The Awesome Adventures of Captain Spirit Review

vrijdag, 17 augustus 2018 om 16:19
De aankondiging rondom Life is Strange 2, de aankomende verhalende game van ontwikkelaar DONTNOD, kwam als een totale verrassing. Toen er ook nog eens een gratis inleidende episode aangekondigd werd was deze verrassing compleet. Wij vertellen je in deze The Awesome Adventures of Captain Spirit review of deze episode ons al warm doet lopen voor de komende game!
DONTNOD kan geweldig emotionele verhalen vertellen. Dat is al bewezen in Life is Strange en Life is Strange: Before the Storm waarin we de vriendinnen Chloe en Max volgen. Deze games zijn allebei episodisch en kennen behoorlijk wat opbouw. Als opwarmer voor Life is Strange 2 probeert de ontwikkelaar ons nu een emotioneel verhaal te vertellen in slechts één episode.

Verstopt in een fantasie

In The Awesome Adventures of Captain Spirit kruipen we in de huid van de 10-jarige Chris. Hij is net verhuisd naar een nieuwe omgeving met zijn vader. Waarom is in het begin van de game nog niet bekend, maar wat wel direct duidelijk wordt is dat Chris het niet makkelijk heeft. Zijn vader is alcoholist en zodra hij dronken is, is hij niet het meest vriendelijke persoon.
Chris kent bovendien niemand in zijn nieuwe omgeving en dus speelt hij veel thuis. Zoals het bij veel kinderen van zijn leeftijd gaat, gebruikt Chris een flinke portie fantasie. Vandaag zou hij eigenlijk een kerstboom gaan uitzoeken met zijn vader, maar die is zich aan het bezatten op de bank. Dus bedenkt Chris een alter ego: Captain Spirit.
Captain Spirit is een echte superheld, compleet met een pak en cape. En daar horen ook vijanden bij die de wereld bedreigen. Zodra Chris zijn cape om slaat is hij de superheld Captain Spirit, de enige held die het sterrenstelsel van het kwaadaardige buitenaardse wezen Mantroid kan redden.

De takenlijst van een tienjarige

Iemand die de wereld moet redden heeft het druk. Dat is bij Captain Spirit niet anders. Spelers krijgen een lijst met taken voorgeschoteld die voltooid moeten worden. Om te beginnen moet het pak van Captain Spirit afgemaakt worden.
Een mooie manier om speels de keuzes in de game te introduceren.
Kies je een helm of een masker voor je alter ego? Ga je dan voor zware of juist lichte bepantsering? Keuzes die ogenschijnlijk niet veel uitmaken, maar wellicht later in de game (en naar zeggen van ontwikkelaar DONTNOD ook op Life is Strange 2) nog belangrijk kunnen zijn.
Vervolgens wachten spelers een aantal missies of taken dat middels een tekening van Chris te zien zijn. Zo moet je een schat zoeken en alle aanhangers van Mantroid uit schakelen. Ook is er ruimte voor target practice met een Nerf geweer op de bierblikjes van vaderlief. Bij iedere missie is het schrille contrast te zien tussen het uitzichtloze leven dat Chris leidt en zijn rijke fantasie.
Een emotioneel beladen verhaal als je erover nadenkt. Maar de zware band tussen een vader en zoon is niet het enige zware onderwerp dat je voorgeschoteld krijgt in The Awesome Adventures of Captain Spirit. Tijdens de missies kom je ook allerlei hints tegen over Life is Strange 2 én ontdek je waarom de moeder van Chris niet in huis is.

Meeslepend kort verhaal

Als je Life is Strange al gespeeld hebt, weet je ongeveer wat je kunt verwachten in Captain Spirit. In het kort is dat een hele serie interactieve elementen in en om het huis van Chris, waarvan sommige dingen invloed hebben op de game. Je moet hiervoor soms naar buiten en daarna weer naar binnen. Hier ligt een klein minpuntje van de game, want Chris doet braaf telkens zijn jas en laarzen aan. Logisch, maar het duurt bij de tiende keer allemaal net wat te lang voor je gevoel.
Wat betreft stijl is het avontuur van Captain Spirit verder nagenoeg hetzelfde vormgegeven als dat van Chloe en Max uit het eerste deel. Grafisch gezien voelt de game een beetje als een driedimensionaal stripboek waarbij de kleuren je overal om de oren vliegen. Dit is door de rijke fantasie van Chris op sommige momenten nog beter zichtbaar dan tijdens het avontuur uit Life is Strange. Dat de game in 4K op je scherm weergegeven wordt helpt hierbij alleen maar.
De echte kracht van deze DONTNOD game ligt wel echt in het emotionele verhaal dat ondersteund wordt door een bijzondere soundtrack. Ieder moment wordt benadrukt met ijzersterke muziek van redelijk onbekende bands. De sfeer is, hoe emotioneel dan ook, om van te smullen in deze game.
Als je dan klaar bent met Captain Spirit na ongeveer een uurtje of anderhalf spelen, snak je naar meer. Maar daarvoor moeten we echt nog even wachten tot september, want dan komt Life is Strange met zijn eerste episode.

The Awesome Adventures of Captain Spirit review – wakkert een verlangen naar meer aan

Voor een opwarmertje is in de vorm van Captain Spirit heeft DONTNOD een heel eigen verhaal gemaakt waarbij je emotie flink geprikkeld wordt. Aan de ene kant neemt het verhaal je mee naar je fantasie als kind, terwijl de aan andere kant een vreselijk sneu verhaal uit de doeken gedaan wordt. Intussen moet je zoals vanouds de nodige keuzes maken om verder te komen in de game.
Captain Spirit heeft de essentie van de Life is Strange games en er kan niet anders gezegd worden dan dan DONTNOD weer in de roos schiet met de game. De enige minpunten van deze gratis prequel zijn dat Chris telkens zijn jas en laarzen aan doet als je naar buiten gaat en dat de game zo vreselijk kort is. Want als je klaar bent snak je zeker weten naar meer!