L.A. Noire Review

woensdag, 07 december 2011 om 18:00
Het valt niet te ontkennen dat L.A. Noire een echte topper was op de consoles. Het spel is dan ook genomineerd voor een XGN Game Award. Maar is de PC-versie ook zo goed?
L.A. Noire verscheen in mei voor de consoles en werd zeer goed onthaald. Het spel kreeg dan ook een 9,0 van collega Tom in de recensie. PC-gamers hebben geduld moeten uitoefenen tot nu. Dit omdat uitgever Rockstar het spel wilde optimaliseren voor de PC en eerst wat extra content wilde uitbrengen op de consoles. Maar was deze PC-versie het lange wachten waard? Met betere graphics en de gratis toevoeging van alle eerder verschenen downloadbare content zou je in ieder geval denken van wel.
Rechtvaardigheid
Het verhaal van L.A. Noire neemt je mee naar het Los Angeles van 1947. Daar kruip je in de huid van Cole Phelps, een oorlogsveteraan die aan de slag wil bij de politie. Hij gaat van start als een gewone straatagent die in het oog houdt of alle wagens wel juist staan geparkeerd. Phelps wil echter meer en door zijn drang naar rechtvaardigheid stijgt hij al snel in de rangen van het korps. In totaal zul je in het hoofdverhaal 21 moordzaken moeten oplossen. Daar komen dan nog eens vijf extra missies bij vanwege de gratis DLC.
Op zoek naar sporen
Elke moordzaak begint op dezelfde manier. Je krijgt een korte briefing op het hoofdkwartier en gaat vervolgens naar de plaats van de misdaad om daar bewijsmateriaal te verzamelen. De sfeer is steeds zeer realistisch wanneer je aankomt op deze locatie. Andere agenten spannen de omgeving af terwijl enkele nieuwsgierige mensen komen kijken wat er precies gebeurd. Ook de pers laat je niet met rust. Het zoeken van sporen is vrij eenvoudig en leuk. Je wandelt rond en neemt alle losse en verdachte voorwerpen vast. Deze kun je vervolgens langs alle kanten bekijken. Een sigarettenpeuk, een schoen, letterlijk alles kan een belangrijke vondst zijn.
Ook het slachtoffer moet onderzocht worden. Je kunt het levenloze lijf helemaal bestuderen. Je bekijkt de wonden, de armen, het gezicht en kunt zelfs de inhoud van de broekzakken controleren. Een gevonden identiteitskaart helpt je al heel wat verder in je onderzoek. Er speelt ook steeds een hulpvaardig muziekje op de achtergrond. Zolang je muziek hoort, zijn er nog bewijsstukken in de buurt die je niet hebt gevonden. Erg handig en toch krijg je nooit het gevoel dat het zoeken naar sporen een te eenvoudige klus wordt.
Op zoek naar sporen
Wanneer je genoeg bewijsmateriaal hebt, kun je verdachten ondervragen. Eerst ondervraag je diegene die het lichaam heeft gevonden en daarna kun je bijvoorbeeld een bezoekje brengen aan de partner of familieleden van het slachtoffer. De ondervragingen zijn zonder twijfel het leukste onderdeel van L.A. Noire. Je kunt verschillende vragen stellen aan elke verdachte. Nadat ze hun antwoord hebben gegeven, kun je op drie verschillende manieren reageren. Je kunt ze geloven, je kunt twijfelen aan hun antwoord en meer druk zetten, of je kunt ze betrappen op hun leugens door bewijsmateriaal op tafel te gooien.
Het is erg belangrijk dat je steeds de juiste keuze maakt. Als je teveel fouten maakt kunnen verdachten geïrriteerd raken waarna ze dichtklappen en niets meer tegen je willen zeggen. Vervelend, maar gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome. Je kunt elk mysterie namelijk op verschillende manieren oplossen. Toch zijn de mogelijkheden niet oneindig, al moet je wel een hoop fouten maken om een onderzoek totaal te verpesten.
Virtuele pracht
Maar hoe kun je nu zeker zijn dat iemand tegen je liegt? Wel, de gezichtsuitdrukkingen van L.A. Noire zijn zo waanzinnig knap, dat je bepaalde tics kunt waarnemen. Veel knipperen, zenuwtrekjes, wegkijken en andere kleine dingen kunnen heel wat weggeven. Het duurt even voor je het hele systeem begrijpt, maar eens je weet waar je op moet letten, wordt het erg spannend. Want wie weet is de persoon in kwestie ook gewoon zenuwachtig omdat hij met de politie aan het praten is. Je zult het karakter van iemand moeten inschatten en vervolgens moeten kijken naar de gezichtsuitdrukkingen.
