Like a Dragon: Infinite Wealth Review - Oneindig plezier

vrijdag, 26 januari 2024 om 12:00
scoma31f1705995378
Een nieuwe locatie, oude helden, dat is de basis van Infinite Wealth. Infinite Wealth trakteert spelers op niet één maar twee gelauwerde helden. Zowel Ichiban Kasuga als Kazuma Kiryu veroveren opnieuw de harten van gamers terwijl ze bepaald niet schuwen om hun vuisten te laten spreken. Plaats van actie is dit keer niet alleen het Japanse vasteland, maar ook een veel exotischer plek: Hawaii!
SEGA kan maar moeilijk afscheid nemen van zijn Yakuza helden. Na meer dan zes delen leek het verhaal van Yakuza held Kiryu toch echt afgerond en het stokje overgedragen aan Ichiban Kasuga.
Niets is minder waar. Like a Dragon: Infinite Wealth speelt zich af tussen Yakuza: Like a Dragon en Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name. Infinite Wealth laat niet alleen Ichiban opdraven, maar ook ontmoeten we opnieuw de ruwe bolster, blanke pit Kiryu.
scoma51f1705995428

Op naar Hawaii

De Yakuza zijn niet meer. De Tojo Clan en de overige families zijn uit Kamurocho verdreven. Dat is een zegen voor het grote publiek, maar niet voor de ex-Yakuza. Zij zitten immers zonder werk en zijn vrijwel geheel van de maatschappij afgesloten. In die setting zien we Ichiban Kasuga. Hij werkt werkt, strak in pak en met de wilde haren getemd, bij het lokale kantoor voor werkzoekenden, waar hij zijn mede-lotgenoten op het rechte pad probeert te houden.
Dat gaat goed tot hij het slachtoffer wordt van een VTuber. Zij plaatst een video die hem en de yakuza die hij geholpen heeft in een kwaad daglicht stelt. dat heeft grote gevolgen. Als hij verhaal wil gaan halen trekt hij een flinke beerput open. Zoals traditie in het een goede Yakuzagame volgt daarna de ene twist de andere. Ichiban, een wees bij geboorte, komt op het spoor van zijn moeder, maar moet daarvoor wel zijn geliefde Tokio verlaten. Op naar Hawaii!
Eenmaal op Hawaii ontdekt Ichiban dat hij niet de enige is die op zoek is naar zijn moeder. Sterker nog, het hele eiland lijkt jacht op haar te maken! Ichiban duikt dieper en dieper in de onderbuik van Hawaii en komt er al snel achter dat de Yakuza-families nog springlevend zijn! Niet alleen de onderwereld is op zoek, ook een oude bekende mengt zich in de zoektocht. De hernieuwde ontmoeting met Kiryu is bitterzoet, zoals alleen Yakuza dat kan.
environment08 png jpgcopyf1705995828

Zon, zee, strand en gespuis

De introductie van Hawaii is een welkome. Na diverse Yakuzadelen begon Kamurocho toch wel wat te knellen. De spelwereld was relatief klein en gaf wel een gevoel van ‘been there, done that’. Met Honolulu City krijgt Infinite Wealth de ruimte voor nieuwe ideeën en fraaie vergezichten. Een ondergaande zon boven het strand, terwijl de strandgangers in bikini flaneren, is toch net wat anders dan de dronkaarden die de achterafstraten van Tokio bevolken.
Honolulu biedt veel nieuw en oud vertier. Zo zijn er nog steeds de vele winkeltjes waar je de meest bizarre gear kan kopen, eettentjes, de SEGA spelhallen waar ouder arcade-games gespeeld kunnen worden. Ook kan je ondergronds go- of andere bordspellen spelen en liggen weer overal al dan niet waardevolle attributen om op te pakken.
Ook kom je veel oud-bekenden tegen en kan je Sujimon (de Yakuza variant van Pokémon) verzamelen. Daarnaast worden er ook veel nieuwe zij activiteiten geïntroduceerd. Zo kan je in Crazy Delivery geld verdienen door pizzas en ander fastfood te bezorgen.
combat14 png jpgcopyf1705995865

