Ninja Gaiden 2 Review

zondag, 15 juni 2008 om 14:15
Ninja Gaiden 2 is het vervolg op het immens populaire Ninja Gaiden, dat enkele jaren geleden verscheen op de Xbox. De verwachtingen zijn hierdoor hoog, maar kan Team Ninja wederom een meesterwerk afleveren?
Ninja Gaiden was een game die je speelde om de fantastische actie. Het was geen spel met een diep verhaal, uitdagende puzzels of werelden om te ontdekken. Het ging puur om de gevechten, die bruut in beeld werden gebracht, en nog eens extreem moeilijk waren. Ninja Ryu Hayabusa was namelijk niet onsterfelijk en moest bij elk gevecht oppassen dat hij geen fouten maakte.
Snelle actie en brute moves
Eigenlijk doet Ninja Gaiden 2 precies hetzelfde. We krijgen wederom een spel met fantastische actie, die deze keer nog beter lijkt te werken. Net als in het eerste deel wordt de actie volledig gedaan met slechts twee knoppen. Hierdoor zou je denken dat dit niet erg diepgaand is, maar niets is minder waar. Er zijn namelijk erg veel combinaties om te maken, en Ryu kan dan ook honderden ninja moves uitvoeren. Dit komt ook doordat je de beschikking hebt over meerdere wapens. Sommigen hiervan vind je onderweg, en anderen kun je kopen in een winkel. Een echte ninja gebruikt immers niet alleen een zwaard, maar een combinatie van wapens. Zo kun je wederom je pijl en boog gebruiken om vijanden af te schieten, of werpsterren om ze uit te schakelen. Maar het leukste blijft toch het hakken met je zwaard. Ook zijn er andere wapens. Zo zijn er bijvoorbeeld klauwen die je aan je handen vastmaakt, om zo als een kat te vechten. De actie is deze keer nog bruter in beeld gebracht, wat vooral komt doordat je de ledematen van je vijanden kunt afhakken. Dit gaat gepaard met flink wat bloed, dat constant door het scherm vliegt. En deze vijanden zijn nu aanwezig in grotere getallen, zodat je nog meer moet oppassen. Je kunt niet even stil gaan staan, want zij zullen niet wachten totdat je aanvalt, en zullen bovenop je springen als je ze de kans geeft.
Ninja Gaiden 2 Screenshot 54620 Ninja Gaiden 2 Screenshot 54616 Ninja Gaiden 2 Screenshot 54618
Met de moeilijkheidsgraad zit het dus ook weer goed. Het spel is iets minder lastig dan zijn voorganger, wat mede komt door de healthbar die zich automatisch voor een klein stukje aanvult. Natuurlijk zijn er wel weer meerdere moeilijkheidsgraden om uit te kiezen, en is het zeker de moeite waard om het spel een standje hoger te zetten wanneer je deze voor de eerste keer hebt uitgespeeld. Maar zelfs op het laagste niveau blijft Ninja Gaiden 2 een spel waarin je moet oppassen. Je kunt niet zomaar even op wat vijanden afrennen en verwachten dat ze zonder slag of stoot neergaan. Hier zul je toch echt je best voor moeten doen.
Cameraproblemen en meer minpuntjes
Helaas kampt dit tweede deel met dezelfde problemen als het origineel. In Ninja Gaiden werkte de camera nooit echt lekker mee, en het lijkt erop dat Team Ninja dit probleem helemaal genegeerd heeft. Je zult constant de rechter trigger indrukken, om zo de camera weer achter Ryu te krijgen. Dit is heel irritant, zeker als je in gevecht bent met wat moeilijke tegenstanders en de camera eigenlijk je grootste vijand blijkt te zijn.
Ook de platform elementen vallen erg tegen. Ninja Gaiden is dan wel een game die gaat om de gevechten, maar kent ook delen waarin je zult moeten springen of een puzzel moet oplossen. Dit is allemaal heel erg lineair en er zitten enkele vreemde ontwerpbeslissingen in van de makers. Zo gebeurt het regelmatig dat een deur die een minuut geleden nog niet open was, opeens gebruikt moet worden om verder te gaan. Qua level design kan Team Ninja nog wel wat leren.
Ninja Gaiden 2 Screenshot 51586 Ninja Gaiden 2 Screenshot 54611 Ninja Gaiden 2 Screenshot 54610
Hetzelfde geldt voor de eindbazen. Sommigen kun je binnen enkele seconden verslaan door een beetje op de knoppen te rammen, terwijl je bij de ander je acties perfect moet timen. Bij dat laatste moet je ook nog hopen dat de camera meewerkt, anders zul je ongetwijfeld falen en het opnieuw moeten proberen. Ook kunnen ze erg onverwachte acties doen, zelfs na hun dood, waardoor je de eerste keer waarschijnlijk het loodje zult leggen.
Grafisch indrukwekkend
Grafisch gezien ziet Ninja Gaiden 2 er erg goed uit. De screenshot vallen misschien wat tegen, maar in beweging zijn de graphics zeker beter. Zowel vijanden als omgeving zien er erg goed uit. Soms zul je gewoon even stoppen omrond te kijken en van het uitzicht te genieten. De interactie met de omgeving is misschien niet heel erg aanwezig, maar toch ziet het er heel goed uit.
Het spel draait gelukkig op zestig frames per seconden, wat zeker goed is gezien alles om extreem snelle actie draait. Helaas heeft Team Ninja het niet voor elkaar gekregen om de framerate constant te houden, en zakt deze weleens in als het erg druk op het scherm wordt. Zeker in dit soort spellen is dat erg irritant.
Tot nu toe zijn we vrij negatief geweest over het spel, maar als je al even snel naar het cijfer hebt gekeken zie je dat het toch een goede game is. De camera mag dan wat tegenwerken en sommige levels wat vreemd in elkaar zitten, toch is Ninja Gaiden 2 een waardige opvolger van het origineel. Het voelt misschien niet zo speciaal als het eerste deel, maar is zeker een van de beste actiegames van het moment. De gevechten spelen wederom fantastisch, en fans van de serie en het genre, kunnen deze game dan ook met een gerust hart in huis halen. Bereid je er echter wel op voor dat je sommige stukken vaak opnieuw moet doen, want lastig blijft de game zeker.
Cijfer: 8.2