Na de samenwerking met Ray-Ban heeft Meta nu nieuwe smart glasses aangekondigd. Deze keer gemaakt door Oakley, een merk dat zich met name richt op atleten.
Het concept van smart glasses is nog steeds niet echt aangeslagen bij het publiek, maar
Meta laat de slimme brillen niet rusten.
Mark Zuckerberg zelf heeft namelijk een nieuw model uit de doeken gedaan
via Threads, namelijk smart glasses die gemaakt zijn in samenwerking met Oakley.
De nieuwe bril heeft veel overeenkomsten met de bestaande smart glasses van Meta die het bedrijf heeft gemaakt
samen met Ray-Ban. Zo zijn er speakers, een microfoon en een camera ingebouwd in het frame, zodat je bijvoorbeeld naar je muziek kan luisteren of praten met Meta AI. De nieuwe kunstmatige intelligentie kan nu ook vragen beantwoorden over dingen waar je naar kijkt en vreemde talen voor je vertalen.
De grote verschillen tussen de brillen van Oakley en Ray-Ban - naast uiteraard het verschil qua ontwerp - zit hem in de technische details. Omdat de brillen van Oakley voornamelijk gericht zijn op atleten, zijn de smart glasses uitgerust met een IPX4 waterresistentie-rating en een verdubbelde accuduur van 8 uur. Met de charging case is de bril voor 48 uur extra op te laden. Ook de camera heeft een upgrade gekregen naar 3K video, in plaats van 1080p.
Zonnebril met een flink prijskaartje
De Oakley smart glasses komen in vijf verschillende kleuren, naast een limited edition-versie met de speciale Prizm-lenzen van het bedrijf. De speciale versie is met 499 dollar ook duurder dan de rest, die een prijskaartje hebben van 399 dollar. De nieuwe bril zal bij lancering overigens niet in Nederland beschikbaar zijn, maar wel in andere landen in Europa, waaronder België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.
De smart glasses van Oakley en Ray-Ban zullen waarschijnlijk ook niet de laatste zijn voor Meta. Het bedrijf heeft namelijk recent een lange deal gesloten met EssilorLuxottica, het moederbedrijf achter Ray-Ban, Oakley en nog veel meer (zonne)brilmerken.