Kaartspel: Mens erger je niet Review

zondag, 07 oktober 2012 om 20:43
Iedereen is ongetwijfeld opgegroeid met het bordspel Mens erger je niet. En hoe je het ook wendt of keert, waarschijnlijk heb je je vaak geërgerd door dat te spelen. Jaren later is er nu een ander spel, wederom Mens erger je niet, maar dan in de vorm van een kaartspel. Hoewel de titel hetzelfde is als het bordspel, lijkt het verder weinig op elkaar en is het zeker niet bedoeld voor de kleintjes onder ons.
Mens erger je niet dus. Het is een kaartspel dat je met twee, drie of vier personen speelt. Het is handig spel om onderweg mee te nemen, want zoiets kleins is altijd minder sleepwerk dan een bordspel. De vraag is nu natuurlijk wat voor soort spelletje het is en of het wel leuk is.
Type: kaartspel
Aantal spelers: 2-4
Getest met: 2 personen
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: 20 minuten
Uitgever: Jumbo
Huidige adviesprijs: €7,-
Doel van het spel
Voor deze recensie hebben we het kaartspel getest met twee personen. Het doel van het spel is simpel: zo snel mogelijk twee series van zes kaarten maken volgens de aanwijzingen van een startkaart. Het grondprincipe lijkt dus op het bordspel: als eerste zoveel van iets halen en wie dat als eerste doet, wint. Dat is nu dus ook het geval. Al heb je nu niet te maken met pionnen en gaat het er allemaal wel iets anders aan toe.
Simpele voorbereiding
De voorbereidingen van Mens erger je niet zijn simpel. Iedere speler krijgt een startkaart en drie speelkaarten. Op de startkaart staat welke serie een speler in chronologische volgorde moet maken. Dit kan zijn 1,2,3,4,5 en 5. Maar het kan ook een kaart zjn waarop de getallen door elkaar gehutseld zijn. De startkaart legt iedereen open voor zich op tafel, zodat andere spelers ook kunnen zien wat de anderen moeten halen qua series. De andere drie kaarten houdt men in de hand, zoals bij elk ander kaartspel, bijvoorbeeld Pesten. De kaarten in de hand zijn jouw eigendom dat je bewaakt.
Behalve dat er tussen de drie kaarten getallen van een tot en met zes kunnen zitten, zijn er ook nog een paar andere opties:
  • Erger-kaart
  • Joker
  • Keuzekaart
  • Thuiskaart
Het verloop van een speelbeurt
Hierover zometeen meer. Eerst is het eens tijd om in te zoomen op hoe een speelbeurt er nu precies uitziet. Spelers spelen om de beurt en hebben dan een twee mogelijkheden: een kaart van de aflegstapel pakken of een kaart van de gesloten stapel pakken. Vervolgens mag je iets op tafel leggen. Dus stel je moet een serie 1,2,3,4,5 en 6 maken en je hebt een 1 in de hand. Dan mag je de 1 op tafel leggen en dan ben je begonnen met je serie. Een 2 tot 6 is niet toegestaan, want je moet chronologisch te werk gaan. Kun je nu niet, dan leg je een kaart weg op de aflegstapel. De bedoeling is dat een speler in ieder geval na elke speelbeurt drie kaarten in de handen heeft.
Verschillende soorten kaarten
Zoals net gezegd, zijn er ook andere kaarten. Die kan een speler ook spelen zodra hij aan de beurt is. Een Joker spreekt voor zich, het is net zoals bij Rummiekub. De Joker kun je op tafel leggen en die vervangt dan een cijfer. Een Thuiskaart heb je nodig om een serie te beëindigen, dat is altijd de laatste stap. De Keuzekaart is ook leuk. Hier kun je voor kiezen als je aan de beurt bent, Als je deze kaart speelt, dan draai je evenveel kaarten van de pakstapel als dat er spelers zijn. Iedere speler mag dan om de beurt een kaart kiezen.
Maar het aller-leukste is de Erger-kaart, eigenlijk is dit de ultieme pestkaart uit het spel, de troef die je in handen moet houden. Op elke ergerkaart staat een getal. Met dat getal kun je een medespeler dwarsbomen. Stel dat de serie van een van je medespelers stopt bij de 6 en op jouw ergerkaart staat een 6, dan bewaar je die tot het laatst en dan kun je de 6 van je tegenspeler als het ware afpakken. Op die manier is zo'n persoon nog niet zomaar klaar met een serie.
De verschillende kaarten, dus niet enkel getallen, zorgen ervoor dat Mens erger je niet fris aanvoelt. Het is zeker niet een kinderachtig spel, maar ook bedoeld voor volwassenen. Bovendien zit er een klein stukje strategie in. Doordat je elke keer maar drie kaarten in de hand mag hebben, moet je wel na denken over volgende stappen die wilt zetten. Zo ga je nadenken in welke volgorde je iets op tafel wilt leggen, welke kaart je in de hand houdt. Als je al vroeg een Thuiskaart in handen hebt, denk je in eerste instantie misschien 'Handig, die heb ik nodig om een serie af te sluiten'. Later beslis je echter al snel om deze weg te gooien, omdat een Erger-kaart bijvoorbeeld nuttiger is om achter de hand te houden.
Prima kaartspel
Mens erger je niet is niet het spelletje om avonden achter elkaar te spelen, ook niet uren. Wel heeft het spel bestaansrecht doordat het toch net weer even iets anders is dan andere spellen. Bovendien is de prijs ook niet om wakker van te liggen: elf euro. Ga je op vakantie, of ben je vaak onderweg, dan is Mens erger je niet een prima kaartspel om mee te nemen. Een klein formaat, en plezier gegarandeerd.