DOOM in VR is. Toegegeven, zes uur is niet heel lang en iets meer content had niet misstaan, maar die paar uur zijn elke minuut van jouw tijd waard.
De actie uit de DOOM-serie is tof overgebracht naar de wereld van virtual reality, met de bekende wapens en natuurlijk vijanden. Grafisch oogt de titel prima, met toffe effecten en genoeg variatie binnen de omgevingen om interessant te blijven. Hoewel de besturing niet perfect is, doet het zijn werk en daarmee weet DOOM VFR een solide ervaring af te leveren voor elke VR-bezitter.