De gezichten zijn waanzinnig knap weergegeven dankzij de MotionScan-techniek die ontwikkelaar Team Bondi gebruikt. Deze techniek plaatst mensen voor 32 camera's, die vervolgens de gezichten en hun uitdrukkingen helpen omzetten naar de virtuele wereld. De knappe gezichten, de muziek en het mooi weergegeven Los Angeles zorgen voor een intrigerende en interessante sfeer die je het hele spel lang niet loslaat. De ondervragingen kunnen dan wel weer minder interessant worden na verloop van tijd. Deze kunnen namelijk best repetitief worden als je er eenmaal een paar hebt gedaan.
Geen hoertjes neerknuppelen
Gelukkig eindigen sommige ondervragingen in een spannende achtervolging of een heus vuurgevecht. Bovendien hoef je ook niet de hele tijd met hoofdmissies bezig te zijn. Terwijl je rondrijdt in de stad, kun je oproepen krijgen. Dolle schutters, huiselijk geweld, een bankoverval, je kunt het verhaal steeds even aan de kant zetten om je met deze andere problemen bezig te houden. Zijmissies bevatten geen ondervragingen en zijn meer gericht op snelle actie, en dat is zeker een goede afwisseling van de serieuze onderzoeken.
Rondrijden is leuk, maar je moet geen situaties verwachten zoals in Grand Theft Auto. Je bent een agent en dus is het niet de bedoeling dat je hoertjes gaat neerknuppelen. Ditmaal moet je je gedragen als een echte agent en dus krijg je berispingen wanneer je fouten begaat. Zo krijg je aan het einde van elke missie een score. Die is onder andere afhankelijk van hoeveel schade je tijdens de missie hebt aangericht aan de stad.
De kleren maken de man
En het loont om je te gedragen als een echte agent. Wanneer je een missie of een ondervraging goed hebt beëindigd, krijg je punten die je verder brengen in het rankingsysteem. Je krijgt namelijk punten die je naar een nieuw level kunnen brengen. Leuk, want hogere levels brengen onder andere nieuwe kledij met zich mee. Elke kledij heeft zo zijn voordelen. Wanneer je je bijvoorbeeld kleed als een zakenman, zullen mensen van Hollywood sneller met je praten. Daarnaast krijg je ook inzichtspunten, die je kunt inzetten tijdens een onderzoek. Je kunt inzichtspunten gebruiken om juiste keuzes te maken tijdens ondervragingen of om bewijsmateriaal te vinden.
Lage herspeelbaarheid
Als je dan eindelijk klaar bent met het verhaal, kun je aan de slag met de extra missies die de PC-versie rijk is. Erg leuk maar nadat je alle missies hebt gedaan, verliest het spel zijn aantrekkingskracht. Eenmaal je het spel hebt uitgespeeld, weet je hoe je elke misdaad moet oplossen en zodoende heeft het geen nut om de game een tweede maal te spelen. Maar aan één speelsessie heb je meer dan genoeg. Het spel is zo prachtig dat je de ervaring niet snel zal vergeten. De PC-versie heeft zonder twijfel de mooiste graphics, al zul je wel een zware machine nodig hebben om alles op maximum te kunnen spelen. Toch zijn er nog verschillende kleine bugs die je bijvoorbeeld gedeeltelijk door sommige muren laten lopen. Deze worden gelukkig nooit storend.
Overheersende PC-versie
L.A. Noire toont ons dat games met een open wereld nog genoeg vernieuwing kunnen brengen. Het zoeken naar sporen en het ondervragen van verdachten is waanzinnig leuk en je waant je het hele spel lang een echte detective. De waanzinnig sterke sfeer pakt je vast aan het begin en laat je niet meer los tot de credits over het scherm rollen. Het spel heeft enkele bugs en kent een zeer lage herspeelbaarheid, maar dat mag je zeker niet tegenhouden om deze geweldige game in huis te halen. Wie L.A. Noire nog niet heeft, kan het best voor de PC-versie gaan, aangezien hier alle DLC gewoon gratis op het schijfje staat.