Life is Strange 2 Episode 3 Review - Wastelands

woensdag, 22 mei 2019 om 15:18
De episodische game Life is Strange 2 komt met de derde aflevering op de helft aan. De broers Sean en Daniel hebben al het nodige meegemaakt en krijgen even rust in de bossen van Californië. In deze Life is Strange 2 episode 3 review is de pas op de plaats een welkome afwisseling voor de broers, maar minder interessant voor spelers.
De derde aflevering van Life is Strange 2 begint met een korte samenvatting van de gebeurtenissen tot nu toe. De broers Sean en Daniel Diaz worden in deze getekende samenvatting als wolven afgeschilderd die eindigt met het heftige conclusie van aflevering twee. Sean en Daniel vluchten de bossen in om op adem te komen, maar niet voordat je even een flashback krijgt naar hun oude leventje.

Pas op de plaats

Wastelands, zoals de aflevering heet, begint met een fikse ruzie tussen de twee broers. Een ruzie de het verloop van de aflevering zal kenmerken, want er zijn ontzettend veel spanningen tussen Sean en Daniel te zien. Ze zijn in een tentenkamp in de bossen van Californië waar ze de reizigers van de kerstmarkt uit de tweede aflevering tegen zijn gekomen. Hoewel de relatie tussen de broers en de reizende jongeren prima is, kibbelen de broers onderling de hele tijd.
Sean trekt meer met de jongeren op en maakt minder tijd voor Daniel. Het kleine broertje voelt zich in de steek gelaten door zijn broer en vindt het leventje in het bos bovendien maar niks. Ook kan hij het niet verkroppen dat hij telkens buitengesloten wordt tijdens de werkzaamheden op de wietplantage in de buurt. De relatie tussen de broer komt nog meer onder spanning te staan door de almaar toenemende krachten van Daniel die jij als Sean moet proberen onder controle te houden.
Dit is nog steeds de voornaamste zaak in Life is Strange 2 episode 3, hoewel deze aflevering zich wat anders ontvouwt dan we gewend zijn. De vraag in Life is Strange 2 is in de eerste twee afleveringen altijd geweest waar de tocht van de broers ze naartoe zou leiden, maar deze is in aflevering drie op een laag pitje gezet. De hele aflevering speelt zich op één plek af, namelijk het tentenkamp in het bos. De reis van de broers ligt even op de achtergrond en maakt plaats voor verdieping in de karakters.
Life is Strange 2 Episode 3 Review

Tijd voor diepgang

Zo leer je gaandeweg de hippies in het tentenkamp kennen die allemaal een uniek en sterk uitgewerkt verhaal hebben. De gesprekken tussen de broers geven je meer diepgang in de situatie van de broers, waardoor je je veel meer inleeft in het verhaal. Ontwikkelaar DONTNOD heeft wat dat betreft een slimme keuze gemaakt om het tempo even te verlagen op pad naar het einde van het seizoen.
Toch kent de keuze om even pas op de plaats te maken een flink nadeel. Je bent namelijk steeds maar op één plek die slechts een beperkt aantal dingen om te ontdekken biedt. Het tentenkamp en het bos zelf voelen klein aan in verhouding met de omgevingen van aflevering 1 en 2 en bieden weinig diversiteit.
Er is niet zoveel in de omgeving te ontdekken in de drie uur durende aflevering en alles in het bos ziet er een beetje hetzelfde uit. De enige omgeving die wat anders aanvoelt beperkt je voor het grootste gedeelte van de aflevering tot het knippen van wietplanten terwijl je in gesprek bent met de andere jongeren. Het gebrek aan diversiteit wordt deels opgevangen door de spanning die er tussen de broers heerst en door de constante spanning vanuit de werkgevers die overduidelijk niet schuwen om iemand te laten verdwijnen. Toch was wat meer ruimte om omgevingen te ontdekken leuk geweest.
Life is Strange 2 Episode 3 Review

Geforceerde keuzes

Nu draait Life is Strange 2, net als de eerste Life is Strange game en Before the Storm, niet om ontdekken, maar meer om het maken van keuzes en dat doe je gelukkig weer genoeg in deze aflevering. De te maken keuzes stellen, net als in de eerste twee afleveringen, je morele kompas nogal eens op de proef. Want hoe bepaal je wat Daniel wel en niet mag doen en wat zijn de gevolgen van je keuzes? Dit is niet altijd even duidelijk in deze aflevering. Bij de keuzes zit soms ook niet datgeen je zou willen zeggen, maar moet je gedwongen de lijn van het verhaal volgen door een keuze te maken uit twee antwoorden die je normaal niet zou geven.
DONTNOD probeert de focus te leggen op de spanningen tussen de broers door het verhaal wat strakker te begeleiden, maar dit leidt soms tot vreemde keuzemogelijkheden en gevolgen. Kies je er bijvoorbeeld voor om het voor Daniel op te nemen tijdens een conflict, dan mondt het ineens uit tot een discussie tussen de broers. Iets dat je totaal niet zou verwachten. Daarbij is het in deze aflevering ook nog eens zo dat sommige keuzes geen enkele invloed hebben op het verloop van het verhaal. Althans, voor nu.
Als je ervoor kiest om tegen bepaalde keuzes nee te zeggen, gebeurt het even later toch. Dit geeft een vreemd gevoel. Waar Life is Strange je normaal het gevoel geeft om delen van het verhaal te beïnvloeden, is dat nu voor je gevoel minder aanwezig. Het voelt een beetje vreemd dat dit zo is, maar richting het einde van de aflevering wordt veel verklaard. Op dat moment voert DONTNOD het tempo op en zorgt de ontwikkelaar dat je meteen door wil naar episode 4. De opbouw van de spanning aan het einde van deze episode voelt een beetje als het einde van Seizoen 7 van Game of Thrones.
Life is Strange 2 Episode 3 Review

Life is Strange 2 episode 3 review – mooie opzet voor het einde

Waar Life is Strange 2 episode 3 de vluchtende broers een plek geeft om te rusten, geeft DONTNOD je als speler de kans om je meer in te leven in de broers en hun achtergrond. Er wordt even pas op de plaats gezet om het verhaal en de karakters uit te diepen met als focus de onderlinge spanning tussen de broers.
Keuzes staan weer centraal in deze episode, al word je gedwongen sommige dingen te doen en sta je andere keren machteloos voor je gevoel. Het maakt dit rustigere hoofdstuk vreemd, maar aan het einde valt alles op zijn plek. Zodra dit gebeurt wil je eigenlijk meteen door met de volgende episode, maar daar moeten we nog even op wachten tot augustus.