Mass Effect Legendary Edition Review - Commander Shepard en de Reapers zijn weer terug

zaterdag, 22 mei 2021 om 11:00
mass effect legendary editionf1621239484
Fans van de franchise hebben er even op moeten wachten, maar Mass Effect Legendary Edition is eindelijk uit. Of de remaster van de originele Mass Effect trilogie je geld waard is, lees je in deze Mass Effect Legendary Edition review!
Mass Effect Legendary Edition is eindelijk uit en natuurlijk wil je weten of de game je geld waard is, want wat is er nou echt veranderd in de remaster ten opzichte van het origineel? Nou, veel meer dan alleen een grafische upgrade en dat is zeker merkbaar bij de eerste game uit de franchise. De Mass Effect Legendary Edition is natuurlijk een collectie van drie games, waarvan het eerste deel in 2007 uitkwam en dus best wel verouderd is.

Mass Effect 1 gameplay

Nou heeft Bioware wel echt zijn best gedaan om Mass Effect goed speelbaar te maken voor de huidige standaard. Naast een flink indrukwekkende grafische update is de gameplay namelijk ook een beetje op de schop genomen. De gameplay is voor de huidige standaard niet heel erg goed en het is heel erg duidelijk dat sommige beslissingen, in het design van de game, een kleine veertien jaar geleden zijn gemaakt, maar toch zal het voor fans van het origineel een prettige nostalgietrip zijn en zal de game voor nieuwkomers gewoon prima speelbaar zijn.
De gameplay in de eerste Mass Effect is nu gelukkig meer gevormd naar de gameplay in de latere delen zodat je door de hele Mass Effect Legendary Edition een consistente gameplay-ervaring krijgt. Alle wapens kan je nu bijvoorbeeld gewoon gelijk gebruiken in plaats van dat je eerst in de skilltree moet duiken. De Mako, het voertuig waarmee je planeten in de eerste game verkent, is nog steeds nagenoeg onbestuurbaar ondanks alle verbeteringen, maar ergens is dat juist ook wel weer onderdeel van de game.

Uitstekende personages

Mass Effect Legendary Edition is ondanks de toch wat verouderde gameplay eigenlijk wel een game die je moet halen en dat heeft vooral met een heel specifiek aspect te maken. Het verhaal van de trilogie is namelijk bizar goed en dat verhaal wordt ondersteund door een aantal uitstekende personages. Al zit je in de eerste game wel opgescheept met Kaidan 'zelfs een aardappel heeft meer persoonlijkheid' Alenko en Ashley 'ruimte-Hitler' Williams. Je maakt in dezelfde game ook kennis met Tali, Garrus, Wrex en natuurlijk Liara, wat stuk voor stuk geweldige karakters zijn.
Mass Effect 2, die door veel fans als de beste game van de reeks wordt beschouwd, doet er nog even een schepje bovenop en geeft je een gigantische keuze personages die met je meegaan op avontuur. Wat het tweede deel van de franchise zo goed doet ten opzichte van het eerste deel, is dat het naast een heel goed hoofdverhaal ook heel veel verhalen heeft die specifiek op de personages slaan. Hierdoor worden alle personages ontzettend sterk uitgediept en dat leidt ertoe dat je echt om je team gaat geven.
Wat BioWare heeft gedaan met de originele Mass Effect trilogie, en dus ook met Mass Effect Legendary Edition, is een les voor alle ontwikkelaars. De focus op personages die allemaal hun eigen karakter, motivaties en verhaal hebben zorgt ervoor dat je altijd betrokken bent bij de game en de juiste beslissingen wil maken. Zeker zodra je naar de conclusie werkt in Mass Effect 3, en alle verhaallijnen tot een slot komen, is er een heel bijzonder stukje DLC dat je niet wil missen.
mass effect legendary edition liaraf1620291443

Propvol met content

Mass Effect Legendary Edition geeft je alle content van de originele Mass Effect trilogie, met uitzondering van de Pinnacle Station DLC uit Mass Effect 1 door het ontbreken van de broncode. Nou boodt die DLC niet heel veel bijzonders en is het verder niet cruciaal voor het verhaal. De DLC's die er namelijk wel toe doen, voor Mass Effect 2 en Mass Effect 3, zitten er gewoon allemaal bij en laat dat ervoor zorgen dat je een kleine 100 uur aan content hebt voor een eerste playthrough van de trilogie.
Toch zal je het volledige verhaal toch nog een paar keer extra door willen spelen om andere keuzes te maken en een ander einde te krijgen. Mass Effect Legendary Edition heeft zo bizar veel content te bieden, dat jij jezelf voorlopig in ieder geval niet hoeft te vervelen. Sterker nog, waarschijnlijk zal je na verloop van tijd regelmatig terugkeren naar de game vanwege het verhaal en de uitstekende personages.
Zeker de Citadel DLC uit Mass Effect 3 is een indrukwekkend stukje DLC die je afscheid laat nemen van alle bijzondere personages die je hebt ontmoet tijdens je avonturen in de Mass Effect Legendary Edition. Zelfs de meest geharde Commander Shepard zal regelmatig een traantje wegpinken bij deze DLC. Het totaalpakket biedt de ultieme sci-fi ervaring, die je als liefhebber van het genre absoluut niet mag missen.
mass effect 2f1594060668