Eiland management

Yakuza is er niet vies van afwijkend te zijn. In Yakuza Ishin introduceerde de game een farming simulator waar je uren kon besteden in het managen van een boerderij, in Infinite Wealth gaat SEGA nog een stapje verder. Dit keer mag je je eigen ‘pleasure island’ managen.
Je belandt op een Island Resort dat nogal vergane glorie is. Uiteraard besluit je te helpen om het resort in oude glorie te herstellen. Dat betekent vooral heel veel rommel opruimen met je honkbalknuppel (ja, dat werkt blijkbaar). Daarna kan je delen van het eiland te herbouwen en er je eigen draai aan geven. Hoe mooier alles wordt, hoe beter je eiland wordt gewaardeerd.
Het resort management is een aardige toevoeging, maar is nogal bewerkelijk en overduidelijk in de Yakuza engine -met alle beperkingen van dien- gebouwd. Helaas levert dit geen volwaardige Resort Tycoon op.
Wie graag helemaal los gaat in een sim-achtige omgeving waar je je omgeving met huizen, decoraties en meer kan versieren, zal zich hier prima thuis voelen. Wij waren blij toen we eenmaal het eiland weer konden verlaten.
combat18 png jpgcopyf1705995929

Double Dragon

Een Yakuza game is geen Yakuza game als er niet regelmatig geknokt wordt. Regelmatig sta je tegenover een overmacht aan vijanden en hierbij is het ‘fantasy’ systeem van Ichiban opnieuw gebruikt. Tijdens de gevechten veranderen zowel de vijanden als jouw team in fantasie-personen die hun krachten uitbeelden. Zo kunnen vijanden ineens in hamburger verkopers, sumo worstelaars of zwaardvechters veranderen.
Ook je eigen team verandert van kledij, al naar gelang het beroep dat ze uitoefenen. Dat beroep is iets helemaal nieuws in Infinite Wealth: elke persoon kan van beroep wisselen en daar beter in worden. Zo krijg je als duiker een flinke fles op je rug en een surfboard in je handen, of kan je als Sujimaster tijdens het gevecht je sujimon oproepen.
Hierbij geldt: hoe beter je je sujimon ontwikkeld hebt, hoe sterker ze in de gevechten zijn! De gevechten zelf vinden turn-based plaats, waarbij je, als je dat wil, een groot deel van de interactie aan het spel zelf over kan laten, of zelf de controle kan nemen.
Heb je de onderlinge band tussen je teamleden goed ontwikkeld, dan kan je zelfs tag team events uitvoeren voor extra krachtige aanvallen. Ook kan je een hulplijn inschakelen, waarbij tegen betaling extra vechtersbazen ingevlogen worden. Het vechtsysteem is dus flink uitgebreid en heeft heel veel mogelijkheden om aan je eigen speelstijl aan te passen.
combat01 png jpgcopyf1705995584

Lang verhaal, veel content

Het verhaal van Infinite Wealth wordt afwisselend verteld als een soort Visual Novel en keiharde actie. Gedurende een ruim meer dan 20 uur durend verhaal volg je zowel Ichiban als Kiryu. Soms werken ze samen, soms hebben ze hun heel eigen verhaallijn. Daarbij kijkt Ichiban wat meer richting toekomst, terwijl Kiryu meer de nostalgische kaart trekt. Zo hebben ze elk een belangrijke rol in de game zonder dat ze elkaar in de weg zitten.
Ook de vele zij missies die elk Yakuza deel bevat zijn beter geïntegreerd in het hoofdverhaal dan ooit. Kon je deze optionele missies eerder zonder enig risico overslaan, nu zijn veel missies direct verbonden aan het hoofdverhaal. Dit komt het geheel zeker ten goede. Alles wat je doet draagt bij aan je einddoel. De zij missies zijn dit keer wat minder extravagant dan in eerdere delen. Al met al kan je vele tientallen uren in de game steken zonder de eindcredits te zien.
scoma61f1705995469

Like a Dragon: Infinite Wealth - De meest uitgebreide, meest samenhangende Yakuza ooit

Yakuza games staan bekend om hun lange, onderhoudende verhaal. Dat geldt zeker ook voor Infinite Wealth. Wat begint als een zoektocht naar Ichiban’s moeder mondt al snel uit in een verhaal dat Japan en het exotische Hawaii op zijn grondvesten doet schudden.
Meer dan ooit biedt de game een coherent geheel, waarbij het verzamelen van objecten en de vele zij-activiteiten geïntegreerd zijn in het hoofdverhaal. De gevechten zijn nog verder ontwikkeld en bieden nog meer mogelijkheden, waarbij vooral de jobs en de onderlinge banden centraal staan.