LEGO Star Wars The Skywalker Saga Review - Buitenaards briljant?

maandag, 04 april 2022 om 17:00
lego star wars the skywalker sagaf1648999225
Waar we LEGO Star Wars The Skywalker Saga in 2019 al zagen tijdens E3, zijn we inmiddels bijna drie jaar verder voordat de game daadwerkelijk in de schappen ligt. Zo’n lange incubatietijd is vaak geen goed teken en maakt de meeste spelers die uitkijken naar een nieuw Star Wars-avontuur huiverig. Of die reden gegrond is, lees in onze LEGO Star Wars The Skywalker Saga review.
LEGO Star Wars The Skywalker Saga is de eerste keer sinds 2007 dat alle Star Wars-films uit de saga gebundeld speelbaar zijn in LEGO-vorm. De laatste keer was in LEGO Star Wars The Complete Saga in 2007, voordat de sequel-trilogie ooit bestond. In de 2022-titel van TT Games zit ook die trilogie verpakt, maar daar blijft het niet bij.

Voor jong…

Voor deze reusachtige collectie is besloten de LEGO-formule voor games een flinke upgrade te geven. Waar de oorspronkelijke LEGO-games voornamelijk actietitels waren die veel leunen op platformelementen en puzzels, is LEGO Star Wars The Skywalker Saga daadwerkelijk een actie-avonturengame zoals we die vandaag de dag kennen. De camera zit bijvoorbeeld dichterbij de talloze personages uit de negen Star Wars-films.
Dit levert direct een intiemer gevoel met de LEGO-personages op. Vooral in combinatie met de toevoeging van voice-acting. Ieder personage is ingesproken, waarbij een scala van acteurs uit de films en series van de afgelopen 40 jaar hun rollen vertolken. Ook is de game volledig speelbaar met Nederlandse teksten.
lego star wars the skywalker saga release date 2022f1648999285

…& ook zeker voor oud!

Net als andere LEGO-games is de game enigszins gemakkelijk, maar dat is logisch gezien de game bedoeld is voor 7 jaar en ouder. Toch is de game wel een stuk beter speelbaar voor de oudere generaties door de vele verbeteringen aan de gameplay. Naast de veranderde camerapositie is namelijk een combo-systeem ontworpen voor het vechten.
Hoe beter je je aanvallen combineert, hoe meer geld je verdient waarmee je vervolgens upgrades kunt kopen voor de verschillende soorten personages. Ieder type personage heeft zijn eigen skill tree. Door het verzamelen van Kyber Blocks en LEGO-studs kun je upgrades kopen die voor iedere Jedi, Sith, Rebel of bijvoorbeeld Droid beschikbaar is.
Het geeft de game een stuk meer diepgang en zorgt er al snel voor dat je nog tientallen uren in de game wil steken nadat je de verhaallijnen uit alle negen films hebt doorgespeeld. Dat doe je in een uurtje of 20 als je je hier en daar een beetje laat afleiden. Gelukkig is het dan ook niet moeilijk om afgeleid te raken, want ook de structuur van de game is op de schop gegaan.
lego star wars the skywalker saga pc spel steam europe wallpaper 2f1648999251

Een open sterrenstelsel

Waar LEGO-games doorgaans voorzien waren van een aantal levels dat je vanuit een paar hubs kon bereiken, heb je in LEGO Star Wars The Skywalker Saga daadwerkelijk open werelden. Iedere planeet is zijn eigen open-wereld om te ontdekken met tal van zijmissies, mysterieuze puzzels en geheimen om te ontrafelen.
Daarnaast kun je, voordat je op een planeet belandt, ook nog door de ruimte rondom de planeten heen vliegen en daar flink wat leuke activiteiten doen. Denk hierbij aan races, ruimtegevechten in de Millennium Falcon (of één van de andere tientallen ruimteschepen) en het neerhalen van Kyber Comets die je weer een bundeltje aan upgrademateriaal geeft.
Vliegen is overigens niet de enige manier waarop je laserstralen richting vijanden schiet, want dat kun je ook gewoon met je blaster doen. Ook dat systeem is op de schop gegaan en sterk verbeterd. TT Games heeft voor de traditionele third-person shooter-route gekozen, wat onwijs fijn speelt. Gezien het gros van de bijna 400 personages blasters gebruiken is dit dan ook één van de betere keuzes die op technisch vlak gemaakt is.
2022 02 31 lego star wars skywalker saga ep iiif1648732512

Perfectie in de details?

Helaas is de game niet perfect op technisch gebied door wat kleine bugs waardoor je soms levels opnieuw moet laden. We speelden de game op PlayStation 5 voornamelijk in singleplayer (al kun je ook kiezen voor een 2-speler co-op ervaring op de bank) en opvallend was dat de game toch aardig wat keren dipt in de framerate. Op PS5 kies je tussen 30 of 60 fps voor je spelervaring. Hierbij is de 60 fps-optie de betere keuze, al dipte de framerate soms wel tijdens cutscenes.
Cutscenes zitten overigens wel vol met de klassieke LEGO-humor waardoor vaak de draak gestoken wordt met de bekende verhalen uit de filmversies van de Skywalker Saga. Grafisch oogt de game in de cutscenes daarnaast stukken mooier, waarbij het scherpe oog vooral ook opvalt dat de LEGO-personages en/of voorwerpen vies worden, zoals Luke wanneer hij door Tatooine loopt. De belichting is ook stukken mooier met als gevolg dat de weerspiegeling van een alarm bijvoorbeeld zichtbaar is op een witte vloer, terwijl je ook de gloed van de lightsabers ziet reflecteren op de LEGO-gezichten van Rey, Obi-Wan en natuurlijk Yoda.

LEGO Star Wars The Skywalker Saga Review - Star Wars-game op z'n best

Het moge duidelijk zijn dat LEGO Star Wars The Skywalker Saga een liefdesbrief is aan Star Wars-fans. Wie door de LEGO-stijl wordt (of de lange ontwikkeltijd) wordt afgeschrikt, heeft niks te vrezen. Op kleine, technische problemen na en het ontbreken van online co-op is er geen smetje te bespeuren op deze reusachtige hervertelling van de negen Star Wars-films rondom de Skywalker-familie.
TT Games heeft zichzelf overtroffen door de LEGO-formule opnieuw uit te vinden en weet daarmee een ervaring af te leveren die voor jongere spelers fantastisch vermaak biedt, terwijl oudere spelers die nostalgische gevoelens willen terugroepen verbaasd achterover vallen van de uitgediepte systemen die nog lang na de credits weten te boeien. Kortom, in de woorden van Ben Kenobi; this is the Star Wars game you're looking for!