Indrukwekkende grafische upgrade

Het paradepaardje van iedere remaster is natuurlijk de grafische upgrade en dat is voor Mass Effect Legendary Edition geen uitzondering. Het is duidelijk dat BioWare echt alle ziel en zaligheid heeft gestopt in het succesvol maken van deze remaster en daarvoor hebben ze absoluut hard gewerkt aan de graphics. Naast de mogelijkheid voor een 4K-resolutie en wat andere grafische toeters en bellen, zoals Ambient Occlusion, is er iets anders wat nog veel meer opvalt.
De gezichten van alle personages zijn allemaal namelijk flink verbeterd. Dat zie je vooral terug wanneer je Mass Effect 1 opstart in de Mass Effect Legendary Edition. Hoewel je op sommige vlakken kan herkennen dat de game oorspronkelijk uit 2007 komt, zal het voor veel fans toch een verademing zijn dat de karakters over alle games nagenoeg hetzelfde eruit zien. Consistentie over de verschillende games van de trilogie was dus duidelijk de prioriteit.
Voor spelers die graag met een vrouwelijke Shepard spelen is er ook goed nieuws, want het standaard uiterlijk van de vrouwelijke Shepard is nu over alle games hetzelfde. Dat is in het verleden namelijk nogal een ding geweest, dat FemShep er in het derde deel heel anders uitzag dan in het eerste deel. Dat is nu dus allemaal rechtgetrokken. Alle games zien er gewoon wat recenter uit en dat is toch wel prettig, want een grafische upgrade was eigenlijk hard nodig.
schermafbeelding 2020 09 28 om 102338f1601281439

Diepgaande RPG systemen

Als je nog nooit een game van BioWare hebt aangeraakt, dan weet je misschien niet dat de ontwikkelaar er nogal dol op is om diepgaande RPG's te maken. Mass Effect is natuurlijk geen uitzondering op de regel en geeft je dan ook veel keuzes in het bouwen van je karakter. Het begint eigenlijk al wanneer jij je versie van Commander Shepard maakt. Je kan namelijk het achtergrondverhaal van de beroemde soldaat kiezen.
Zo krijg je drie keuzes op het vlak van hoe Shepard opgegroeid is en krijg je drie keuzes op vlak hoe Shepard beroemd is geworden in het leger. De keuzes die je hier al maakt zorgen ervoor dat enkele dialogen net wat anders zullen zijn en geven je in de toekomst wat extra opties. Daarbij kan je ook nog eens een klasse kiezen die toegang geeft tot allerlei verschillende vaardigheden en opties. De meest voorkomende, en all-round, klas is natuurlijk de soldaat, maar je kan ook focussen op Biotics, een soort ruimtemagie, of Tech, voor het hacken van systemen.
Iedere klasse heeft zijn eigen sterktes en zwaktes, maar eventuele zwaktes kan je natuurlijk compenseren door zorgvuldig je team te kiezen uit de beschikbare personages. Naast al deze keuzes heb je ook nog zat keuzes tijdens het spelen van de game. Red je bijvoorbeeld een groep mensen of vermoord je de persoon die verantwoordelijk is voor de gevaarlijke situatie waarin die mensen verkeren? De keuzes die je maakt kunnen later ook nog terugkomen om je flink in je reet te bijten.
mass effect figurine kost 350 dollar 56629f1621511161

Collectie als viering

Waar Mass Effect Legendary Edition uiteindelijk om draait is dat het een viering is van de originele trilogie en dat doet de game op uitzonderlijke wijze. De tijd, liefde en energie die BioWare in de remasters van de verschillende games heeft gestoken is duidelijk te zien. Hoewel Mass Effect 1 nog zat tekenen vertoont dat het een 14-jaar oude game is, is de remaster een verademing om te spelen ten opzichte van het origineel.
Uiteindelijk moet je Mass Effect Legendary Edition ook een beetje zien als een totaalpakket. Mass Effect 1 is door de ouderwetse gameplay misschien wat minder leuk om te spelen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de personages, het verhaal en de toevoeging van Mass Effect 2 en Mass Effect 3. Sommige fans hadden wellicht nog op een soort van museum gehoopt waarin je bijvoorbeeld concept art kan bekijken of de soundtrack van de game kan luisteren, maar helaas is dat er niet.
Voor nieuwkomers in de franchise is dit een uitstekend instappunt en de kans om kennis te maken met het universum van Mass Effect. Later kan je bijvoorbeeld ook nog altijd Andromeda oppakken, die meer een spin-off is op de franchise. Mocht je Andromeda al gespeeld hebben en destijds niet snappen waarom mensen zo enthousiast waren voor een nieuwe Mass Effect game, dan zal Mass Effect Legendary Edition wel duidelijk maken waarom er zoveel hype om de games heen zit.

Mass Effect Legendary Edition Review - Niet te missen voor sci-fi fans

Waar het uiteindelijk met de Mass Effect Legendary Edition op neerkomt is dat het een game is die je niet mag missen als fan bent van sci-fi en RPG's. De originele trilogie van Mass Effect doet alles namelijk precies goed en doet maar zelden iets fout. Het enige wat momenteel dus jammer is, is dat de gameplay ondanks alle upgrades toch wat verouderd is, maar daar is natuurlijk niet heel veel aan te doen als je werkt met games die meer dan een decennium oud zijn.
Mass Effect Legendary Edition is simpelweg een must-have voor iedereen die de oorspronkelijke games nog nooit gespeeld heeft en voor fans van het eerste uur die gewoon een excuus zoeken om weer in de schoenen van Commander Shepard te stappen. De upgrades zijn namelijk substantieel en zorgen voor een flink verbeterde ervaring ten opzichte van de originele games. Dit is ook gewoon een smeekbede naar Bioware om het volgende deel in de reeks dezelfde liefde te geven als de Mass Effect Legendare Edition, want dan komt het helemaal goed.
Cijfer: 9.2