Mario Golf: World Tour Review

donderdag, 24 april 2014 om 16:00
Lekker in het zonnetje een beetje rondbanjeren, tegen een balletje slaan en in een karretje sjezen. Dat is golf in een notendop voor de meeste mensen. In de fantasierijke wereld van Super Mario wordt het echter een stuk meer dan dat, maar wordt het er ook interessanter door?
Golf is nou niet bepaald een populaire sport. Tiger Woods kennen we allemaal wel, maar noem nou nog eens een andere golflegende. Dat is moeilijker dan je denkt. Voor wie maakt Nintendo dan Mario Golf: World Tour? Dat is een goede vraag, maar het antwoord is simpel: Voor iedereen die plezier wil hebben. Golf mag misschien niet tussen je favorieten sporten staan, maar als je de kans krijgt om met Mario en zijn vrienden een balletje te slaan, dan is dat verdomd leuk. Schrijf Mario Golf: World Tour daarom ook zeker niet af als je geen geoefende golfer bent.

Drie keer kampioen

Wanneer je de game opstart krijg je de keuze om een snelle ronde te spelen of om naar de Kasteelclub te gaan. We raden je aan om te beginnen met die tweede aangezien je daar het meeste van leert. In de Kasteelclub loop je rond met je eigen Mii-personage en kun je met andere gasten praten, de golfwinkel bezoeken, je inschrijven voor toernooien en meer. Hier vind je tevens de hoofdmodus van de game. Er zijn drie toernooien die oplopen in moeilijkheid en als je deze alle drie weet te winnen, dan rollen de credits voorbij. Afgelopen is het dan gelukkig nog niet, want Mario Golf: World Tour bevat veel en veel meer content.
Drie toernooien winnen klinkt misschien heel gemakkelijk maar niets is minder waar. De besturing is lekker simpel gehouden, maar er zijn genoeg andere elementen waar je rekening moet houden. Met de wind bijvoorbeeld die jouw bal een ongewenst effect kan geven, of regen waardoor de bal meer weerstand heeft tijdens het rollen. Dan zijn er ook nog de normale obstakels als hellingen, bomen, zandbunkers en plassen water. Je zult echt van goede huize moeten komen om bovenaan de erelijst te eindigen. Dat is mooi feit aangezien Mario games normaal niet al te moeilijk zijn.

Je eerste hole-in-one

Eenmaal de kneepjes van het golf onder de knie kun je spectaculaire dingen uithalen. Al snel is een birdie (één schot onder het baangemiddelde ofwel par) scoren niets speciaals meer, maar wanneer je een eagle of albatross (respectievelijk twee en drie schoten onder par) scoort, kunnen de emoties hoog oplopen. Het hoogtepunt is natuurlijk een felbegeerde hole-in-one te scoren. Dat zal je niet snel gebeuren en wanneer het gebeurt is de euforie dan ook zo hoog dat je je moet inhouden om niet juichend een rondje te rennen.
Op dezelfde manier zul je een pijnlijke kreun uit je keel toveren wanneer de golfbal tien centimeter van het gaatje blijft liggen na een hemelse slag vanaf de andere kant van de golfbaan. Of wanneer je op de laatste hole te vroeg slaat waardoor de bal miserabel de verkeerde kant op schiet en in het water belandt. Dag perfect gemiddelde, hallo tranen van verdriet. Een kans om het opnieuw te proberen is er niet, pech gehad. Het is oprecht knap hoe Nintendo met toegankelijke gameplay en een vrolijke sfeer je genoeg in de game weet te trekken om zulke emoties los te maken, zelfs bij mensen die niets met golf hebben.

Golfen onder water

De eerste stop na het voltooien van de drie toernooien is de Uitdagingen modus. Op iedere baan krijg je tien uitdagingen voorgeschoteld. Zo moet je proberen om de bal door ringen te mikken of om met willekeurige golfclubs te slaan. Om het nog wat moeilijker te maken moet je ook nog eindigen met een score van par of beter. In andere uitdagingen moet je zo veel mogelijk muntjes verzamelen of binnen een bepaalde tijd drie holes voltooien. Met iedere gehaalde uitdaging krijg je een sterrenmunt. Deze munten heb je nodig om nieuwe golfbanen vrij te spelen.
Op deze vrij te spelen banen komt de creativiteit van Nintendo goed naar voren. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is de Cheep Cheep-lagune golfbaan. Deze baan ligt volledig onder water! Dat brengt weer compleet nieuwe hindernissen met zich mee en onder water beweegt een golfbal natuurlijk anders dan door de lucht. Andere banen zijn gebaseerd op bijvoorbeeld Yoshi of Donkey Kong en allemaal verschillen ze noemenswaardig van andere banen qua sfeer. De muziek verandert ook per baan en is helemaal afgestemd op het thema.
Qua content barst Mario Golf: World Tour helemaal uit elkaar, want we hebben het nog niet eens over de multiplayermogelijkheden gehad. Je kunt toernooien spelen tegen mensen over de hele wereld of enkel Europeanen. Deze toernooien lopen ongeveer een week waarna de uitslag bekendgemaakt wordt. Behalve muntjes kun je hiermee ook nieuwe outfits vrijspelen, waardoor het zeker de moeite waard is om eens een poging te wagen. Daarnaast is er de mogelijkheid om een wedstrijd te beginnen met een paar vrienden. Je kunt zelf instellen welke baan je wilt bespelen en welke regels van toepassing zijn. Genoeg opties dus om zelfs de grootste golffanaten bezig te houden.

Verrassend leuk

Je zou het misschien niet verwachten, maar Mario Golf: World Tour is een toffe titel om je deze lente mee bezig te houden. Met bakken aan content duurt het wel even voordat je je laatste balletje geslagen hebt. De game is toegankelijk voor iedereen, maar heeft een goede moeilijkheidsgraad om iedereen ook daadwerkelijk geboeid te houden. Golfen mag dan niet de meest spannende sport zijn, Nintendo weet je genoeg te betrekken om alles op alles te zetten voor een hole-in-one.