LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Review

maandag, 16 juni 2008 om 22:00
Na het succesvol omzetten van de Star Wars trilogie in virtuele LEGO-avonturen, keren de vierkante poppetjes weer terug in een nieuwe game. Dit keer kozen uitgever LucasArts en ontwikkelaar Travellers Tales niet voor een galactische omgeving, maar voor de avontuurlijke setting uit de films van eenieders held: Indiana Jones. Maar zijn Indy’s acties, in deze op LEGO gebaseerde game, net zo heldhaftig als op het witte doek?
De LEGO Star Wars games hebben altijd garant gestaan voor een flinke dosis humor, een uitermate goede gameplay en een heerlijke coöperatieve uitdaging. Het zijn dus games die de afgelopen tijd een flinke fanclub hebben opgebouwd. Nu de succesvolle formule van het slaan met Light Saber zwaarden en het lopen in ruimteschepen, overgegaan is op het slaan met een lasso, het lopen in grotten en jungles en het zoeken naar schatten, is het mogelijk dat de game niet aanslaat. Travellers Tales heeft hier dus niet voor de veilige weg gekozen, maar een risicovolle beslissing genomen. Heeft LEGO Indiana Jones de touwtjes in handen, of kan Indy beter de lasso in de ring gooien?
LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 56898 LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 56896 LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 56884
Verhaal
LEGO Indiana Jones: The Original Adventures combineert, zoals de naam al aangeeft, de drie eerste films in één game. Uiteraard zit het vierde deel, die onlangs in de bioscopen verscheen, nog niet verworven in de game. Het is overigens een slimme zet van LucasArts om met deze LEGO Indiana Jones game te komen in de tijd dat er een hype heerst om de verschijning van de vierde Indiana Jones film, genaamd ‘Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull’. Kijkend naar het verhaal zullen mensen die de films gezien hebben merken dat de game zich goed aan de verhaallijnen uit ‘Raiders of the Lost Ark’, ‘Last Crusade’ en ‘Temple of Doom’ houdt. Fans zullen zich tijdens het spelen kapot kunnen lachen om de verschillende humoristische scènes die ze herkennen uit de films. Uiteraard is de game niet identiek aan de films en zullen er dingen ontbreken of anders zijn, zoals het feit dat tegenstanders nooit als naties worden aangeduid, maar over het algemeen zullen Indiana Jones fans veel herkenningsmomenten hebben.
In het verhaal van LEGO Indiana Jones ontbreken uiteraard de vele bekende, en vooral heftige, actiescènes uit de films niet. Zo zul je van de ene rijdende vrachtwagen naar de andere moeten springen om bij de ‘Ark of the Covenant’ te komen voordat de Nazi’s er zijn en tevens op zijspan motorfietsen aan de Nazi’s moeten ontsnappen, zoals in Raiders of the Lost Ark. Ook moet je een enorme kei ontwijken door snel naar beneden te rennen en natuurlijk in mijn karretjes rijden door de grotten van een vulkaan die op uitbarsten staat, zoals in The Temple of Doom.
LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 53294 LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 53298 LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 53282
Concept
Elke film is in de game als het ware opgedeeld in zes levels van ongeveer 30 minuten. Een simpel rekensommetje zegt ons dan dat je ongeveer 9 á 10 uur speelplezier in de game kunt verwachten. Dat is niet heel veel, maar zoals een wijs persoon zou zeggen: het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit. De korte speelduur heeft zo ook zijn voordelen, als je even een half uurtje wilt spelen kun je snel een level afronden, en wil je een lange middag aan de gang dan kun je zelfs een hele verhaallijn uitspelen. Naar eigen ervaring ben ik van mening dat een game leuker is als je iets snel kunt voltooien dan dat je uren achter elkaar met één level aan de slag bent.
Een punt waar de LEGO-games altijd in hebben uitgeblonken was de sterke coöperatieve modus, en ook in dit deel ontbreekt die natuurlijk niet. Samenwerken is een van de belangrijkste aspecten van de game, of je nu een puzzel moet oplossen of vijanden te lijf gaat, je zult het samen tactisch moeten oplossen. Je speelt standaard met twee karakters, welke gestuurd kunnen worden door de computer of door een vriend. Dit laatste is natuurlijk een stuk leuker, en kan zorgen voor veel lachwekkende momenten. Helaas is het niet mogelijk om online met elkaar samen te spelen, LEGO Indiana Jones bevat, in tegen stelling tot haar voorganger, alleen een offline multiplayer modus.
De eerste levels zul je moeten spelen met LEGO karakters die aansluiten bij de film, zoals Harrison Ford en Sean Connery. Maar naarmate je vordert in het verhaal zul je nieuwe karakters vrijspelen, waarmee je direct aan de slag kunt. Elk karakter beschikt over speciale kwaliteiten, welke je in verschillende combinaties hard nodig zult hebben tijdens je avonturen. Zo zijn er kleinere karakters die door nauwe ruimtes kunnen kruipen, karakters die hoger kunnen springen en karakters die bepaalde nuttige wapens bij zich dragen. In totaal zitten er maar liefst 60 LEGO karakters en een hoop verborgen extraatjes in de game die je kunt vrijspelen.
LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 53274 LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 52121 LEGO Indiana Jones: The Original Adventures Screenshot 53284
Gameplay
Gamers moeten in LEGO Indiana Jones: The Original Adventures geen diepgaande gameplay verwachten. Net als in voorgaande LEGO-games is de gameplay simpel, doch effectief gehouden. Hierdoor is de game dus zowel geschikt voor de doorgewinterde gamer, die alle moves binnen no-time uit zijn hoofd kent, als voor personen die niet met regelmaat een gamepad in hun handen hebben. De game neigt naar de platform kant, maar bevat ook veel hack-and-slash en beat ‘em up momenten om de actie erin te houden. Je zult voornamelijk in de huid van Indy kruipen en de zweep die hij in zijn bezit heeft gebruiken om bijvoorbeeld over gaten heen te slingeren, mee te vechten of hefbomen uit te trekken.
De meeste gameplay elementen zijn over het algemeen goed uitgewerkt, maar je zult af en toe toch wel eens gefrustreerd raken. Zo komt het wel eens voor dat je bij het springen van rots naar rots of over gaten mis springt en dood gaat, terwijl je toch duidelijk goed terecht kwam. Ook het feit dat je zelf geen controle over het camera perspectief hebt kan zo nu en dan voor irritaties zorgen, waardoor sommige sprongen in bepaalde levels extreem moeilijk zijn. Maar gelukkig zul je deze foutjes uitermate weinig tegenkomen, en de rest van de tijd kunnen genieten van de grappige LEGO-poppetjes die rondrennen op je scherm.
LEGO Indiana Jones: The Original Adventures is voornamelijk erg grappig en leuk als je de India Jones films hebt gezien. De game bevat de LEGO-versies van Sean Connery en Harrison Ford die er op zichzelf al lachwekkend uit zien, en waarmee je op avontuur uit kunt gaan en veel scènes uit de films met een knipoog kunt herbeleven. Het beste element uit de spel is de offline multiplayer, die tegenwoordig nog maar in weinig games aanwezig is. De game is tamelijk lineair, en de gameplay breed toegankelijk. Geen game dus voor een hardcore speler die uit is op grafische hoogstandjes, veel mogelijkheden en ingewikkelde knopcombinaties. Desondanks is LEGO Indiana Jones een super grappige game, die zowel jonge als oude Indiana Jones fans lang zal kunnen boeien.
Cijfer: 8.8