Madden NFL 19 Review - Net als vorig jaar... en het jaar daarvoor

vrijdag, 17 augustus 2018 om 15:02
Nog voordat alle voetballers met FIFA aan de slag mogen en de basketballers moeten wachten tot NBA Live of NBA 2K in de schappen ligt, mogen de American Football fans alvast in hun handen wrijven, want de nieuwste Madden is al wel verkrijgbaar. Even kijken wat voor verbeteringen er zijn doorgevoerd. Je leest het in deze Madden NFL 19 review.
Madden, voor iedere American Football fan elk jaar weer een feest, maar is het ook echt daadwerkelijk een feest? Is de game echt beter en is het wel de volle mep waard om elk jaar de nieuwste versie te kopen? Om heel eerlijk te zijn: NEE. Het lijkt wel alsof dit bijna dezelfde game is als vorig jaar, maar dan met Antonio Brown op de voorkant en een 9 in plaats van een 8 in de titel.
Dat maakt Madden NFL 19 nog geen slecht spel, aangezien er wel veranderingen doorgevoerd zijn en als American Football fan is het altijd smullen om met je favoriete team je vrienden online of offline met 4 touchdowns verschil het veld af te vegen. Het gevoel dat je krijgt met Madden is er al jaren en is nog zeker niet verdwenen.
Madden NFL 19 Review

Devin Wade en Colt Cruise keren terug

Een van de belangrijkste onderdelen van Madden NFL 19 is, net zoals vorig jaar, Longshot, het verhaal omtrent Devin Wade en Colt Cruise. Daar waar het vorig jaar ging om Devin en zijn weg naar de NFL ligt dit jaar meer op de nadruk op Colt die de oude high school van de twee eerder benoemde heren moet redden van een financiële ondergang na orkaan Harvey.
Zowel Devin als Colt hebben hun eigen verhaal die tussen elkaar doorlopen. Colt die de coach wordt van het high school football team en Devin die nog steeds zijn carrière als NFL speler in leven probeert te houden. Buiten het feit dat Colt en Devin elkaar kennen hebben de twee verhalen letterlijk niks met elkaar te maken en zouden de twee verhalen prima los van elkaar kunnen staan, hoewel de nadruk toch erg ligt op het verhaal van Colt.
Op zich best een gemiste kans om niet voort te borduren op waar je vorig jaar mee bezig was, namelijk de carrière van Devin Wade opbouwen als NFL quarterback. Het was een logische stap geweest om zijn strijd naar een basisplek te volgen en te beïnvloeden, maar daar zie je eigenlijk niet heel veel van terug. Dit maakt ook dat de momenten waarop je daadwerkelijk speelt met Devin eigenlijk veel boeiender zijn dan de momenten waarop je speelt met het high school team van Colt.

Vloeiender dan voorheen

En dat spelen gaat eigenlijk letterlijk zoals vorig jaar. Wie een doorgewinterde Madden NFL 18 speler is, zal eigenlijk vrij weinig door hebben van het verschil in de game. Hoewel de presentatie aan het begin van de wedstrijden en tijdens de rust iets is veranderd, is eigenlijk verder alles EXACT hetzelfde! Waarschijnlijk is dit gedaan onder het 'If it ain't broke, don't try to fix it'-principe, maar dan moet je je afvragen wat dan nog de toegevoegde waarde is van elk jaar een nieuwe game uitbrengen.
In Madden NFL 18 is voor de eerste keer de Frostbite-engine toegepast in de game. Dit zorgde daadwerkelijk voor soepelere gameplay en betere phyiscs. De hits van de safeties voelde tien keer zo hard, de running back vloeide beter tussen zijn offensive linemen door en de bal zweeft als het ware uit de handen van de quarterback.
Madden NFL 19 Review

