Life is Strange 2 Episode 4 Review - Faith

zaterdag, 21 september 2019 om 12:14
life is strange 2 episode 4 review faith 154753f1577084972
Life is Strange 2 stevent op zijn einde af. Met de vierde aflevering, getiteld Faith, zet ontwikkelaar DONTNOD de reis voort richting de ontknoping. In deze Life is Strange 2 Episode 4 review merken we dat er genoeg drama is, maar dat deze reis niet zonder hobbels komt. Zeker niet na de dramatische ontknoping van de vorige aflevering.
Let op, deze review bevat spoilers over Life is Strange 2 episode 3.
Life is Strange 2 heeft met de afgelopen drie afleveringen, getiteld Roads, Rules en Wastelands, een ijzersterke eerste helft van de tweede game gekend. We mochten de broertjes Diaz volgen terwijl ze richting de Mexicaanse grens vluchtten tot zover. Onderweg kregen ze veel te verduren op het gebied van onderdak vinden en leerden ze de gevaren van de wereld kennen. Ze maakten ook vrienden en Sean, de oudere van de twee, moest zich ineens in een vaderrol hijsen om zijn kleine broertje Daniel op te voeden met de wijsheid die hij van zijn vader meegekregen heeft.

Enkele maanden na episode 3...

Life is Strange 2 episode 3 eindigde met een vreselijke gebeurtenis. De groep jongeren kreeg een conflict op de illegale plantage en er kwam geweld aan te pas. Daniel verloor hierop de controle met als gevolg dat alles kapot was en er flink wat doden leken te vallen. Intussen is het twee maanden na het incident op het kamp en Sean ontwaakt in het ziekenhuis.
Hij heeft al die tijd in coma gelegen en heeft geen idee waar de rest, waaronder zijn kleine broertje, is. Intussen wordt hij ondervraagd door FBI agent Flores over het ongeval in Seattle, waar alles mee begon, en moet hij leren leven met slechts één oog. Hier wordt in het begin van de aflevering slim op in gespeeld door het gebrek aan diepteperceptie aan te tonen met wat onderzoeken.
Jammer genoeg komt dit niet vaker in de aflevering voorbij, maar daarvoor in de plaats zijn er genoeg andere dingen te doen. Episode 4 is dan ook veel meer op het verhaal gericht en op de twee broers in het bijzonder, dan op de extra elementen om de twee heren heen. De dag voordat Sean naar de jeugdinrichting gestuurd wordt krijgt hij zijn oude dagboek met daarin een melding over waar Daniel is. Wat er ook gebeurt, hij moet zijn broertje vinden.
Life is Strange 2 episode 4 review

Keuzes zijn weer ouderwets lastig

Om uit het ziekenhuis weg te komen moet jij als Sean, zoals je gewend bent van de serie een aantal morele keuzes maken. Maak je bijvoorbeeld misbruik van de goedheid van je verpleger? Kies je ervoor geweld te gebruiken op de agent bij de deur? Het zijn de keuzes die de reis richting je broertje aftrappen en zeker niet de enige moeilijke keuzes die deze episode je zal voorleggen.
De keuzes die je in deze aflevering krijgt beïnvloeden het verhaal dit keer ook behoorlijk. Je krijgt op je pad te maken met barre omstandigheden en de keuzes die je daarin maakt bepalen of je bijvoorbeeld gewond raakt of niet. Ook zullen er oude bekenden voorbij komen. Het is aan jou om te bepalen wat het resultaat is van deze ontmoetingen. Het is een zware reis die Sean doormaakt en dat ga je van alle kanten voelen.
Life is Strange 2 episode 4 review

Zware onderwerpen als kwetsbaarheid, racisme en manipulatie

Sean is namelijk allerminst fit genoeg om een enorme afstand af te leggen, hij komt immers net uit het ziekenhuis. Daarnaast krijg je onderweg flink wat de verduren. Je wordt bedreigd, in elkaar geslagen en nog veel meer. Je bent alleen, vermoeid en kwetsbaar, zoveel is duidelijk. Het is ook duidelijk dat je hulp nodig hebt en kwetsbaar bent. De eerste helft van dit twee uur durende deel van het verhaal staat geheel in het teken hiervan, maar na ongeveer een uurtje spelen slaat de sfeer om en raakt de game in een stroomversnelling.
Afhankelijk van de keuzes die gemaakt hebt en de keuzes die op het punt staan om voorbij te komen zullen de gebeurtenissen vanaf dit moment in episode 4 anders gaan lopen, al blijft de rode draad van het verhaal in beton gegoten. Het is hier dat de episode toffe wendingen neemt die je nóg dieper de verhaallijn in trekken dan de voorgaande afleveringen.
Jammer genoeg komt dit pas ergens na de eerste helft van de episode voorbij. Je hebt dan al ongeveer een uur gameplay achter de rug, waarbij eigenlijk niet zo heel veel gebeurt voor je gevoel. Als deze versnelling van het verhaal eerder voorbij was gekomen, was er ruimte voor meer spanning geweest of had zelfs een nóg diepere slag gemaakt kunnen worden in het verhaal.
Life is Strange 2 episode 4 review

Life is Strange 2 Episode 4 Review - Vooral een opzet voor het einde

Episode 4 is vooral door het wat laat versnellen van het verhaal niet de sterkste aflevering uit Life is Strange 2. Die titel ligt nog steeds bij de tweede aflevering. Met wat weinig onderscheidende onderdelen en een wat matige eerste helft blijft 'Faith' achter bij alle andere afleveringen.
Wat episode 4 wel doet is de weg vrijmaken voor een ijzersterke finale in de komende aflevering. Daarin komt het verhaal tenslotte tot een einde en voor oplettende spelers mag aan het einde van deze aflevering duidelijk zijn dat die een must have is.