Meer oog voor details

Het feit dat EA een game uitbrengt die erg lijkt op haar voorganger moet de maker bijna dwingen om meer naar de details te kijken en andere dingen finetunen en dat is zeker gedaan. Met behulp van de Frostbite Engine is Real Player Motion toegevoegd, waardoor bewegingen en acties nog vloeiender zijn dan voorheen. Het verschil is niet gigantisch, maar wel meer zichtbaar. Tackles worden mooier afgerond en spelers staan meer op zoals in het echt, in plaats van willekeurig en door elkaar.
Saillant detail is bijvoorbeeld dat de meeste quarterbacks in de game hun gewoontes die ze in een normale wedstrijd hebben, ook in Madden hebben. Zo past Aaron Rodgers van de Green Bay Packers vaak zijn dijbeen beschermer aan en is er gekeken naar hoe elke quarterback een verandering doorvoert voordat er een play begint.
Toffe details en soepele gameplay, maar de game zit, zeker bij de release nog zo enorm vol met bugs of dingen die gewoon niet kloppen. Je ergert je soms gewoon een ongeluk aan een speler die niet reageert als er een bal in zijn buurt wordt gegooid, terwijl de verdediger perfect reageert en de bal onderschept. Helaas kan je bij EA geen bonnen declareren voor een kapotte controller, omdat je een online game verliest door een bug in het spel, want dat zou bijna wel nodig zijn.
Madden NFL 19 Review

Terugkeer van Ultimate Team

Die online potjes worden het meest gespeeld in het terugkerende Ultimate Team. Ook dit jaar is het format omgegooid om mensen weer op andere manieren te inspireren om hun team samen te stellen met hun favoriete spelers of favoriete speelstijl. Dit jaar kun je een speler upgraden aan de hand van training points. Zo krijg je in het begin al een handje vol spelers met slechte stats, maar door training punten te investeren in die spelers kan je die al gauw tot een van de beste spelers van je team maken.
Deze cash cow zal ook dit jaar weer door EA het hele jaar door geüpdate worden. Dat geeft de game uiteraard wel weer het hele jaar waarde om te spelen. Je kan altijd bij je Ultimate Team terecht om de nieuwste challenges te doen, nieuwe spelers vrij te spelen of het met jouw Ultimate Team op te nemen tegen een ander samengesteld team.
Madden NFL 19 Review

Aanfluiting

Maar EA, hoelang gaan jullie dit nog volhouden? Deze aanfluiting die Madden NFL heet. Bijna 15 jaar geleden kwam 2K Sports met het legendarische spel ESPN NFL 2K5, het spel waar Madden NFL 05 het zwaar heeft tegen moeten afleggen als het aankomt op kwaliteit. Het werd heet onder de voeten en EA besloot het geld te laten spreken door de volledige rechten van de NFL op te kopen en 2K Sports en hun American Football-franchise volledig buitenspel te zetten.
Het feit dat Madden NFL 19 het qua spelervaring waarschijnlijk af zou leggen tegen ESPN NFL 2K5 is nog niet eens het ergste, maar deze uitmelkerij is wel iets om je volledig voor te schamen. Het wordt tijd voor een nieuwe aanpak, waarbij de fans die al jaren jullie spellen kopen niet nog een keer worden uitgemolken. Dat ze tegemoet worden gekomen met enkel een roster update, onder het mom van een nieuwe seizoen voor een gereduceerd tarief met wellicht wat andere extra's.

Flink in de buidel tasten

Een flinke kritische noot, maar niet een die onbesproken moet blijven. Voor de echte fans zal het moeilijk zijn om NIET aan de koop van dit spel toe te geven, want het is nou eenmaal niet anders. Toch zal je met Madden NFL 19 je football hartje vullen met uren gameplezier. Het gevoel is er nog en het oog voor detail wat elk jaar beter wordt is voor de echte kenners is een toffe toevoeging die de ervaring alleen maar beter zullen maken.
Het verhaal van Longshot is het spelen waard en ook met het samenstellen van je Ultimate Team zal je wel een tijdje zoet gehouden worden. Maar vraag jezelf af of die uitgebreide update van de spelers in het spel die 60 euro (of meer voor de Hall of Fame Edition) het voor jou waard zijn.